Motsatt kön, kanin o marsvin?
Kan en kanin hane och en marsvinshona träffas utan att det blir PARNING? Gäller inte mig utan bara undrar.
Min kaninhane och marsvinshane får träffa varandra ibland utan att det blir PARNING.
Checka in @gnagarboden på instagram 

Det är helt olika arter och har inget gemensamt artmässigt. Marsvin och kanin ska inte träffas, då kaninen bär på dödliga sjukdomar för marsvinen. Marsvin ska alltid bo tillsammans med en artfränder då kaninen och marsvinet inte förstår varandra eller har utbyte av varandra. Finns även lag på det som man kan läsa om på jordbruksverket.
#1 Men hona och hane? #2 Ja, det vet jag. Har ändå inget marsvin.
3 läs vad du skrev, jag svarade på det.
Ja han har även träffat honorna men han är inte intresserad av dom.
#4 Oj sorry, råka skriva hane, menar hona xD mitt fel
haha hane o hane som parar sig:`) hur??
Och vilka sötnosar som kommer där efter:p jag köper nog 2!
Gud vad bra jag stavar…
5 ja, jag tänkte att du menade det ;)
Varför skulle de ens para sig? :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#8 Hehe vet inte :P Vet att de är olika arter men.. Ja, bara kom på det xD
man vet aldrig hästar och åsnor kan ju;) dessutom så har jag läst att det va nån kanin hona som ville para sig med nån stackars marsvins hane:P extremt olågiskt men jaja
Gud vad bra jag stavar…
Kanin och marsvin har lika mycket gemensamt som kanin och människa.. (ja det är sant) dvs inte mycket alls :P så "risken" att de parar sig är lika stor som att vi skulle para oss med en kanin eller ett marsvin.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Vår kanin hade ihjäl marsvinet innan vi hann blinka
#11 båda e gnagare och äter hö och gräs det gör inte vi:P dom har ju päls också… men förstår principen… har bara inbyggt att jag måste vara lite störig;)
Gud vad bra jag stavar…
#13 Nä, kaniner är inte gnagare.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#11 Haha, ingen stor risk då…
haha vad duktig jag är… trodde det var harar som inte är det…
Gud vad bra jag stavar…
Kaniner och marsvin kan inte para sig och få ungar! Inte en chans!
Inte ens kaniner och harar kan ju para sig och få avkommor, de är för olika…
Men visst, häst+åsna kan få avkomma, likaså hund+varg, lejon+tiger, lejon+leopard etc.
Men inte kanin+marsvin, no way! De tillhör inte ens samma art.
Sen kan jag inte riktigt se vitsen med att låta en kanin och marsvin träffas överhuvudtaget. De kommer inte få ut något bra av det.
Men eftersom en kanin bär på sjukdomar som är farliga för marsvin, kan man ens ha de i samma rum? Eller ens samma hus?
#17 lejon+tiger, lejon+leopard tror jag inte kan få ungar ihop.
#18 Ja man kan ha dem i samma rum, utan problem. Kaniner bär på en bakterier som kan göra marsvin sjuka men det är ingen fara att ha dem i samma rum, hus, att de delar Hage (alltså marsvinen är i hagen och sedan kanin efter eller tvärtom) och ingen fara om de träffas heller ibland.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19 Jodå. Lejon + Tiger = Liger, eller Tigon, beroende på vilken som är mamman:P Lejon + Leopard = Lipard
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#20 Aldrig hört 😛 Men intressant. Dock måste det skett i fångenskap 😛
Oj det finns verkligen, sökte på google, jättecoolt, hade aldrig sett det förr!
#19 Visst kan de det! Googla så får du se 🙂
Men det är nog knappast förekommande i vilt tillstånd.
Vilda lejon och tigrar lever ju inte ens i samma världsdel.
#23 Precis det jag skrivit, att det måste skett i fångenskap 😉
men förstår inte alls vitsen med att göra det…
Min hane brukar träffa min kanin Semlan. De var bästa vänner när de var yngre. Men nu får mitt marsvin träffa honom ibland. Under sjukdomen blev mitt marsvin superglad att träffa Semlan eftersom han fick bo ensam i bur under sjukdomen och inte fick träffa sin marsvinskompis under tiden.
Kan säga att mitt marsvin är nog bland den coolaste av alla marsvin jag någonsin har träffat, kaxig, smart och förjävligt charmig.
En gång hade glömt stänga hans bur när han behandlades (visste inte det då), så jag stod i köket och surra med en och plötsligt hoppade jag till. Jaha, då hade Kurre (marsvinet) följt efter mig till köket och stod och glodde upp på mig och sa något åt mig. Så jag gick till hans bur och han följde efter och hoppade in i buren, han ville helt enkelt säga att jag var dum som glömde stänga buren.
Men tillbaka till TS. Nej, jag har haft marsvin och kanin ihop flera ggr, ingen har någonsin blivit skadad eller sjuk eller "utkörd".
Marsvin blir inte per automatik sjuka så fort de träffar en kanin.
De KAN bli sjuka, chansen är extremt liten och det är långt ifrån något som är "100% säkert att ditt marsvin blir sjuk o dör!".
Sluta sprid osanna rykten, det bygger bara upp en massa okunnighet som sen sprider sig o bli till "sanningar" som sen en massa yngre barn o tonåringar läser o hör o sen får för sig att "Så är det".
Jag har mina kaniner o marsvin ute i en stor utebur ihop om dagarna, visst har de inget utbyte av varandra, men det är inte vitsen heller. Vitsen är att jag bara har en utebur o den får de vackert dela på o det gör de utan bekymmer, marsvinen sitter i sina tunnlar/hus o kaninerna nyttjar resten av buren.
De bryr sig inte det minsta om varandra.
Mina marsvin är för övrigt friska o pigga o har inte dött pga kaninerna.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#24 Svarade på #19 : "lejon+tiger, lejon+leopard tror jag inte kan få ungar ihop."
Men det är fullt möjligt för dem att föröka sig, till skillnad mot tex kaniner och marsvin. De kan inte.
Nä vitsen med det förstår jag inte heller… Kanske drar besökare till djurparker?
Min kaninhona satt på marsvinshonorna ibland men inget farligt hände och dom sa till så slutade hon :-)
#27 Ja det skrev jag i #21 sen, så #20 gav svar på att det fanns 🙂