Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 5485 ggr
[00emi07]
9

Blandraser-kull

Hej! Jag och min kompis har en uppfödning tillsammans. Men en sak vi alltid tyckt varit negativt med kaninvärlden är att alla inte tycker att blandis kullar är så seriösa. Men jag och min kompis skulle, istället för andra som siktar in sig på en ras. Vilja ha blandraser som vi satsar på. Så när jag skrev att vi tänkt para Nikito o Lucia som inte är samma ras verkade ingen vara särskillt positiva ): Så, är det fel att vi väljer att ta mest kullar som är renrasiga men en och en annan kull som inte är det? Eller?

Fridaaaa
8

Du har fått det hela om bakfoten. 
Det handlar inte om att man är oseriös för att man tar blandraskullar. Finns många seriösa inom t.ex hoppvärlden och många kaniner där är blandraser.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[00emi07]
0

Okej, men ingen var särskillt positiv när vi berättade att vi ville ta en blandras kull

Fridaaaa
6

#2 Det var inte pga att det var just blandraskull, utan att det verkade inte så genomtänkt, för att ni skulle ta för att det var "roligt och intressant" bland annat, alltså inga mål liksom, utan var "bara för att" (så uppfattade jag allting när jag läste tråden).

[neptunens]
9

Ska ni satsa på blandraser, till vad och varför?
Varför jag frågar är för att längre ner i texten skriver du att ni ska ta renrasiga kullar men ta några blandisar då och då. 🙂

[00emi07]
1

Jo, vi kommer ta en och en annan renrasig kull med min ena hona Shakira som är en liten Rex då uppfödaren lånar ut Rex hanar till mig gratis och jag tycker att rexar är en väldigt fin ras.De renrasiga Rexkullarna är till för utställning och de kommer ha stamtavla. Men resten av kullarna vi kommer ta skall vara blandraser och de är till syftet sällskap/kel och hoppning om man vill det.

Fridaaaa
19

#5 Fast om ni ska ha till hoppning behöver ni ju tävla med kaninerna, annars räknas det ju inte som hoppkaniner, för det kan ju vem som helst annars bara småskutta med kaniner hemma och kalla det för "hoppkaniner" 🙂

Sällskap/kel är direkt inget syfte, finns så himla många hemlösa kaniner redan. Bättre att ni fokuserar på renrasigt för kan ju hända att det kommer kaninungar i kull som ni kanske inte kan sätta stamtavla på eller inte vill pga att de kanske itne får godkänd teckning eller liknande och då kan ju de säljas till kel/sällskap, även stamtavlekaniner kan ju det. Så tycker det är bättre att satsa på det 🙂

[neptunens]
6

Agree med Frida.
Snälla ni, tänk om. 🙂

[00emi07]
0

#6 okej

Evelina!
7

Håller med Frida. Blandrasavel utan något riktigt syfte är oseriöst enligt mig.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[00emi07]
0

Men vad menar ni att vi ska ha för syfte?

Evelina!
5

#10 Utställning (dvs renrasigt med ställda föräldradjur) eller hoppning (välmeriterade föräldrar med goda banegenskaper) är väl de två vanligaste.

linn8
5

Så han är oseriös om man vill avla fram bra kelkaniner!?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

sfut
21

Varför skulle renrasig Avel vara mer seriös om man bara ställer blandrasavel mot renrasavel? Vad har kaninerna ut av att vara renrasiga och följa standarden? Varför är det okej för uppfödare att få överskott som man inte vet vad man ska göra av på sina 10 kullar för att de "förbättrar rasen" när en det inte är okej för en blandisuppfödare Att ta en kull kelisar? Vad gör det för skillnad för kaninerna?

Argumentet är oftast att "Det finns redan så många hemlösa kaniner". Jag undrar varför det argumentet så mycket mer sällan riktas mot renrasuppfödare? De hade kunnat ta en av de hemlösa kaninerna likaväl som blandisuppfödaren eller köparen till blandisungarna.

Nu vet jag inget om just denna kullen och har ingen åsikt i huruvida den är seriös eller inte men jag blir irriterad på att så fort man kan sätta stamtavla på djuren är det helt okej att avla hur mycket man vill men om föräldrarna råkar vara av olika ras så är det plötsligt helt fel.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

RebeccaG
11

#5 Har inte Shakira bara H-bevis? 
Då kommer inte ungarna få stamtavla, sedan är det dumt att lova stamtavla utan att ens veta hur ungarna blir. Det finns FÖR många kaniner med stamtavla som i min mening inte är värda den. 

#12 En kanin avlad för utställning är i 9/10 fall lika bra kelkanin som en kanin framavlad för just kel, i många fall bättre, dock har ingen kallat dig oseriös.

#13 Inom "renavelsvärlden" har kaniner med stamtavla ett helt annat värde än blandisar, i min uppfattning, sedan tar man inte kull såvida inte man planerar att spara ungarna och föra en ras frammåt, blandraskullar för ingen ras frammåt och korsar man en renrasig kanin med en kanin av en annan ras är det enligt mig ett "slöseri", såvida inte man har en bra anledning till detta.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[_hsleiufhbtv]
16

TS, tänk om. Tänk rätt.

PrinzeZz
13

Personligen skulle det klinga väldigt galet om jag var emot blandraser, eftersom de kaniner jag avlar på är så långt ifrån rasrena man kan komma.

det är den oansvariga kelaveln jag är emot, sen om kaninerna är renrasiga eller blandraser har inget med saken att göra.

Hitta något ni vill satsa på, och håll fast vid det, det svåra kommer vara att hitta djur som ni vill utgå ifrån oavsett vilken inriktning.

Ska ni föda upp till hoppning behöver ni elitklassade föräldrardjur.
Ska ni föda upp till utställning behöver ni inte bara djur med stamtavla utan väl typade djur.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Anoki
0

Man sätter inte stamtavla på alla ungar med Godkänd färg?, det finns så mycket mer än färgen som spelar in. Som #14 säger så ska kaninen "vara värd" sin stamtavla. Annars kan man bara sätta h-bevis så man ser kaninens stam, men den går inte att ställa ut pga att den inte håller de krav för renrasig Avel och utställning.

[00emi07]
4

Hej! Jag, Hanna och våra uppfödare till våra kaniner har pratat ihop oss. Till Shakira kommer vi hyra renrasiga små liten rexar (hanar) som vi parar henne med. Lucia kommer vi låna renrasiga hanar (gotlandshanar) och både Rex kullarna och gotlandskaninerna kommer vara renrasiga med stamtavla. Tillsammans med uppfödarna har vi kommit fram till detta: Syften: I varje kull (Rex och gotlandskanin) kommer våra uppfödare behålla minst en av kaninungarna Vi vill stärka liten Rex då detta inte är en så vanlig ras. Vi kommer även behålla en unge i varje kull. Gotlandskanin är också en ras som vi vill stärka inom kel/sällskap och samt behålla en hane i varje kull som vi kommer ställa ut och hyra ut som avelshane. Låter detta bra? Vi är nöjda med detta beslut, bi kommer få stöd av våra uppfödarna i början… Men snart kommer vi stå på helt egna ben

RebeccaG
14

#18 Gottlandskaniner kan inte ha stamtavla, endast genbanksintyg & h-bevis… Dem kan man inte heller ställa ut inom SKAF, annat än PET-klassen.  SKAF (Svenska kaninavelsföreningen) har valt att inte godkänna den som egen ras med rasstandard, då utseende och kroppsform är nämligen för varierande.

Och som sagt, utlova inte stamtavla på rexarna innan ni vet vilka som förtjänar den och vilka som inte gör det.

| Youtube

Evelina!
0

#19 Bra inlägg!

[00emi07]
0

#19 tack för ett super tips?! Vi ska prata mer om uppfödaren om genbank. Men genbank blir det. Vill ni veta mer om min Rex uppfödare: www.buseboskaniner.se

Fridaaaa
5

#21 Din länk fungerar inte.  
Samt att det finns en uppfödning som heter det redan, som föder upp bland annat belgiska jättar som finns nere i Skåne.

RebeccaG
2

#19 Det finns vissa krav man måste uppfylla för att bli genbank, det är ingenting man blir *poof*😉

| Youtube

[00emi07]
0

#22 jajamen, det är hon. Hon föder upp bj också (: #23 nä, förstår jag (:

Fridaaaa
0

#24 Aha det är hon 🙂 Hon är bra.

[00emi07]
0

#25 ja, Kari Hellman är super! :D hon kommer som sagt hyra ut sin hane till Shakira nu i slutet av december

Twix*
7

#14  Hur menar du när du säger att det finns många kaniner som inte förtjänar sin stamtavla?

#13 du har en poäng!

Det låter nästan som om stamtavla är det finaste man kan ge en kanin att om kaninen har stamtavla så blir den helt plötsligt guld värd, så att om kaninen har en fin stamtavla så är den överlägsen en lika renrasig kanin utan.

Samma sak när det gäller det här med renrasig och blandras,  ja menar vad är en skinande blank superslimmad dvärg hare med föräldrar som är stjärnor i utställnings världen eller en mantlad dvärgvädur som solar sig i glansen av alla sina pokaler och priser jämte en sjafsig småfet blandras kanin som man inte vet egentligen var den kommer ifrån och som inte ens vet att man ska över hindret inte krypa under och som inte kan stå still en sekund och har en hållning som en pensionär! Ja det blev en lite tankeställare där…eller?

Om man har en underbar hona den underbaraste goaste kaninen man haft och kommer att ha och vet en hane som har en ängels tålamod och ett hjärta av guld som inte skulle göra en fluga förnär. Låter det inte som att ungarna skulle bli så gott som de perfekta kel kaninerna så vet jag inte vart världen är på väg om man istället väljer 2 jätteduktiga hoppkaniner med stamtavla och trevligt temperament men det är väl så det är eller?

Jag har inte något emot blandraser eller stamtavlekaniner och vill inte klanka ner på dem heller de kan vara änglar med päls de med! men jag önskar bara att alla kaniner skulle få vara av lika värde oavsett.

Och jag tycker heller inte att det är rätt att vissa kaniner i vild förtvivlan letar bättre hem medans det avlas hejvilt här och var men tack o lov blir ju omplaceringshemmen fler är det inte så? och det finns ju faktiskt vänliga själar som tar sig an de här kaninerna så vill man avla så gör det men tänk igenom det noga bara och försök undvika tjuvparningar så gott det går och om man har en fin hona och en nästan lika fin gammal hane snälla ta inte en kull bara för att du så gärna vill ha söta små kaninungar och för att din bästis också vill ha en unge vad händer när du sedan har 7 stycken ungdjur som absolut inte får plats! så ha ett par intresserade i alla fall och va för ditt liv inte så dum som ja var släpp inte ihop en hona och en hane och tänk "äh det blir säker inga ungar honan/hanen är för ung" sen står man där med en 4 månaders hona som har 5st ungar och jag säger då det alla 6 hade änglavakt för min fantastiska Zilla klarade sig och alla ungar blev sålda till bra hem också

(tänk att på grund av min dåraktighet hade min ögonsten kunnat dött)

Tack för att ni tog er tid att läsa! det som står ovan är mycket tänkvärt

RebeccaG
5

#27 Jag menar att oansvariga uppfödare sätter stamtavla på renrasiga kaniner med Godkänd färg? & sedan tror att bara för att dem har stamtavla så kommer dem hamna högt upp på prislistan, när det i verkligheten handlar om kaniner som är varken rastypiska eller ens kan sitta ordentligt- DÅ förtjänar inte kaninen en stamtalva, renrasig eller ej, därför är det fel att utlova en sådan innan man vet hur kaninungen kommer utvecklas. 

Jag förstår inte din "tankeställare", kan du förklara lite tydligare? Tycker den är lite kluddig att läsa🤔
Stamtalva är inte det finaste man kan ge sin kanin, utan ett gott hem är det bästa man kan ge kaninen - MEN stamtavlekaniner är mer eftertraktade och det är mindre risk att en märkt stamtavlekanin far illa än att en blandras slutar sina dagar på ett omplaceringshem.

| Youtube

Twix*
1

#28 jag förstår vad du menar och håller med om att stamtavlekaniner så gott som aldrig hamnar på omplacerings hem och när jag skrev "tankeställare" så var det ironiskt menat ja menar att de flesta föredrar en ex ny vaxad sportbil (i detta fall dvärgharen) istället för en rostig volvo (blandras kaninen) om du förstår och nej jag är proffsig författare direkt men jag tror att de flesta får en hum om hur jag menar😛 och jag förstår hur ni som är emot blandras aveln tänker och det är inte heller helt fel

Twix*
0

#28 jag förstår vad du menar och håller med om att stamtavlekaniner så gott som aldrig hamnar på omplacerings hem och när jag skrev "tankeställare" så var det ironiskt menat ja menar att de flesta föredrar en ex ny vaxad sportbil (i detta fall dvärgharen) istället för en rostig volvo (blandras kaninen) om du förstår och nej jag är proffsig författare direkt men jag tror att de flesta får en hum om hur jag menar😛 och jag förstår hur ni som är emot blandras aveln tänker och det är inte heller helt fel

RebeccaG
1

#29 Jag är inte emot blandrasavel, jag själv avlar blandraset(till viss mån) MEN detta med ett ordentligt syfte, inte bara för att jag vill avla😊

Jag är emot all Avel som inte har ett ordentligt syfte bakom sig, stamtavla eller inte😎

| Youtube

[00emi07]
0

Blir en svart hane med Shakira

tilde&twix
18

Under hela den tiden jag på ett eller annat vis har haft kontakt med dig har jag hela tiden funnit dig lite oerfaren och kanske inte riktigt välplanerad när det gäller dina handlingar. När du skriver en tråd där du undrar om din kanin, med helt ok bett, har bettfel så börjar jag personligen undra. Om man ska föda upp borde man vet sådant? Eller är det bara jag?

Du måste planera dina kullar väldigt väl. Har du verkligen allt som behövs, är dina kaniner vaccinerade, vad händer om mamman dör? Är du beredd att gå upp tidigt och mata dom små, eller du väljer att skaffa en ny hona veckan efter och para henne då istället?

Jag har inget emot blandiskullar, nej absolut inte. Jag har själv tagit min allra första kull, som var en kelkull. Det är oftast inte det det handlar om. Det tror jag inte någon här syftar på…

Och sedan när det kommer till att "förtjäna sin stamtavla" handlar ju det om att man ska föda upp så rastypiska djur som möjligt och djur som iprincip inte har ett lätt enligt rasens beskrivningar bör ju inte ha en stamtavla. Rent krast bör man, enligt mig, bara avla på djur med högre poäng om man vill hålla på med avel/utställning.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

RebeccaG
3

#33 Bra skrivet, håller med till punkt och pricka.

| Youtube

sfut
4

#14 Jo det vet jag, men de som bara vill ha snälla och söta kelkaniner bryr sig inte om huruvida kaninen är renrasig eller inte. 

Varför är det så viktigt, ur kaninens synpunkt, att "föra rasen framåt"? I mina ögon är det ett tämligen egoistiskt syfte att avla renrasigt, minst lika mycket som att avla på kelkaniner. Vad är skillnaden mellan "jag vill ha söta kaniner efter min hona/hane" och "jag vill ha 96:or efter min hona/hane"? 

Som sagt så säger jag varken bu eller bä om Emis kull.

www.hoppfullt.blogg.se

RebeccaG
3

#35 Jo, så är säkert fallet för vissa, jag har bara till erfarenhet att dem som köpt kaniner av mig hellre vill ha renrasigt. 

Jag själv älskar rasen Lejonhuvad kanin, därför vill jag avla fram friska renrasiga lejonkaniner som utvecklar rasen och för den vidare. Jag vill helt enkelt bidra till att när jag slutar med aveln(när jag nu gör det) så är rasen i ett bättre skick än när jag fick den. 

Ja, vi utnyttjar alla våra djur då vi människor är egoistiska, men det är lika egoistiskt att avla fram renrasiga djur som att praktiskt taget låsa in sin kanin i lägenheten för sällskapets skull, kaninen utnyttjas för att vi vill ha den till sällskap, så att det skulle vara mer egoistiskt att avla renrasigt skulle jag inte våga påstå. 

"Jag vill ha söta kaniner efter min hona/hane" har inget syfte över huvud taget. 
"Jag vill ha 96:or efter min hona/hane" för rasen vidare i utveckling, då jag som utställare vill ha avkommorna, vilket i min mening inte är onödig Avel. Sedan behöver man inte sikta på en 96a, men vill man hålla på med Avel och utställning så bör man ha ett bra avelsmaterial, djur med de rätta kvaliteterna och egenskaperna.

| Youtube

sfut
10

Du missförstod mig lite, my mistake, det var konstigt formulerat. Det jag menade var att det är precis lika egoistiskt att föda upp för utställning/hoppning som för något annat. Alla kullar man tar görs för människors skull, inte kaninerna.

Jag förstår att du älskar din ras. Och jag tycker absolut att du ska fortsätta avla på dem om du vill det. Och jag förstår att du inte avlar på en kanin för att den är söt eftersom du är intresserad av utställning. 

Men varför i hela världen måste alla vara intresserade av utställning eller hoppning för att få avla? Vad har kaninerna och ägaren ut av det? Varför är inte söta kelkaniner ett syfte? Kanske inte för dig men andra kan mycket väl vilja ha just det.

Och varför kan jag aldrig få ett svar på min fråga: Vad har kaninerna ut av att "rasen förbättras"?

www.hoppfullt.blogg.se

[Charlie_olivia]
5

#36 tycker du att en kanin som inte kan sitta helt perfekt inte förtjänar stamtavla?

RebeccaG
2

#37 Det e klart jag avlar på söta kaniner, min minsta lejonhona är rent ögongodis för vem som helst😎
Skämt osido, men jag ska förklara hur jag ser på det. 

Jag avlar för utställning, det har vi redan konstaterat. 
Men TS vill ta en kull för att få fram kelkaniner & jag anser att det inte är en bra anledning då det redan finns hundratals kelkaniner som inte har något hem. 

Jag anser att man inte behöver ta fler blandraskaniner till världen, då otaliga sådanna sitter redan utan hem. 

Jag försöker avla fram friska & välmående kaniner, så kaninerna mår bra samtidigt som dem har de kvalitér jag vill att dem ska ha. Om jag väljer att inte behålla alla kommer dem till människor som uppskattar dem och älskar rasen minst lika mycket som jag gör, så kaninerna mår på inget sätt dåligt av den aveln. Jag avlar för min egen skull, ingen annans. Sedan ifall andra människor anser att jag gjort något bra, det är bara ett plus i kanten.

| Youtube

RebeccaG
1

#38 Det sa jag inte😉
Läs vad jag skrivit istället för att bara anta ditten eller datten.

| Youtube

Cilia.Teddytöserna
3

Du kan väll inte sätta stam på en kanin med ogiltig stam då hon är dubbel tecknad? Kvittar om hanen har stam om honan inte har det, eftersom du inte kan stambokföra Shakira kan du inte sätta stam på hennes ungar (eller har jag fått det om bakfoten ) ? :P

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[Guldvingens]
15

Funderingar efter att ha läst tråden:

Hoppning
Utställning
Kel

Det är de 3 olika "syftena" man brukar säga att man avlar för. Sen finns ju även köttproduktion, men den drar jag inte upp här.

Hoppkaniner kanske inte är de mest lämpliga att kela med, men det finns de som föder upp hoppkaniner efter lätthanterliga&mysiga föräldrar som också presterat bra på hoppbanan. Så man kan få tag på en kanin med hoppstam som även funkar suveränt till kel.

Utställningskaniner funkar alldeles utmärkt att kela med, + att man får uppgifter bakåt. Om man inte är intresserad av att ställa ut alls så kanske man kan köpa den "fula ankungen" i kullen. Då får man en kanin som kanske inte följer standarden, men som har känd släkt bakåt. Samt att man då sponsrar de människor som lägger ner enorma summor pengar på att ställa ut sina kaniner. Det är inte billigt, ca 70 kronor PER djur PER utställning. Tänk då de som ställer ut 10 djur, det blir 700 kronor! För en dag….

Kel… ja, det är ingen kategori känner jag som förtjänar att vara enda syfte. Båda ovanstående kategorier lämpar sig även att vara kelkaniner. Som du Sfut till exempel, du hade ju en hoppstammad hona som du även kunde kela med? Men så fick du också en kanin med hoppning i blodet = lättare att komma någonstans med hoppningen. 

Jag passar väl inte in i någon kategori egentligen. Jag avlar inte för utställning, jag avlar inte för kel, jag avlar inte på högt klassade hoppkaniner. Jag försöker få fram en ny ras, Sverigehare, eller iallafall få fram djur som kan hjälpa andra att få den rasen godkänd. Den honan som är grund för min Avel är msv-klassad och fruktansvärt trevlig, men ingen kanin som gillar att kela alls.

Så om hoppning & utställning båda kan ge kelkaniner, vad är då poängen med att ta fram dessa korsningskullar som ger ungar utan papper, som säljs för en 100ing på bl*cket. Eller de alla teddy/lejonkorsningarna som får sitta i små burar med toviga pälsar för att deras nya ägare inte förstod innebörden av att sköta en sådan päls.

Oavsett vad så är det viktigast att man avlar på djur utan defekter, som är friska i kropp & själ. Att man är ordentligt påläst. Att man har plats&möjlighet att spara ungar. Att man har pengar till veterinär om något går fel. Men vad är det som gör kelkaniner/blandraser utan papper till bättre kaniner än de som har känd stam bakåt, med släktingar som visat goda resultat inom den gren de avlats för.

Evelina!
1

#42 Word.

bustjejen
2

Jag har inget emot blandras kaniner, jag har själv en blandras och en renrasig dvv. Dock skär det sig lite i huvudet på mig när man säger att man vill ha satsa på en uppfödning med blandraser. En uppfödning ska ha ett syfte och mål med den rasen man föder upp. Man satsar på en ras, kanske vissa färger och egenskaper man vill ha för att nå sitt mål.

Sen tycker jag inte att det behöver vara så tabu-belagt Att ta en kull som privatperson en gång, bara man är beredd på att ta konsekvenserna om man inte får sålt kaninerna. De flesta kaninerna som finns i Sverige är jag ganska säker på att det är kel-kaniner utan stam och många gånger blandade.

sfut
3

Dina funderingar är väldigt bra, jag håller framför allt med i det sista stycket. För mig är inte syftet det viktiga utan hur man tar ansvar för sin kull och sina djur. Om det nu är en utställningskull, hoppkull eller kelkull spelar mindre roll.

Och visst kan man kela med båda hoppisar och renrasiga, men oftast är inte keligheten det som står främst när man kombinerar dessa så jag ser inte varför man inte kan få avla med målet att få fram den perfekta kelkaninen. Och visst hade jag en hopparhona som jag klappade på och gosade med och hon var gudasnäll, en helt underbar kanin, men inte var hon den perfekta kelkaninen. Så mycket energi stod inte ut med att sitta still en längre stund ;).

www.hoppfullt.blogg.se

[Guldvingens]
5

Jag har tagit kelkullar, lejonhuvade utan papper. Jag var ung och visste inte bättre. Men visst, det blev fantastiska kelkaniner. Så skulle jag köpa kanin att enbart kela med så skulle det lätt bli en lejonhuvad kanin, då de har ett fantastiskt psyke för detta.

Jag förstår inte riktigt poängen dock med att ha kaniner man ska sitta i knäet med, kaniner är ett aktivt djur, ska vi inte marknadsföra dem som detta? Istället för att de är djur som sitter i bur som vi kan klappa på ibland? 

Och dessa kelkaniner, vad är de korsningar mellan? Eftersom de är "speciellt framavlade" för detta. Jag har fått en aggro unge efter 2 supersnälla föräldrar, vem vet, kanske var det slumpen att den honan som man vill ta en kelkull efter är såååå kelig. Och så får man ungar som inte gillar att kela alls. Och vad gör man då med de ungarna? Man kan inte sälja dem som "kela i knäet i timmar-kaniner", inte som hoppkaniner, inte som utställningskaniner. Lämpligen så äter man väl dem i det läget ;) för det är den sista kategorin där. 

Nä, det är svårt det där.

Värt att veta är också att den där väduren på djuraffären du precis köpte mycket väl kan vara besläktad med allsjöns kända hoppkaniner. Jag vet mer än 1 uppfödare som sålt kaniner med hoppstam till djuraffär. Vet även om en som köpte en sk obesläktad kanin på zoo, som fick veta att den var besläktad + att den hade syskon med bettfel. Tänk om den personen inte efterforskat där, utan avlat på den där okända kaninen…

RebeccaG
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste åter igen hålla med Guldvingens på flertalet punkter. 

När jag säljer de lejonhuvade kaniner utan stamtavla skickar jag alltid med papper på släkten jag fått i stamtavla + så långt bak jag känner till, just för att personen ska veta PRECIS vad som ligger bakom. 

Jag skickar också med en mapp med information till köparna, bl.a. föräldrarnas resultat, färger, släkt, uppfödarens släkt, om dem är hoppade, allmänt info om kaninen som jag märkt här hemma, samt öronmärkning(märker ungar med mitt uppfödarnr, även ifall de lämpar sig för utställning eller inte)

Och självklart så brukar jag berätta för köparna som bor i närheten om hoppklubben jag är med i, att ifall dem vill testa på att hoppa med kaninen så går det utmärkt i en låg klass, dem blir antagligen aldrig elitkaniner(därför skriver jag ej att dem säljs som just hoppkaniner) men att dem går att hoppa med, då föräldrarna är tävlade. 

Ex: Vår gamla avelshane började hoppa när han var 3 år, tyvärr gjorde vi ingen efterforskning och upptäkte inte kaninhoppningsklubbar förän förra året, då var han 6 år gammal, så därav hann han aldrig få sina pinnar, men han älskar att hoppa lite lugnt hemma. 

Min avelshona, kommer från en känd uppfödare av färgen havana och hon är otroligt vacker, även ifall färgen inte passat mig då hon går ute året om så är hon nästan alltid solblekt, vilket resulterar till poängavdrag - MEN hon har ett temprament jag vill avla på, en man jag skulle dö för & en helt OK kropp, samt att hon är fromm som ett lamm. Min syster hoppade med henne och J*KLAR vad hon hoppar! 
Visserligen så har hon bara blivit tävlad ett fåtal gånger och har inte kommit någonvart, men då hon blivit ställd på de poängen jag önskar så ska hon få bli avtagen från utställningslistan & istället få följa med på hopptävlingar, då jag vet att hon älskar det. 

Utställningskaniner är avlade för att i principen vem som helst ska kunna hantera dem. Dem ska vara snälla & sitta kvar där man sätter dem, vilket i min mening är en superbra barnkanin, speciellt lejonhuvade som är kända för ett fantastiskt temprament. Men bara för att dem är avlade för utställning så betyder INTE det att kaninen ska få sitta inlåst i sin bur hela livet. 
Kaninen SKA komma ut och få röra på sig. 
Kaninen SKA ha daglig kontakt med människor/annan kanin. 
Kaninen SKA ha tillgång till rätt foder & omvårdnad. 
Kaninen SKA komma till en veterinär om den blir sjuk. 

Därför är det väldigt viktigt att köparen får ALL information dem behöver, samt att dem alltid ska kunna vända sig till uppfödaren vid funderingar. Uppfödarens ansvar slutar inte bara för att kaninen bytt ägare. 

Och med just lejonhuvade så är det viktigt att man berättar om pälsvård m.m. 

Jag avlar på kaniner med kvaliteer jag vill ha, och eftersom jag är en väldigt lugn person så tycker jag om lugna kaniner som är lyhörda men gudasnälla. Men det handlar inte bara om temprament, utan att kaninerna faktiskt passat till mitt intresse, som råkar vara utställning. Sedan att dem råkar tycka om att hoppa, det är bara ett plus i kanten. 

I bilden ser ni vår äldsta avelshane, idag snart 7 år. 
Han började hopptävla "på riktigt" för ett år sedan, så nu är han pensionerad, men hoppar gärna på skoj hemma. 
Kaninen i nedkanten av bilden är vår avelshona, en lungt & näpen liten dam som inte fått de poängen hon förtjänat då hon går ute året om. Hon är lugnt, gudasnäll och när hon fått sina poäng i vinter så ska hennes utställningssäsong vara över och hon ska äntligen komma igång och hopptävla igen😊
Dessa två råkar vara morföräldrar till våran lejonhuvade japan på 94p, och hennes syskon såldes som barnkaniner, då jag inte ka lova att dem blir bra hoppkaniner, bara för att deras föräldrar gillar att hoppa. 
Sedan att ungarna som såldes faktiskt hoppar hos de nya ägarna, är bara roligt att följa, men det är STOR skilnad mellan dem och faktiska hoppkaninern. 

(Ni får ursäkta att jag skriver så kluddigt, med för lite sömn så blir det så😂)

| Youtube

Twix*
5

Tänk om man har hittat 2 olika raser som har olika egenskaper och skulle bli den ultimata kaninen om man korsade dem? ja menar ALLA kaninraser är ju i grund o botten korsade på något vis och tänk om kullen som TS tänker ta då är början på en helt ny ras i framtiden

RebeccaG
6

#48 Det krävs bra mycket mer än att bara korsa två kaniner av olika ras för att få fram en ny…

| Youtube

Evelina!
4

#48 Risken med det är ju att man inte vet vilka egenskaper som nedärvs. Den snygga men lite vrånga kaninen kan ju paras med den fula och snälla för att förhoppningsvis få fram snygga och snälla djur. Eller också blir det precis tvärtom, att vi får egensinniga kaninungar utan särskilt tjusig kropp. Tycker inte att man kan börja med blandrasavel bara för att kanske, eventuellt, få fram "den ultimata kaninen".

Twix*
0

Nej för om alla skulle tänka så skulle det bli änu mera kaniner utan hem det jag skrev var bara ett "så skulle det kunna vara" om du förstår vad jag menar

Emelie
12

Jag blir faktiskt förvånad över att så pass många är emot kelavel. 

Om man föreställer sig detta;

Jag har 4 kelkaniner hemma. Jag har alltid varit intresserad av kaniner samt Avel och har all kunskap som krävs för att börja avla. Jag är seriös i mitt ägandeskap av kanin. 3 av dessa kelkaniner visar rätt egenskaper för att kunna vara den perfekta kelkaninen. Nyfikna, intelligenta, framåt kaniner som är lättlärda, villiga att lära sig, följer dig där du går, hoppar upp automatiskt i ditt knä, kommer när du ropar osv. 

Jag funderar en period på detta, och känner att jag vill föra dessa underbara egenskaper vidare. Jag bestämmer mig för att jag seriöst vill avla på dessa egenskaper, då det är oerhört önskvärda i ett hem som vill ha en ren sällskapskanin. I detta hem bryr man sig varken om kaninen är rastypisk och lämpar sig för utställning eller om kaninen kan hoppa högt och långt. Jag börjar då ett seriöst avelsarbete på dessa kelkaniner, parar ihop matchande egenskaper och ser noggrant över mitt "utbud". Håller stenkoll på vad jag parar med vad, och avlar medvetet bort defekter, sjukdomar och andra oönskvärda saker som kan få en kanin att lida. Vad är då egentligen skillnaden på en utställningsavel och kelavel? 

Jag känner att kaninvärlden är så insnöad på att kaniner endast skall avlas för utställning, hoppning eller produktion. Är det kanske inte dags att vi öppnar upp ögonen och faktiskt börjar avla på kaniner som har kel som ENDA inrikting. Jag menar då inte oaktiva kelkaniner som bara skall sitta i en bur hela dagarna, utan kaniner som får leva ett hyfsat naturligt kaninliv. Kanske lösgående i en lägenhet, eller som kanske bor i en stor utebur med grenar, jordhögar och liknande. 

Med detta menar jag inte att man ska börja avla blandraser, men inte heller att det nödvändigtvis måste vara en renrasig Avel. Jag menar att man kanske skulle kliva ur boxen och inte ha tvånget att hålla sig inom en viss ras, när det mycket möjligt finns egenskaper man vill åt hos en kanin av en annan ras. 

Jag håller med om att det inte finns någon mening med att avla två kaniner av olika raser för att de är söta och snälla, eller för att det är ens små älsklingar. Men jag ser det inte heller fel i att faktiskt påbörja en ny gren inom kaninvärlden, en gren som faktiskt inriktar sig på ren och skär kelavel, men naturligtvis en väldigt seriös och högklassig sådan där man dokumenterar all information om alla kullar man tar. 

Jag ser faktiskt ingen som helst skillnad på en ren utställningsavel och en ren kelavel. Värdet i kaninen sitter i betraktarens öga. Vad en människa prioriterar högt kanske en annan prioriterar lägre. 

Denna typ av uppfödning skulle man lika gärna kunna göra helt rasren, men att man struntar i om kaninen är rastypisk eller inte. 

Det jag försöker få fram här är att det egentligen inte är någon som helst skillnad på en seriös hopp/utställningsavel och en seriös kelavel. I slutändan handlar det om vilket syfte man har och hur pass seriös och organiserad man är i sitt avelsarbete.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

starfredberg
2

Måste bara säga, man kan sätta stamtavla på kaninungar efter hona som har h-bevis så länge alla är märkta och man har tillräckligt med info om dom. (far, morfar etc.) Det enda man får är en lucka i stamtavlan ifall hon inte är ställd/går att ställa. Har hållit på mycket med det här med mina dvv satin då jag från början var tvungen att gå på såna som inte hade stamtavla och utveckla det därifrån

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

[Karollina]
11

Så mycket tjat om "avla för kel". Jag avlar för utställning, de djur som jag inte kan sätta stamtavla på går till kel. Så jag avlar för kel med, det får jag på köpet. De som avlar till kel kan vara precis lika seriös som en som avlar till utställning. Och tvärtom. Har man ett bra syfte och en bra förklaring till kelkullen så ser jag ingen anledning till varför man inte ska ta den.

tlover
5

TS Avel mellan gotlandskanin och annan ras stärker inte rasen för ungarna till dessa kommer inte in i genbank igen senare.

De enda gotlandskaniner som kan bli genbank är dom vars föräldrar har genbanksintyg och som föds fram i en genbank (så även om båda föräldrarna är genbanksanslutna och du inte är genbank så blir ungarna inte genbanksanslutna)

Sen så finns det ju andra krav också, tax ska man se till att det inte kan vara en tjuvparning mellan genbanksdjur och annan ras så alla kaniner av annan ras måste anmälas till genbanksansvarig.

Man måste också ha bra burar (som ska godkännas av genbanksansvarig) på minst 1 kvm /kanin osv

Vill du och din kompis stärka gotlandskaninen så är det bättre att ni satsar fullt ut på genbank istället för blandraser (som somsagt inte gör nått för rasen)

l'm back

[Flingans]
6

Jag säger så här jag gillar folk som avlar för kel för de kaninerna brukar ha ett mycket bättre temperament och vara mer sociala/kelna än de som avlar för renrasigt och för utställning. De som avlar för utställning avlar efter utseende, päls och poäng när man avlar och lite spelar kaninens temperament och personlighet in. Det är min erfarenhet. Så när man säger syftet är kel så tycker jag att det är en seriös uppfödare som tar hänsyn till kaninen..för då vet man att kaninens personlighet och temperament har kommit först vid aveln och inte dess utseende eller poäng. De flesta som vill ha kanin vill ha den för kel för inte åker jag flera mil för att ställa ut min kanin och sedan stirra mig blint och skryta med dess vinster, jag ser det såhär utställnings Avel förstör kaninens personlighet och temperament. Man ställer inte ut för att kaninen tycker det är kul precis. Samma sak gäller för hund utställning där puttar folk sina hundar till det yttersta för utseendet och "vänder ansiktet" till till de som gör blandisar. ja man blir rädd att det är det som håller på att ske med uppfödning för utställning hos kaniner. Vad är nästa ?? alldeles för platta ansikten på dvärgvädurar så att deras tänder knappt får plats i munnen? Det är ju det man vill ha på dvärgvädurar ett platt ansikte/nos vilket kan leda till problem med tänderna för dvärgvädurarna. Deras tänder sitter närmare ögonen då vi har framavlat detta för vi tycker de lite rundare / trubbiga ansiktena är fina medans spetsiga egentligen är bättre för kaninens hälsa. (Rätta mig om fel). Så nu har jag fått säga mitt. Jag är för kelkanins Avel och kvittar om det är blandisar:) det jag skulle vilja se är kelkanins Avel på rexar.

RebeccaG
5

#56 om du inte gillar utställare kan jag förstå, men svartmåla inte alla som föder upp för utställning. Dra inte alla under en kam e du snäll.

| Youtube

[neptunens]
9

Jag blir jäkligt irriterad över att hela tiden få höra att vi som avlar för ett annat mål än söta kaniner inte bryr oss om/lägger någon vikt vid temperament/personlighet.

Lägg av med dumheterna, ärlig talat. Våra kaniner MÅSTE kunna hanteras av okända (domare, bärare osv) Tror ni att det går om vi inte bryr oss ett skvatt temperamentet hos kaninerna? Att vi avlar på alla möjlig skit bara vi vinner priser?
Att vi struntar i allt sånt bara kaninen är snygg? Vad ska man med en snygg kanin till när den ändå inte går att hantera på daglig bas?

Det blir ju alltid ett jäkla liv så fort en uppfödare tar bort en kanin som inte har ett önskevärt temperament, då är man en hemsk människa osv. HUR går det ihop? Tänker inte folk längre än vad näsan räcker, är det det som är problemet?

Mina kaniner är avelskaniner ett få månader om året, resterande tid är de mina högt älskade kelkaniner.  Och det är inget unikt, så är det hos övervägande delen av alla uppfödare.

[Flingans]
4

#57 det var inte meningen att svartmåla. Det finns fortfarande uppfödare som avlar för utställning som har en bra personlighet och temperament i åtanken vid aveln. Men säger bara att de flesta siktar in sig på utseendet mer än kaninens personlighet. Jag läste folks inlägg här och tyckte mig se en linje bland uppfödare med endast renrasigt i åtanke där de var nästan lite emot kelkanins Avel precis som de som avlar för kel gjorde fel bara för att de inte hade en annan orsak bakom aveln. Kelkanins Avel är minst lika bra som de som avlar för utställning. Kelkanins Avel vill bevara och föra vidare ett bra temperament och personlighet vidare, en bra kelkanin helt enkelt. Kelkanins Avel kan med innebära att bevara en ras då det finns renrasig kelkanins Avel. Det är precis som er som avlar för utställning ni vill bevara rasen och ha den så felfri som möjligt och få bra poäng??

[Flingans]
4

#58 ni kanske lägger en liten vikt vid temperament/personlighet men ert mål är ändå utseende. Som sagt tidigare det finns de som avlar för utställning som med har personlighet i åtanke. Men jag har svårt att tro att en uppfödare som har 8-20 kaniner som avlar för utställning har haft personlighet i åtanke då jag har svårt att förstå var och hur i all tid hinner ni omgås eller kela och bygga upp ett band mellan era kaniner. Hur hinner ni ta reda på att kaninerna man har är perfekta kelkaniner? När ni inte kan omgås med dem flera timmar om dagen. De flesta uppfödare har väl ett par kaniner att man inte kan omgås med dem på samma sätt som de som har en mindre mängd kaniner. Då anser jag att det är omöjligt att veta personligheten till fullo och hanteringen därav inte blir samma hantering som de kaniner som avlas för kel. Det är bara det som jag undrar. Dina kaniner kanske har bra temperament och underbaraste personlighet. Jag bara säger att de flesta har inte så lite kaniner att de kan omgås med de på samma sätt när det avlas för utställning.

[neptunens]
3

#60 "liten vikt vid temperament" Du läste inte alls vad jag skrev eller?
Eller är vi tillbaka på den punkten där det är synd om alla uppfödares kaniner för att man har fler än två? Det verkar nämligen vara ett tema bland den yngre generationen på det här forumet.

tussen12
5

TS, jag tycker du ska satsa på något annat. Det är kanske trist att för höra sådant men det kan vara bra att tänka efter lite extra ibland :) Om du nu ändå inte ändrar dig så ska du väl läsa på mycket, inte bara om Avel utan också om i princip allt, ta inte illa upp men jag har uppfattad dig som lite okunnig. Och som sagt, ta inte illa upp. Jag är inte här för att söka bråk ;) Vill du sats så ex utställning så ska du kanske köpa in ett nytt avelsdjur som faktiskt är ställt? Och har stamtavla istället för h-bevis? Så slipper det bli en lucka i stamtavlan. Vill du satsa på hoppning så tycker jag du ska börja tävla och klassa upp kaninerna innan du tar kullar och kallar de hoppkaniner. Vem som helst kan hoppa hemma med dom, men när en köpare kommer och ska tävla med kaninungen och plötsligt är den inte lika framåt som andra hoppkaniner. Då blir nog köparen besviken? När man köper en hoppkanin vill man ju ha en kanin som faktiskt kan klassa upp sig, istället för att den inte rör sig ut fläcken på banan. Som sagt, tänk om. Det finns otroligt många blandraser.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Flingans]
3

#61 jag skrev 8-20 kaniner. Jag skrev inte fler än två. Du som påstår något jag inte skrivit. Men jag förstår ej varför några uppfödare ska ha så enormt många kaniner då pratar jag om 20 uppåt. Ingen Avel vad jag vet har 10-20ex hundar eller katter vid uppfödning så jag har svårt att förstå er som har 20 kaniner för hur har ni tid att ge alla det de behöver för att bli tillgivna m.m. Vad menar du med den yngre generationen ett tema? Förklara gärna vad du menar? Ganska onödigt att kategorisera folks åsikter efter ens generation/ålder, tycker du inte det?

[00emi07]
3

Hej! Har jag glömt att skriva? Nåväl.. Jag har pratat med uppfödarn och mamma och uppfödningen pausar och det blir inga kullar som det ser ut nu. Som vissa skriver är jag väl okunnig och får läsa på mer. Kommer pausa ett långt tag på iFokus då jag just nu inte mår psykiskt bra och det sista jag behöver är och vara här på ifokus…

Emelie
6

#61 Jag måste säga att det är väldigt onödigt att kategorisera de yngre i ett fack. Du ville inte att Flingans skulle dra alla uppfödare över samma kam, vilket betyder att du inte heller borde dra alla på detta forum med en yngre ålder över en och samma kam. Im just sayin 🙂

Sen angående ditt uttalande om att kaninerna hos de flesta uppfödarna är högst älskade kelkaniner den största delen av året, det är egentligen ganska fel. Absolut, så är det så hos många uppfödare. Men nästan alla uppfödare som avlar i större skala (många lite äldre uppfödare) har absolut inte sina kaniner som kelkaniner. Det är vanligare bland den yngre generation uppfödare att man har sina kaniner både till kel och utställning, men hos ett stort antal uppfödare i den äldre generationen har man främst sina kaniner till utställning och produktion. Här bryr man sig såklart om kaninens välmående, men man bryr sig inte alltid så mycket om temperamentet på kaninerna. Åk runt till kaningårdar runt om i landet så kommer du märka av detta. Jag vill tillägga att det inte är något som helst fel i detta, kaniner har egentligen inget som helst behov av att kela med en människa ändå, men jag ville bara rätta ditt uttalande lite. 

#63 Till dig Frihetens: Gällande mängden djur i ens uppfödning. Att ha 20 hundar eller katter är nästan omöjligt för att få alla att må bra, en hund skall aktiveras betydligt mer än en kanin varje dag, en hund skall ut och promeneras minst 3 gånger på daglig basis. 

Kaniner är dock mindre djur, du kan ha flera i samma bur, de förökar sig betydligt snabbare än hundar och katter. Det säger sig själv att det är möjligt att ha 20 kaniner i en uppfödning, men dock inte 20 hundar. Det är en ganska dålig jämförelse att jämföra mellan hund/katt och kanin 😃

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Flingans]
1

#65 jag tycker inte det är en dålig jämförelse typ… då jag skrev hund och katt. En kanin för mig är som en katt och hund i hemmet. En katt kan med få ganska många kullar som en kanin på ett år hos en uppfödare. Kanske kan man inte ha så många av dem men man kan nog komma upp i 10 iallafall om man har de i hundgårdar utomhus(ej så realistiskt kanske men det finns de som har sina hundar så:P). Men ja det kanske var en stor skillnad på art mellan dem. Men i sätt och helhet borde väl kaninavel med ske på samma antals nivå som hund och katt hos en uppfödare? 

Jag bara tycker det är konstigt att ha så många (20st) kaniner det blir ju inte samma sak med kaninens beteende bland andra människor eller? Hur får kaninungarna läras att människan inte bara är en person som utfodrar dem och rastar dem? det är det jag menar .. jag har svårt att se hur kelkaniner finns bland de som uppföder i så stor skalla. 

Flingans * ska det vara haha😃

Emelie
5

#66 HAHA, förlåt! Det blev helt fel där 😂

Jag förstår verkligen din poäng. Samtidigt så finns det ju inget som säger att det är dåligt att kaninerna inte blir kelade med varje dag. Det är inget behov de har naturligt, utan sålänge de får det de behöver för att må bra varje dag (foder, vatten, sysselsättning, aktivering, närhet av en artsfrände) så är kaninen nöjd. Sålänge uppfödaren har tid att ge alla kaniner det de behöver varje dag, så gör det ju absolut inget att de inte kelas med. 

Allt handlar ju om vad man som uppfödare är intresserad av, även om det är utställning, kel, hoppning eller produktion. I slutändan handlar det ändå om att djuren skall få det som är nödvändigt för dem att må bra. Bara de får leva naturliga kaninliv så finns det varken rätt eller fel.

tlover
0

#65 när det gäller produktionsfolk har jag en helt annan uppfattning, flera gånger har jag hört att folk betonar att avelsdjuren ska vara snälla (och därigenom lätthanterliga).

För oss som föder upp till genbank och för produktion är ju temperamentet det absolut viktigaste, en aggressiv kanin stannar aldrig kvar i aveln (men jag har märkt att vi kanske har höga krav på den delen då vi ofta får komplimanger av genbanker och annat folk som ser våra kaniner att dom är så nyfikna)

l'm back

Emelie
0

#69 Jag ber om ursäkt för att jag drog in produktionsdjur i det hela. Jag tänkte främst på uppfödare som ställer ut samt har sina djur till produktion. De som alltså håller på med bådadera. 

Jag har ingen aning om hur det är med uppfödare som enbart sysslar med produktion och genbank 🙂

tlover
0

#69 jag blev mest förvånad då jag inte stött på sånt, men då har jag ju inte stött på folk som ställer ut och har produktion heller.

Det kanske är annorlunda i genbanker eftersom man ska enligt föreningen sträva efter att ha bra mammor och pappor i aveln som inte är aggressiv mot människor.

l'm back

Emelie
0

#70 Ja det är mycket möjligt. Jag tycker genbank låter jätteintressant, och framförallt verkar det vara en väldigt sund inställning kring hela idéen vilket jag verkligen gillar.

tussen12
5

Om nu utställare bara bryr sig om poängen kaninen får så kan man väl dra alla hoppare över en kant med? Att vi bara bryr om oss att klassa upp kaninen? Att utställare bara bryr sig om poäng är ju inte alls sant. Det kanske finns ett fåtal som gör så, men långt ifrån alla. Att ens säga så tycker jag är extremt överdrivet. Alla utställare jag har stött på hantera dem precis som kelkaniner. Orkar inte skriva siffra, många inlägg :P

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Emelie
1

#72 Fast har någon sagt att utställare bara bryr sig om poäng? Bättre om du skriver siffra så man vet vem du svarar till.

Sixtenblixten
1

#60 jag har för tillfället 11 kaniner har varit uppe i 17 och jag kan alla mina kaniners egenskaper vad dom tycker om HUR dom vill bli hanterad osv mina kaniner är så tama att dom kan hoppa lösa på tomten osv Så jo även vi med många kaniner och är utställnings avlare har trevlig hanterbara mysiga kaniner ! Alla mina kaniner som då är frassar som många säger inte går att lyfta osv älskar att bli burna och få kel alla utom en hon är ingen kel kanin hon gillar att fostra bebisar egna som andras och är en super mentor till mina nya honor! Men hon går att hantera och göra allt med ligger på rygg och får klorna klippta utan problem eller blir buren hon bara inte vill kela ! Så jo man har tid och JAG är noga med trevliga hanterbara individer och givetvis försöker jag föda upp snygga dessutom !

Matte516
0

#36 fast egentligen, vad bryr sig kaninen om den är rastypisk till punkt och pricka eller en blandras så länge den är frisk och har ett bra hem?

Sen tycker jag själv att utställningsavel verkar väldigt intressant, och har inget imot det…

Hälsiningar från mig

RebeccaG
3

#75 Inte ett skit, men jag som uppfödare gör? 

Och varför ens dra upp en tråd som legat lungt sedan november?
Totalt onödigt.

| Youtube

[Lollo 97]
0

Det finns ju sådana som avlar på en viss ras så länge att ungarna blir sönderavlade till slut. Sämre imun försvar mm. Så jag tycker ju det är bättre med blandras. Men det är ju klart om man ska satsa på någon ras så är det ju klart man får de. Men man kan ju byta avels djur när man haft några kullar så dom inte blir utslitna. Eller att ungarna blir sönder avlade.

Fridaaaa
0

#77 Det är inte vanligt bland kaniner. 
Och gäller samma koll när man avlar på renrasiga som blandraser med sjukdomar mm. Och blandraser är inte mer friska än renrasiga heller.

[Lollo 97]
0

Jag menar om de blir sönder avlade. Annars är det ju samma sak.

Fridaaaa
1

#79 nu hänger jag inte riktigt med?

RebeccaG
1

#80 Jag tror #77 syftar på att kaninerna blir så rastypiska att det skadar dem, trots att dem inte är sjuka. 
Ex. BJ som inte kanske lever så länge pga sin storlek eller hemerlin & dvv som har så korta näsor att dem får svårt att andas. 

Oavsett vilket så kan det startas en ny tråd om det ämnet, tycker jag, men jag anser inte att kaninaveln är ett sönderavlad faktum, inte ens i närheten av vad hundaveln är idag.

| Youtube

Fridaaaa
2

#81 Fast det kan ju ske även på blandraser? Och blandraser är inte friskare än renrasiga kaniner heller. Många tror det om t.ex hundraser med, men det stämmer inte. Mycket som spelar in 😛
Men tycker just på kanin är det inte så mycket sönderavling jämfört med många andra djurarter.
 Nej håller dig där på ditt sista stycke 👍

RebeccaG
0

#82 därav skrev jag kanske.

| Youtube

Matte516
0

ledsen att jag drog upp en så gammal tråd, hoppas det lägger sig igen… kanske ngn kan låsa den?

Hälsiningar från mig

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.