Önskas tips och råd ang fodring
Jag har två kaniner, Ulk en hane på 14 veckor och så Aira på 10 veckor. Båda är dvärgraser. Jag har lite funderingar kring utfodring. Båda har gott hull för stunden, Aira är troligen född med hakpåse och blev "välgödd" hos säljaren. Och eftersom det är sommar och de båda sakta men säkert vänjer sig vid att äta gräs så vill jag inte överdosera mängden med pellets. Jag ger dem Bello ( mer info nedan) och så har jag även en blandning från royal rabbit (se mer info nedan). Just nu får de båda, Morgon: 0,5 msk pellets + 0,5 msk blandning + grönsaker (fyller upp resten av skålen med grönsaker, lite av varje och väl varierat) Kväll: 0,5 msk pellets + grönsaker Självklart fri tillgång till hö och friskt vatten. För mycket, för lite? Bör jag ge blandning alls? Isåfall morgon eller kväll? Bör jag ge pellets som nu både morgon och kväll eller ge tex pellets på morgonen och grönsaker på kvällen? Tacksam för alla tips?! Tar gärna emot förslag på bra grönsaker, dvs med lite socker och mycket vitaminer :) Royal rabbit - Råvaruinnehåll: Gräs, Vete, Havrekli, Korn, Havre, Majs, Lucern, Vetekli, Skalfria sojabönor, Morötter, Ärter (min 6% grönsaker), Glykos, Halm, Diakaliumfosfat, Ringblomma, Sojaolja, Mannanogliosaccarider, Mynta, Nässla (min 2% örtväxter), Svarta vinbär, Gurkmeja (min 30% fodrar). Innehåller även EU godkända antioxidanter: mixade tocoperoler, vitamin c och rosmarinextrakt. Näringsvärde: Råprotein 12,0% Råfett 2,5% Växttråd 14,0% Råaska 6,0% Mineralämnen: Koppar (Cu-sulfat) 20mg/kg Vitaminer per kg: Vitamin A 10000 IE Vitamin D3 1000 IE Bello kaninpellets - Råprotein 17,9 % Råfett 2,7 % Växttråd 10,9 % Aska 6,5 % Vattenhalt 9,3% Tillsatta vitaminer och mineraler per kg: Vitamin A 15000 IE Vitamin D3 100IE Vitamin E 50 mg Vitamin B1 8 mg Vitamin B2 13 mg Vitamin B12 0,02 mg Vitamin K3 1 mg Kalcium 8,9 g Fosfor 8,75 g Natrium 2 g Magnesium 3 g Koppar 26,52 mg Selen 0,23 mg Tiamin 7,87 mg Riboflavin 13,62 mg Cholin 1980,6 mg Pyrodoxin 10 mg
Allt gott!
/ Moa
Förtydligande, De bor separat tills Ulk kan kastreras, så de delar inte på mängden jag skrev utan de får så mycket var :)
Allt gott!
/ Moa
Bello har väldigt höga proteinvärden men det går bra eftersom dina kaniner är unga och växer. När de avtar i tillväxten skulle jag helt sluta med Bello och om de då går ner i vikt kanske ta tillbaka den.
1,5 msk kraftfoder per dag är inte mycket, håller de hullet på det så är det jättebra.
Jag ger mina 1-2 msk var på morgonen och på kvällen får de grönt av något slag. Det kan vara gräs, grenar med löv, maskrosblad eller annat gott. På vintern blir det kanske spenat eller ruccola. De får väldigt sällan morot och andra "söta" grönsaker.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#2 Tack för svar! Okej, bör jag ersätta Bello med annan pellets eller sluta ge dem pellets? Vad anser du om blandningen? Jag ger lite - spenat, rädisor, persilja, maskrosblad, olika grenar, tomat och gurka. Brukar ta minst tre olika.
Allt gott!
/ Moa
#3 Om de håller vikten ser jag ingen anledning att börja med en annan pellets, jag skulle i så fall i första hand öka på givan av royal rabbit. Jag har ingen egen erfarenhet av royal rabbit men jag har hört gott om den. Om du vill ge en annan pellets så är till exempel cuni complete bra men det finns massor med olika och själv har jag inte hittat den perfekta ännu.
Det är bra grönt men gurkan och tomaten tillför nog inte så mycket mer än smak. Det är inget dåligt direkt men inte jättenyttigt heller. I princip funkar allt som är grönt, ju mörkare och grövre desto bättre. Gärna blast av olika slag (men inte potatisblast såklart)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se