Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2801 ggr
lydia.L
0

Kaninungar dör

Hej! Den 26/5 fick min mellerudshona 6 ungar det är både hennes och min första kull och hon har varit en jätteduktig mamma. Alla var friska och pigga. Men när de var två veckor gamla hittade jag en av dom liggandes på sidan med huvudet/nacken "upp böjd" den rörde på tassarna men kunde inte stå eller något. Igår kväll hände samma sak med en annan unge, en vecka efter den första. ( vi avlivade dem, då vi inte ville att de skulle lida) Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det något att göra åt det? Har läst lite om ungdjursförlamning kan det vara det? Tack på förhand!!

Lydia & Tindra Glad

VildaVittra
2

Det enda sättet att veta säkert är att skicka in kroppen till SVA för analys.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2

Är du genbank borde du få en del av obduktionen betald (jag hittar såklart inte det när jag försökte hitta det själv i våras men jag vet att jag läst det i papperna man får från föreningen)

l'm back

[tintilar]
0

Har läst att det kostar ganska mkt att obducera kanin hos sva - nån som vet om det stämmer? För höns är det ju väldigt billigt iom att de utgör en smittorisk.

Om det är nosematos kan du ev se det på njurarna, de är knöliga och ojämna. Vill du inte öppna djuren kan du hos veterinär kontrollera om din hona ev har parasiten genom ett blodprov om jag inte missminner mig. Om hon inte har det så kan du utesluta det som dödsorsak hos ungarna.

Sen kan ungar dö av andra orsaker, det kan vara fel på dem från början. Det kan ju vara så oturligt att du råkat få två som båda inte var menade för livet.

[tintilar]
0

#2 - Åh, det visste jag inte! Så bra att veta. Det måste jag ha missat helt när jag läst igenom papprena.

tlover
1

#4 det kan ev vara i koharen det har stått då jag försökte att hitta det i våras då en av våra kaninungar dom (men resten mår fin fint nu så det blev inte aktuellt).

Jag läste det och la det på minnet för några år sen men jag la inte på minnet exakt var jag läste det 🤪

l'm back

lydia.L
0

Jag har genbank men den honan har inga papper :( vi har även redan begravt ungarna så det blir lite svårt att obducera. När vi kom ut imorse var det en till som var död och låg mitt i buren men den såg inte ut som de andra gjorde när de var sjuka. :( Nu är det iallafall 3 kvar varav en verkar lite hängig men jag har fått den att dia och får hålla koll på den. Tack för era svar iallafall! :)

Lydia & Tindra Glad

[tintilar]
0

Hm, ja jag hade nog ringt sva eller kaninkunnig veterinär och frågat. Kanske läge att kolla mamman så att hon inte bär på nåt för då blir ju nästa kull också sjuk.

Saaara
2

Fråga en erfaren, duktig kaninuppfödare. Dom vet oftast mer än veterinärer. ^^

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Eleya]
0

Är din hona vaccinerad?

lydia.L
0

Vi har pratat med vet och den sa brist på selen då våra kaniner får havre istället för pellets ( uppfödaren rekommenderade det) nu har vi iallafall fått i dem lite pellets och gett mamman så får vi se. Nej hon är inte vaccinerad.

Lydia & Tindra Glad

VildaVittra
0

#10 Mellerud ska väl ändå inte ha pellets?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
0

#11 Kaninerna behöver få i sig vitaminer/minaraler.

Får de inte i sig det via havre/hö måste man ju ge det via pellets.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[tintilar]
1

Selenbrist kan leda till förlamning, men troligen är det inte problemet om du ger bra hö och spannmål. Mellerudskaniner och gotlandskaniner ska inte ha pellets, de är anpassade för annan mat än kaniner i allmänhet då det är gamla lantraser. De ska klara sig på ENDAST hö, gräs ger man sommartid samt lite spannmål vid dräktighet/di/till ungar.

Dessutom borde inte näringsbrist visa sig så tidigt hos ungarna om inte mamman har haft allvarlig brist på selen i sin kropp kan jag tycka, eftersom att de fortfarande diar. Tveksam till veterinären diagnos, även om jag absolut inte är nån kaninexpert.

Min hona+ungar får endast hö samt lite spannmål (havre, vete och ärtor). Och gräs/grönt såklart.

VildaVittra
0

#12 Då ska man inte avla på dom om de inte klarar sig på havre och hö. Så det jag reagera på var att uppfödaren rekommenderat pellets, då bör dennes djur inte ingå i genbanksarbetet.

[sstorm]
1

#14 hur kanan säga så?! Det är ju extremt olika värden på hö runt om i landet och vad man kan få tag i!

VildaVittra
1

#15 För det är hela grejen med lantraser att de ska klara sig på den naturliga föda som kan produceras på plats.

fossingen
0

#0 Japp, har vart med om ett liknande/likadant fall i en kull då alla ungarna dog med dagar till en veckas mellanrum. Äldsta ungen var 5 veckor när den gick bort. Hittades inget synligt fel i tarmar, lever, njurar m.m

Började med att jag hittade två ungar avlidna när jag kommit hem. Sedan de två som var kvar fick jag se alla symptomen på.

Symptomen: En ungarna började plötsligt ha "rabies symptom", dvs vinglade omkring, sprang och ramlade omkull, blev liggande från och till och började skrika, fick spasmer, för att sedan slita huvudet bakåt och skrika tills den avled. Detta hände då alla.

Jag undersökte mamman hos vet och vi kom i kontakt med SVA.
Slutsats: Mest troligt Listeria.

Avlivade mamman kort efter. Och som tur var hade jag hela den kullen med mamman låååångt borta från de andra djuren.

Ring SVA! 

Om någon fler unge dör, frys in direkt och obducera gärna.

lydia.L
0

#14 jag tror att du missförstod mig! Uppfödaren rekommenderade hel havre! Det st jag som tänkte ge de andra vuxna pellets nu pga att om hon/min andra hona får en till kull ska det inte hända samma sak. #17 de varken skriker,vinglar eller får spasmer så jag tror inte att det är samma..

Lydia & Tindra Glad

[tintilar]
0

Har du inte genbank spelar det ingen roll vad du ger. Men om det skulle bero på fodret tycker jag att du ska kontakta uppfödaren till din hona och meddela det iaf.

tlover
0

#18 ger du saltsten? inte för att jag tror att det är det dom dog av men en av våra gottiskaninungar fick lite svårt att röra bakbena men den blev bättre efter att vi gav saltsten (våra kaniner brukar leka leken "gömma saltstenen" så i bland städas den ut utan att man märker det).

Den kaninen valdes ut att bli slaktdjur pga det så dom generna kom inte vidare.

Jag tror som sagt inte det är därför faktiskt men det är ju en enkel sak att åtgärda.

Kanske kan det vara bra att testa med selen också då de flesta jordarna i Sverige är selenfattiga men jag skulle prata med en mer erfaren genbank el genbanksansvarig om det (kanske på gotlandskaninforumet) eftersom mellerudare just ska klara sig på hö.

Eftersom du är genbank skulle jag däremot inte ge pellets.

l'm back

sara8282
0

Beklagar! 😕

Läste här i förra veckan om en unge i samma ålder som dog med väldigt liknande symptom, som dina ungar.    Tror dock inte att orsaken kom fram…

Roshallon
0

#20 Jag har aldrig hört att man inte får ge pellets som genbank?
Det spelar väl större roll vilken mängd kraftfoder djuren får än vilken sort.
Jag ger pellets de dagar jag inte har möjlighet att ge dom något annat utöver höet.
Får dom gräs, grönsaker, grenar, skott, annat från skogen så får dom ingen pellets den dagen.
En matsked havre gör liksom större "skada" än 4-5 pelletsbitar.. :)

sannadetejag
0

Fy hemskt tråkigt detta här :(

[tintilar]
0

Man får ge pellets som genbank, men man rekommenderas att inte göra det då det är meningen att man ska kunna selektera bort de djur som inte är lättfödda och klarar sig på det som de klarat sig på i alla tider. Meningen med bevarandearbete är att bevara djuret och dess egenskaper. Därför bör man undvika att ta till moderna foder och tillskott, så att inte de bevarandevärda egenskaperna går förlorade. Om djuren inte klarar sig på vad de är gjorda för ska de inte gå vidare i genbanksaveln, och hur kan du veta det om du ger dem tillskottsfoder som pellets och liknande? Jag vill personligen undvika att köpa djur som fått pelletsfoder hos uppfödaren för jag vet inte om jag får en lättfödd kanin eller inte. De som hos mig inte står sig bra på hö och spannmål slaktas bort då de inte är goda exemplar för rasen.

Roshallon
0

#24 Men man får ju fortfarande ge dom grönsaker, frukt, trädgrenar mm, vilket jag anser även det vara ett fodertillskott. Varför är det då så fel att ge pellets i ytterst liten mängd? Som sagt, hos mig får dom några pelletsbitar om dagen de dagar jag inte har något annat åt dom, annars får dom naturliga tillskott.

tlover
1

#25 eftersom grenar och grönsaker fanns då rasen utvecklades men inte pellets

l'm back

wille_wille
2

Jag vill bara klargöra lite för er som pratar om att hon inte ska ge dem pellets.

Vi är genbank, mamman till ungarna kommer från två kaniner med genbank men gården hon föddes på var ej genbanksregistrerad så därför är hon inte en genbankskanin. Så det spelar egentligen inte så stor roll om ungarna eller mamman äter pellets då dessa djur inte kommer avlas på inom genbanken.

Ungarnas pappa är dock genbankskanin. 

Och för er som undrar så är jag och Lydia.L syskon, så vi har kaninerna tillsammans 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.