Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 3000 ggr
[tintilar]
0

Är detta Schwarzgrannen/Snöhare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara dubbelkolla med er färgkunniga innan jag skriver intyg på denna. Är den schearzgrannen? Snöhare i gotlandskanintermer, (och WT förstås, men det vet jag redan). Den är kritvit över hela kroppen, med grått på nos, öron och svans.

Pappan svart otter WT

Mamma blå?/vit japantecknad, zobel - nåt sånt….

[Sockertoppens_kaniner]
1

Jag skulle säga att den är schwarzgrannen. Väldigt fin! :)

[tintilar]
0

Tack! Jag blev lite osäker då jag får för mig i beskrivningen av schwarzgrannen att de ska vara sotiga på kroppen och denna är helt kritvit. Men det kanske de kan vara?

[neptunens]
3

Jag skulle nog mer vilja säga Viltsiames.. Är det en unge till japsen med den kluriga färgen tro?🙂

farvendal
0

vad är stammen på den? alltså mer än mamma och pappa..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Svado
0

Tror mer på viltsiames.

Tycker inte den ser ut o vara schwarzgrannen.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[tintilar]
0

#4 och #5 Okej, tack. Ja precis, unge till min kluriga hona. :p Det är ju så med gotlandskanin att färger inte är så viktiga och därmed är inte kunskapen om färger enorm i många genbanker. Och eftersom att det är genbankerna själva som skriver intyget med färgen så är det inte alltid det stämmer med verkligheten. Men såhär ser det ut:

Mormor: blå Morfar: blekblå med ljus mage
Morfarsfar/mor: Vit med svarta tecken / Vit med svarta tecken
Mormorsfar/mor: Blå/gul japan / Blå

Farmor: Chinchilla Farfar: Svart WT
Farmorsfar/mor: WT Chinchilla / Svart otter
Farfarsfar/mor: Svart / Svart WT

[tintilar]
0

Undrar om den som benämns som blekblå med ljus mage är samma färg som mina dom här:

Svado
0

#7 de där små bebbarna är viltsiameser.

Blekblå med ljus mage kändes väldigt luddigt. Det kan ju vara i stort sett vad som helst? 

Viltblå, otter, white, zobel/white osv osv. Tråkigt att de benämns så dåligt, då blir det ju näst intill omöjligt o lista ut vilka gener de har =/

Linnea Adler

[tintilar]
0

Ja det är tyvärr ganska oväsentligt för rasen Vilken färg? kaninerna har, därför är det inget man lägger större vikt vid. Därför frågar jag er som kan mer om färg :)

[tintilar]
0

Kan min trodda schwarzgrannen vara viltsiames också trots att den är helt vit på kroppen?

Peak303
0

Om jag inte minns fel så måste väl en SWG ha både chinchilla och gult från båda hållen? 

#10 skulle jag vilja säga. Eftersom det inte är en Godkänd färg? så kan den nog se ut lite hur som i nyanser.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[tintilar]
1

Chinchilla kan ju finnas på båda sidor en bit bak, bara det att man inte vetat hur färgen ska benämnas. Gult kan ju finnas längre bak hos pappan. Man brukar säga att hos gotlandskaninen kan vilka färger som helst dyka upp helt oväntat. :p Tror det mkt handlar om att man inte kan så mkt om färger och de benämns fel i intygen. För genetik är ju detsamma hos den rasen som hos alla andra.

Skulle ni alltså hellre skriva viltsiames än snöhare i intyget om denna?

[tintilar]
0

putt putt :)

Är det till 100% viltsiames?

När jag tittar på mamman ser jag ju att hon har samma gråa nosparti faktiskt. Men hon är också japan så man tänker inte på det på samma sätt. Det gråa på hennes nos är inte samma nyans som hennes övriga färgade fläckar på kroppen.

Bild på mamman:

[Sockertoppens_kaniner]
0

Blev osäker när jag jämförde schwarzgrannen och viltsiames… Mycket svårt!! ;)

[neptunens]
2

Jag skulle skriva Viltsiames :-) Mamman ser ut som en zobel/siamesjapan och då vore det inte allt för tokigt att hon fått viltsiamesbebbar.

[tintilar]
0

Vad betyder zobel?

Svado
0

Alltså om jag inte minns fel så har vi haft en lång diskussion förut angående mammans färg och vi kom fram till att hon var zobel siamesjapan då redan.

Vi har också där i den tråden minns jag gått igenom varför en japan kan vara zobel o så vidare.

O ändå är du osäker på hennes färg? 🤔

Linnea Adler

[tintilar]
0

Det är väl främst ungens färg jag är osäker på.

Jag måste ha missat i tråden exakt vad zobel var för ngt, jag minns att vi sa att hon var det, men vad som är zobel och vad som är siames och hur dessa färger/teckningar ser ut har jag inte förstått.

Jag kan tex inte förstå hur ungen är viltsiames, då det på bilder jag sett är en mer helgrå kanin. Men jag tänker då att jag kanske missförstått hur färgen ser ut

Svado
0

Jaha okej.

Hmm okej, en zobel är en kanin som är exempelvis brun eller blå.

Och med mörkare färg på öron, nos, tassar o också över ryggen.

En siames är en zobel men ljusare. Alltså, en siames är en zobel som är genetiskt "ljus".

Den har ljusbrun/vit grundfärg på kroppen om de är en brun siames alltså, men fortfarande samma mörka partier på öron, svans, tassar o nos, rygg.

Utdrag från kaninfarg.se ang viltsiames:

Genetiskt en gul viltzobel. Ögonen kan ha rubinglans.

Vad säger färgkoden?
am_ bb C_ D_ G_
Om vi utgår från grundfärgen viltgrå så kan vi här i färgkoden se att denna färg är gul, vilket ger viltgul, men den är också zobel och zobelanlaget reducerar den gula färgen till vitt. Zobelanlaget bleker även resten av färgen på större delen av kroppen så att bara sotning finns kvar, främst i ansikte och på öron.

Kan förväxlas med:
Viltsiames kan vara väldigt lik den godkända färgen schwarzgrannen och man kan skilja färgerna åt på samma sätta som man skiljer mellan viltzobel och chinchilla:
- Viltsiames kan ibland ha en svag gul nyans kring nosen, det saknas på schwarzgrannen.
- På ljusa varianter av viltsiames kan man ana zobelteckning, på schwarzgrannen är färgen jämt fördelen
- viltsiames kan, pga. zobelanlaget, uppvisa rubinglans i ögonen, det gör inte schwarzgrannen.
- Man kan även kolla på vilka färger som finns i stammen om man har den, två zobelsiameser/viltsiameser kan ej få schwarzgrannen, däremot kan två schwarzgrannen få ungar som är zobelsiames/viltsiames. Chinchilla är ju dominant över zobel.

En mörk variant av viltsiames kan även förväxlas med en ljus viltzobel. Ett bra sätt att se skillnaden på är att siamesen har vit bottenfärg medan zobeln har mörk bottenfärg. 

Varför JAG tror att din unge är viltsiames:

Pga att han är mest färgad runt nosen (precis som en zobel) och att jag tycker mig kunna se att precis i näs-vecket, runt näsan alltså, är han ljusare i en svag rand precis runt näsöppningen. Det tyder på en så kallad vilt-zon, något som alla kaniner som är vilt har. De är ljusare runt näsa o ögon.

Så, nu tror ja jag fick me allt :)

Linnea Adler

Svado
0

Men alltså, på kort nummer två på ungen ser han ju mycket mer "schwarzgrannig" ut. Så ja… ta vilken som! :D 

Tar du ungar efter hen så lär du kanske med tiden kunna märka Vilken färg? hen är :)

Linnea Adler

[tintilar]
0

Tack, vilken bra förklaring! :) Att den är vit vid nosen kan bero på att den har en vit prick på nosen då den är wienertecknad också. Detta har tre andra ungar ur kullen också.

Fast nu när jag tittar på är fläcken på nosen på höger sida, det som är i nosväcket som du säger är nåt annat - vilt-zon säkert som du säger.

Jag ska behålla den i genbanken så om hon utvecklas bra blir det ungar i vår. :)

Men då skrivr jag WT viltsiames i beskrivningen.

[tintilar]
0

Eller kan otter-anlaget orsaka det vita i nosvecket?

[tintilar]
0

Kan den inte vara zobelsiames snarare? När jag jämför bilder verkar zobelsiames vara mer grå runt nosen, medan viltsiames är mer brun.

[neptunens]
2

#23, Mina viltsiameser har varit allt från brungråa, riktigt stålgråa till att se vitbrunögda ut så det kan variera rätt mycket..
Det i nosvecket är inte otter utan viltanlag, kika på viltgråa, viltgula osv så ser du att de också har det :-)