Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 912 ggr
Boschkis
0

ingen känsel i bakbenen?

Har mina kaniner i ett stall, och igår kväll ringde min stallägare och sa att den ena ungen på 11 veckor var borta.. åkte ut så tidigt jag kunde idag och fann ungen väldigt blöt och medtagen utanför stallet. Tog upp henne och droppade lite vatten i munnen på henne samt torkade henne. Efter cirka en halvtimme visade hon tecken på att hon ville ner så jag satte ner henne. Problemet då är att när hon försöker ta sig fram så välter bakbenen. Har känt igenom henne och kan inte känna att något är brutet. Har även haft hit en uppfödare i närheten som kollat på henne och inte heller kan hitta något. Hon tyckte jag skulle ge henne några timmar på sig och de andra djurkunniga jag ringt har sagt samma sak, att hon antagligen är i chock och att det släpper när hon återhämtat sig lite. Är medveten om att hjärnblödningar, stroke, nerver i kläm m.m kan orsaka förlamning men undrar bara om detta är vanligt när dem är chockade eller om man skall anta det värsta? En gammal kanin jag hade fick problem med styrseln efter att grannungarna släppt ut henne men det släppte efter några timmar. Någon här som har erfarenhet eller kunskap om detta? Har försökt nå min vet för råd men väldigt lång kö så får försöka senare igen.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Boschkis
0

Ingen som vet något? Hon är likadan idag . Ligger bara ner och gör inga försök till att röra på sig. Hon kommer upp lite på frambenen men välter över på sidan. Hon har lite mer kraft i bakbenen idag, klämmer åt lite med klorna. Emellanåt skakar hon på huvudet vilket får mig att tro att det är något där som är fel, antingen inneörat eller någon blödning vilket även veterinären sa. Men alla jag pratar med säger att jag skall vänta. Hur länge skall man göra det egentligen? Hon ligger just nu i en kattbur som står öppen i boxen och eftersom hon inte flyttar på sig blir det att hon ligger i sitt kiss och bajs vilket inte känns bra. Gör rent och tvättar henne flera gånger om dagen. Hon äter bra men jag ger henne vätskeersättning då hon inte vill dricka. Har ingen lust att stressa iväg henne till veterinär men har pratat med min granne som är jägare och han kan ta bort henne om det behövs. Hon mår uppenbarligen inte bra nu men känns svårt att ta ett beslut när alla säger att jag skall avvakta. Känns ju tråkigt att ta bort en så ung kanin om hon skulle repa sig men vill samtidigt inte att hon skall lida.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

RebeccaG
0

Jag skulle tagit hem henne så du kan övervaka henne dygnet runt. Att åka till vet är ju det bästa, men du får nog vänta till måndag iallafall. Har du kollat ner i öronen på henne? Luktar det konstigt?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
1

Kan vara vitaminbrist eller parasit, speciellt om ungen är så pass ung låter det konstigt med stroke m.m. 

Vitaminbrist/parasit är nog vad jag skulle tro.

Har du haft någon dödfödd unge, eller någon som dött efter ett par veckor? Eller har modern till ungen visat något konstigt tidigare?

Pröva ringa SVA om veterinären ej vet. I nuläget tycker jag att du ska ge b12 vitamin, ev kolsyrad fanta/liknande några tsk, kolsyrad läsk brukar funka superb till "hänginga" djur och de kan piggna till kvickt.

[Gretajossefina]
0

Skulle tagit hem henne och ha henne underuppsikt. Låter som någon typ av parasit eller chock tillstånd. Ta henne till vet. Hoppas allt går bra!

Evelina!
0

Ungdjursförlamning? Testa tomatjuice!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

djur.se
0

mm kan vara det som min teddy hane fick han kunde inte röra sina bakben dom vart ellt stilla sen ramlade han om kull han mådde inte bra han var min favorit kanin han dog han var bara 1 år gammal jag läste att det kan vara harpest,parasiter eller om kaninen har ramlat från en hög höjd

pernillaoscarsson
1

Känns ju som om någonting hände då hon var försvunnen ifall hon har helt frisk innan? Kanske hund som eller annat djur som ruskat om henne så att någonting med ryggraden hänt som orsakat förlamning? Eller att hon på något annat vis lyckats vrida sig eller någonting. Ta henne till veterinär och kolla, kanske det bara är av chock, men borde väl ha lugnat sig vid det här laget? Kanske de kan röntga och se ifall någonting är fel.

Underbarn
0

Hade en kaninunge som blev rädd och sprang undan fort som attan, då blev hon "förlamad" i bakbenen. Som att hon skadade ryggen när hon blev rädd. Hon blev aldrig bättre och avlivades. Hundar kan få diskbråck, kanske kaniner också kan få det? Det självläker i vissa fall med vila.

Boschkis
0

Tack för alla svar, har gjort allt jag kan och tagit till mig av era tips? men måte tyvärr meddela att fina lilla Disa somnade in av sig sjoäilvt ikväll :(

Underbarn
0

#9 kan ha varit parasit/fästingbett om hon dog AV det. Annars kanske det bar något annat som gjorde att hon dog, om hon inte åt/drack dåligt också

nosa98
0

#9 åh vad synd stackars lilla disa och hennes matte som gjorde allt vad hon kunde R,i,P lilla Disa hoppas att hon får det bra i lilla kanin himlen.

MVH NOSA 

djur.se
0

😢

❤️ Lilla i frid lilla disa❤️

SötnosenSantos
0

Nej!!!!!😭 Det är ju hemskt. Men världen kan vara grym!

❤️Rest in Peace Disa❤️🌺

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

Boschkis
0

Tack för all omtanke, gulliga ni är! Värmer verkligen såhär i sorgetider ❤️