Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 963 ggr
ElinaS
0

Tar ni bort bajset i rasthagarna?

Ni som har utekaniner som bajsar i själva hagen, tar ni bort bajset? Isåfall plockar ni med fingrarna, krattar ni eller hur gör ni? Och hur ofta tar ni bort?

Svado
0

Hej!

Jag brukar kratta ett par ggr i veckan med en relativt tät kratta. Beroende på hur många kaniner man har i hagen så måste man ju kratta olika ofta.

Tror INTE att gräsmattan mår bra av att ha för mycket bajs fläckvis. Enstaka pluttar utspridda tror jag bara att gräset mår gott av, men när det samlas i små högar/drivor så tror ja nästan gräsmattan kan dö av övergödning.

Att kratta ihop bajs/gammalt gräs som ungarna plockat o slängt in/övrigt skräp varje kväll när kaninerna går in tror jag kan vara bra att göra.

Så har jag gjort iaf. Men man får se upp så man inte krattar sönder gräsmattan, man bör flytta på rasthagen med jämna mellanrum så gräset får vila o växa tillbaka.

Man kan också spola gräset där hagen varit ett tag med vattenslangen så allt urin "blandas ut" lite.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
0

Vi har bara haft flyttbara hagar, vi flyttar dom varje dag så vi ids inte sprida ut bajset ens (det blir inte så stora högar att det förstör).

Vi tar definitivt inte bort bajset eftersom det göder gräsmattan (men vi har stor gräsmatta, skulle man ha mindre kanske man skulle vilja ta bort bajset pga parasittrycket.)

l'm back

EmelieSofia
0

Jag flyttar på hagarna med jämna mellanrum. Då krattar jag ut det så det inte bränner.