Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1055 ggr
Ellen Thomé
0

Färg på kaninunge?

Jag undrar om min fyra dagars kaninunge är svartbrokad övermantlad eller viltgråbrokad övermantlad, hen är mörk i öronen och saknar ljusare partier i ansiktet, hen är svartprickig på magen men jag tycker att hen blänker i rödförstärkt i solen.

[neptunens]
0

Har den inte viltzoner är den inte viltgrå iaf 🙂

Svado
0

Är den inte ljus i öronen så är den inte vilt. Ett bra sätt o se om en unge är viltgrå är o kolla om insidan på öronen är ljusa eller inte.

Är insidan på öronen mörka = svart.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Ellen Thomé
0

Okej, tack då vet jag! Då finns den en liten svartbrokad övermantlad unge i kullen då :D

Peak303
0

Måste bara påpeka att antingen är kaninen brokad eller övermantlad. Då det är olika namn på samma gen(kk/Kk).

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Ellen Thomé
0

Okej, ja jag har varit lite fundersam kring det där, hur det egentligen är. På min kanins köpeavtal står det att hon är viltrödbrokad övermantlad, men då måste det stå fel. Är det svart övermantlad som man säger då (om kaninen är mantlad i svart)? :)

Peak303
0

Nej, övermantlad är när kaninen har mer färg än vad som är en godkänd mantelteckning. En som följer standarden heter bara mantlad. Har den för lite färg är den brokad. :) Denna kanin är godkänd mantlad http://snowflakeskaniner.weebly.com/oliwer.html

-'  Malin Hultman

Ellen Thomé
1

Hm, okej tack för upplysningen. Då vet jag hur det ligger till. Jag kan ju lägga upp en bild när ungen öppnat ögonen så får ni avgöra om det hen är övermannad eller mantlad :)

Svado
0

O sen finns det en stor majoritet av halvt okunnigt kaninfolk i Sverige som säger brokad om precis ALLA varianter på vitfläckiga kaniner.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Ellen Thomé
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu fått veta att kaninungen är svart övermannad. Men jag har en fråga kring en annan utav ungarna, vet ej om hon är mantlad eller övermantlad. Någon som vet? :)

[Linneamattiasson95]
0

Om kaninen är mantlad så ser man en fläck formad som en mantel på ryggen.

[Linneamattiasson95]
0

Övermantlat är mindre vit än de ska vara .

Ellen Thomé
0

#10 det viltröda går ner till fötterna, så då kanske hon är övermantlad? 

#11 Jo men jag vet inte hur mycket vit det ska vara :)

Peak303
0

Har du en bild från sidan på henne? :)

-'  Malin Hultman

Ellen Thomé
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Ja, här är en :)

Peak303
0

#14: Viltgrå (ev rödförstärkt?) övermantlad enligt mig. :)

-'  Malin Hultman

Ellen Thomé
0

Det kanske inte syns så bra på bilden men hon är viltröd, okej då vet jag. Det var det jag tänkte :D