Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 386 ggr
[Linneamattiasson95]
0

kan kaniner bryta klorna?

Jag klipper mika s klor nu. Några av dem, särskilt en är jätte lös o på väg av. Antagligen hände de i slagsmålet . Är de farligt? Vad ska man göra? Gör de ont? Trillar den av sig själv? Och även kan ni ge era bästa tips? om hur man klipper klorna på kaniner? Min tjej gillar inte de direkt. Sen är jsg osäker på hur långt in jag ska ta och om jag träffar pulpan:/ Gör de ont på kaniner när man klipper i pulpan?

[Tilde]
1

Ja det gör ont och börjar blöda väldigt mycket om du råkar klippa i pulpan. Men det går ganska snabbt över och är inget som är permanent skadligt liksom. Se bara till att hålla såret rent så du inte låter kaninen hoppa runt i smuts etc. med en blödande klo. Försök gärna stoppa blödningen med hushållspapper eller liknande. Finns också medel man kan använda, men inte säkert att du har sånt hemma.

Antar att klon växer ut igen om den går av. Förmodligen inget farligt :)

tlover
0

Ja dom kan bryta klorna, jag har varit med om det på ett par killar som blev vuxen snabbare än vi hade trott. Den klon var bruten just vid pulpan så det blödde men det borde kunna brytas både ovanför och under det.

l'm back

[Linneamattiasson95]
0

Ska man göra något? Eller den bryts av själv? Den är lös enda ner till roten

Cathérine
0

Om klon bara hänger och fast sittande del innehåller inte pulpan skulle jag klippa av den, så att lös hängande klo inte irriterar din kanin mer.

Om det sitter fortfarande fast för största delen och innehåller pulpa kan du försöka sätta fast del helt med tape och hoppas att din kanin inte drar loss det igen

[Gretajossefina]
0

om du tar klorna mot ljuset ser du vart pulpan slutar och då blir det säker enklare att avgöra :) ett tips? bara