Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 495 ggr
[AnimalLover1]
0

Nyfiken - 6- årig mamma

Jo, nu är jag bara nyfiken, men om en 6 årig hona blir parad, hur stor är chansen att hon klarar förlossningen? Och har hört att det bildas fett när de blir äldre någonstans? Vad kan man göra om en 6 åring blir parad? Bara vänta och se? Antingen klarar hon det eller så dör hon ju..? Kan man inte göra abort eller operera ut ungarna typ efter 20 dagar? Och kan en hane para honor hela sitt liv?

fossingen
0

Har honan haft kull tidigare? Är den i god form?

En hane kan para honor så länge de är fertila, men som sagt finns ingen bestämd ålder. Vissa kaniner blir sämre tidigare medans vissa har kvalité längre.

Går djur tom flera gånger så är det väl inte särskilt hippt på den fronten för ena, andra eller båda.

[AnimalLover1]
0

#1 Som sagt, är bara nyfiken :) Fast jag vet en som fick en tjuvparning, eller jo, jag frågar för hennes skull egentligen, den honan har aldrig tidigare haft kull, hoppas det går bra för henne iaf :(

zezagena
0

Om man kastrerar honan som väntar ungar (helst så tidigt som möjl ), avlider ju fostren när livmodern ju opereras bort.  20 dagar in i graviditeten känns lite olustigt men kanske inget val på en såpas gammal förstagångsföderska då det stor risk hon ej klarar föda ut dem utan avlider själv..

Melao
0

Om man ska kastrera honan (dvs "göra abort") så bör det göras så tidigt som möjligt i dräktigheten eftersom operationen blir mycket mer komplicerad och riskfylld när fostren växer. 20 dagar är väldigt sent, då känns det nästan som om risken är mindre att låta henne föda ungarna och se hur det går.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

pernillaoscarsson
0

Min nästkusin tog ungar på sin 7+ kanin, första kullen gick bra men andra gick inget vidare. Enligt nästkusinen föddes ungarna efter 2 veckor och var såklart inte fullt utvecklade. Självklart avrådde jag dem starkt och berättade riskerna. Honan klarade sig i alla fall och nu har de lärt sig en läxa.

Så visst går det. Men rekommenderas inte. Knappt heller även om honan haft ungar tidigare. Säg åt dem att vara redo att åka till veterinär snabbt ifall det skulle behövas.

[AnimalLover1]
0

#3-4 Jaha oj, ja juste, men jag tänkte på att lite senare, innan hon föder så kanske man kunde operera ut de när de är färdigvuxna i magen och kanske klarar sig? Trodde jag..

Melao
1

#6 Jaha, du menar kejsarsnitt? Det vet jag har gjorts på kanin men det är nog inte särskilt vanligt.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Friggeshoppkaniner
0

Är honan redan parad och ni vill ha ungar så låt henne föda dom normalt, annars kastrera på en gång. Jag skulle nog låtit henne föda om det var min kanin, känns som större risk med kastrering på en så gammal kanin. Om honan får problem med att föda så kan man i så fall göra kejsarsnitt, men inget man gör bara ändå och speciellt inte vid 20 dagar när fostrerna inte är färdigutvecklade. Det finns en anledning till att kejsarsnitt är sista utvägen sak man gör, det är jobbigt för honan med stygn, operation, ifektionsrisk och sådant.