Bobos Kull :)
Hej, har gjort många inlägg här nu ang Bobos dräktighet, så äntligen. Så som jag har väntat, nu kom ungarna :) Bobo parades med en zobel brun rysstecknad hermelin första maj. Så idag är det dag 31. Idag har Bobo byggt en fint bo av halm och pälstussar i sitt hus. För några timmar sedan vart Bobo inne i huset väldigt länge, sedan kom hon ut ganska blodig. Jag kikade in i boet och kunde se fyra små varma rosa korvar :) Alla verkade må bra och Mamma Bobo tyckte att det var okej att jag kikade in i boet. Jag plockade inte upp dem, bara tittade så att alla levde. Två av "korvarna" är perfekt ljusrosa. En ser lite halvt mörkrosa ut. En ser ut att vara brokad av något slag. Jag hade tänkt att göra en bilddagbok av denna kull. Denna kull är till kel, jag har tänkt att spara en/två ungar och sälja dem andra. (Ni kommer säkert fråga, ja jag har planer för vad jag ska göra om dem inte blir sålda) ;) så det ordnar sig. Har tyvärr ingen bra bild på boet, men jag ska försöka fixa en bild senare :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Förresten, tycker ni att ungarna ser lagom feta ut? 🤔
Har inte sett Bobo gå in för att dia ungarna en så länge 😕
Aktiv på kanin.ifokus.se
#2 grattis till sötisarna! dom ser helt perfekta ut! ☺️ Kaniner diar inte mer än ett par ggr per dygn så du kan vara lugn för den sakens skull.
Hej! har många tankar som flyger i kitt huvud kors och tvärs. Kan jag gå ut med Bobo i sele nu? Eller "kläms" hennes spenor eller något liknade?
Aktiv på kanin.ifokus.se
Grattis! Spännande att se sen om någon av de ljusa blir rysstecknade. I med att ryssteckningen är temperatur känslig och kaniner med teckningen föds utan färgpigment. Men att de senare får färg på de delar av kroppen som har låg temperatur. (Typ nos, öron, tassar) Så ska bli kul att se!
(blev dubbla kommentarer)
Aktiv på kanin.ifokus.se
#5 tack tack, det kanske blir så, tror du att någon av den kan bli zobelsiames? Vill gärna ha den färgen :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Grattis! Vill nu oxå ha kaninungar!!( fast kan inte)
#7: vad finns det i stammen? Ena ungen tycker bag ser japan ut.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#7 vet inte så jätte mycket om pappan, men så långt jag vet på Bobos sida är både hennes mamma, pappa, mormor och morfar vit blåögda (det sa säljaren) Åh vad spännande om det blir japantecknad! :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Alldeles nyss tror jag att Bobo diade ungarna :) Hon gick in i huset cirka 5 min, när hon kom ut satt hon och tvättade magen, jag kikade in i boet och såg att ungarna låg kravlandes uppe på pälsen istället för under. Har jag rätt? Diade hon? (Vill verkligen vara hundra på att ungarna får mat, eftersom det är första kulen för både henne och mig)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Dag 1 - Eftermiddag
Nu har Bobo äntligen återställt sig 🙂
Idag har jag för det mesta suttit i med Bobo i kaninhagen och kelat med henne. Att sitta i knät var inget so hon uppskattade, men att vältra sig på sidan bredvid mig för att få lite kli bakom öronen, det var uppskattat av henne 😃
Ungarna mår bra, längtar verkligen tills man ser vilken färg/teckning det är!
Bild på smala Bobo i kaninhagen
Aktiv på kanin.ifokus.se
Gud så fin hon är!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#13 Glad jag blir 😃
Aktiv på kanin.ifokus.se
Jättesöt! Hon är verkligen lik min Kiara. 😊
#15 ja, men eller hur!? *hive five* vi fick dem sötaste kaninerna ;) hihi
Aktiv på kanin.ifokus.se
Åh, så söta!!
Mvh Shy och Hannah
Den är helt klart japantecknad :) Väldigt söta! Grattis till de små ^^
#23 svårt att se på bild. Prova låta ungen snutta på mamma kanin :)
#24 Jag vill inte ta upp ungarna ur boet :/ är så rädd för att mamman ska överge dem! Har du provat det tidigare? Och hur i så fall?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#25 ja. Jag hanterar alltid ungarna från dag 1. För att kunna se hur de mår mm. Dessutom tror jag att det blir en större chock för honan om du en dag börjar hantera ungarna än om du börjar från dag 1 så att hon är van. Klappa henne bara lite och sätt in henne i en hage/transportbur när du hatersr ungarna! Lycka till :)
#26 okej, jag ska prova ;) hur länge ska man låta ungen snutta?
Aktiv på kanin.ifokus.se
Jag hanterar också ungarna från dag ett. Tar upp dem i handen ovanför boet för att se så alla är ok (men jag brukar få stora kullar så jag ser inte alla samtidigt i boet). Det går nog bra 🙂
#27 Ett par minuter räcker, ifall det kommer en spinkis i en kull låter jag den få lite egen mat-tid med mamma i 5-10 min per dag, ca 6 timmar efter att mamman matat alla ungar🙂
Även jag hanterar mina ungar från dag 1 och ingen av mina honor bryr sig märkvärt, men sätter ändå mamman i en Hage medans jag kollar på ungarna, vill inte stressa henne.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Nu har jag och mamma fått ungen diad i nån minut. Bobo blev väldigt stressad, men när ho väl låg på rygg i mitt knä slappnade hon av.
Allt gick bra förutom att jag upptäckte att en fyra dagars gammal kaninunge kan kissa ner hela mitt ben, jaja men sådant händer, nu har man lärt sig något nytt 😃
Aktiv på kanin.ifokus.se
#30 Haha de kissar som bara den… Fast jag tycker att deras kiss luktar typ nötigt.. och inte så starkt som de vuxnas :P
Jag brukar låta mammakanin slicka de i rumpan en stund innan jag pysslar med de när de är pyttiga.
Då får de kissa på ett naturligt sätt genom att mamma stimulerar magen o så slipper jag bli blöt :)
Linnea Adler
Dag 6
Fyra feta små duniga korvar! Dem växer så att det knakar! 😃
Jag har lagt märke till att dem två som inte är vita har båda ett vit sträck i pannan, så gulligt!
Vad kallas teckningen om en unge är gul/svart japan med ett vitt sträck i pannan? Kallas det Japantecknad wienertecknad?
Bilder kommer i kväll!
Aktiv på kanin.ifokus.se
#34 Japp det är wienerteckning :) Jättesött!
Så sjuuukt söta! :O ^^ Min favvo är nog Madagaskarn! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#37 samma här ;) så söt
Aktiv på kanin.ifokus.se
#39 Men ååh vad söta ^^ Tog köparen kull på Vitsippan? Var inte hon typ aggressiv? :/
#40 Jo, men det var upp till henne 😕
Själv skulle jag inte tagit kull på Vitsippan. Man får ju hoppas på att ungarna inte tar efter sig efter Vitsippan.
Aktiv på kanin.ifokus.se
Följer
Åhh vad söta!
Vilka tänker du behålla? Vad kommer de kosta? Blev så sugen på sånna sötisar:)
~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~
#43 En så länge är statusen standby på Madagaskarn.
Jag vet inte riktigt vad dem ska kosta, 300-500 kr? Jag tycker det iaf är en rimligt pris :) Jag vill inte sälja dem billigare då att många ''oseriösa'' köpare gärna köper billiga kaniner.
Aktiv på kanin.ifokus.se
Jag tycker 400kr är ett bra pris🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag säljer kaninungar för 300 DKK vilket motsvarar lite över 360 SEK. Så ja, det låter som ett rimligt pris :)
#45 #46 ok, då blir priset 400 kr :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Dag 9 Snabb uppdatering idag, samma vita som förut är nu väldigt mager, vi ska imorgon låta hen snutta på mamma Bobo. :) har ingen bild idag, inte så stor skillnad på idag och igår
Aktiv på kanin.ifokus.se
Gud så söta! ♥ Vad är det för ras? Är jättedålig på att känna igen olika raser… Om du har skrivit det tidigare har jag missat det x)
#49 ursäkta om jag inte nämnde det ;) Ungarna är då en blandning. Hermelin korsning, morfarn var 25% lejonhuvad. Pappan till ungarna var för mestadels hermelin men även dvärgvädur.
Aktiv på kanin.ifokus.se
Tas :) Vad roligt med kaninungar, tyckte det var jätte roligt med kull själv trots att det var tjuvparning. vilka små sötnosar Det var
Dag 10 - Eftermiddag Idag lät vi den minsta i kullen snutta på mamman, och efter 2 min så såg jag när den öppnade ögonen för första gången!! (har iaf inte sätt den med öppna ögon innan) Nu hoppas jag på att dem andra tre stora också öppnar ögonen så småningom om :) Vit blåögd :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Tass
söta de är! min kanin Fruxo är dräktig i dag 23 !
#54 Åh, så kul. Lycka till! :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Åhhhhhh 😍 tänk om man ändå fick ha en sån där vit blåögd liten filur….
Linnea Adler
#57 intresserad? :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
😍Har redan tingat en hona annars skulle jag vara intresserand!
When life gives you lemons. Make lemonade❤️
#59 Okej, så kul för dig! 😃 Lycka till!
Aktiv på kanin.ifokus.se