Världens bästa hoppkanin
Av ren nyfikenhet igen, vem/vilka är världens bästa hoppkanin? Eller iallafall Sveriges/nordens bästa? Hur högt kan den hoppa? Och hur långt? :)
Här finns info om världsrekordet i höjdhopp: http://kaninhoppning.ifokus.se/articles/4fefb831d4ebea0ef6001026-nytt-varldsrekord
Världsrekordet i längd är vad jag vet 3m som en dansk kanin Yabo(?) hoppat. :)
Sen finns det ju många duktiga hoppare. Men detta är väl dem som är kända just inom höjd och längd.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Sedan beror det också på vad man menar, det finns en del grand champions dvs de har champion (minst 3 cert) i alla fyra klasserna. Enligt mig är det dom som är dom absolut bästa. Att inneha rekordet t.ex. höjd innebär enbart att kaninen kan hoppa högt inte att den är bra på banan (även om kaninen i fråga nu är superbra på att hoppa banan också, men det hade inte behövt att vara så)
http://skhrf.com/champions/
Där hittar du samtliga champions, dock ej superuppdaterat
Skåningen.
Han vann 3 SM guld samma år i allt, förutom höjd (tror jag?), vilket gör honom historisk!
Minns inte vad han hette i tävlingsnamn :-/
Tror att det var:
Simoneholm's S Ch Flames of Fame of Laylock.
:)
#3 Tja, Skåningen kan inte mäta sig med dagens bästa elitkaniner då dåtidens kaniner var inte hoppavlade på samma sätt. Plus att dagens banor och hinder blir allt svårare. Många håller nog med mig om detta.
Amores Gd Ch Perspicuous
Grenens Gd Ch Discovery
Det är dom enda två Grand Champions i Sverige genom tiderna, de kan snarare räknas som världens bästa.
#3, Skåningen hette Laylocks SCH Flames of Fame :-)
#4 Listan över Champions på SKHRF:s sida är endast de kaniner som lever nu. Dock är den ju inte superuppdaterad så några av dem där vet jag har avlidit. Men hur som helst, det finns betydligt fler Grand Champions än bara de två som står med där, de finns dock inte i livet längre.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Haha, jo, jag vet… Men jag tog med han för att han var väldigt duktig och precis som du säger så är dagens hoppavlade kaniner mycket bättre och banorna är svårare. Det finns ju inte särskilt många hermeliner nu för tiden som tampas med dem bästa hoppkorsningarna i Eliten…. (inte för att jag vet om det var mycket då heller, men då och då ser man ju någon hermelin som var Gt Ch förr i tiden)
Haha, näääästan rätt i alla fall ;)