Sälja tidigare än 8v?
Hej! Tänkte höra bland er som föder upp kaniner vid vilken ålder ni säljer era kaninungar? Jag föder upp Lejonhuvade kaniner i liten skala och säljer ungarna först när de är 8 veckor. Ibland lite äldre om det är ett ungdjur som jag egentligen tänkt spara men som inte riktigt utvecklas åt det hållet jag vill att det ska. Anledningen till att jag frågar är att jag flera gånger fått frågan om jag kan tänka mig att sälja dem tidigare. Köparen har bl.a. sagt att andra uppfödare minsann säljer ungarna redan vid 6 v! Har inte sålt någon unge till dessa köpare då det känts fel, varför så bråttom? Hur gör ni?
Enbärets kaniner - lejonhuvade kaniner
Man får sälja den vid 6 veckor ja.
Nu föder jag itne upp, men skulle inte sälja före 8 veckors ålder
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Minst 8 veckor, har dock hänt att jag släppt dem några (2-3) dagar tidigare om det är enda gången transporten kunde lösas tex.
Jag säljer vid 8 veckor. MEN kan släppa dom tidigare (6veckor+) om köparen tex passerar och de bor långt bort. Eller att det bara är då transporten löser sig osv eller kanske om jag är snäll att barnet fyller år just då tex.
Säljer vid tidigast 8 veckor, men några dagar tidigare är OK.
Vi har sålt en el två (minns inte om det var två som åkte med samma köpare) vid ca 7 veckor en gång. Minns jag rätt var det av en kull som vi fick skilja från mamman ungefär då eftersom hon började jaga ungarna (ingen av ungarna fick genbanksintyg och mamman avlas inte på längre).
Köparen bodde också långt bort så det var transportfrågan med i det hela.
Däremot brukar vi vara så sena att annonsera att dom oftast är flyttfärdiga då vi börjar annonsera.
Det äldsta jag sålt "kaninungar" var vid ca 1 års ålder.
Vi bor lite ocentralt till och avlar på en ovanlig ras och det kan bli kaniner över ganska ofta även om vi också föder upp för köttproduktion.
l'm back
8 v. men om en unge utvecklas bra ser jag inget fel med att släppa de några dagar innan ifall transport inte fixas andra dagar osv. Sen vill man ju gärna ha kvar dem ett tag av egna skäl :P(så söta!)
Hälsiningar från mig
Jag kan släppa ungar några dagar innan 8 veckor, inte tidigare.
Om en köpare gnäller på mig säger jag bara att dem är mer än välkomna att köpa kanin hos någon annan, för ser dem inte till kaninens bästa(som jag som uppfödare anser är att stanna hos mamman tills dem är stora nog att klara sig bra själva, enligt mig vid 8 veckor), så har dem inte med mina djur att göra & jag vill inte heller sälja till dem.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Lite relaterad fråga, men har ni någonsin fått höra 'Jamen jag ger dig X kronor om jag får den när den är 4 veckor' eller liknande? Alltså att någon erbjuder er mer pengar för att få kaninerna tidigare?
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Beror på Vilken ras? det är jätte kaniner växer långsammare dem ska man helst vänta till dem är 12 veckor. Men normal stora tidigast 7 veckor.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#9 Sånna människor brukar jag be köra upp pengarna någonstans där solen inte skiner.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#9 nej men däremot har jag fått frågan "har du kaniner till salu" "nej inte just nu men om x antal veckor har jag" svar: "nja då är det för sent" (vill ha en NU.. Typ). Sådana säljer jag ändå inte kaniner till längre. Kan man inte vänta på ett husdjur ska man inte ha ett för då vill man nog bli av med dom lika fort. Det kan ta lång tid innan man lyckas omplacera ett djur om man ska göra det. Jag brukar skriva det till dom utan svar ;) Föredrar dom som är med från födseln eller planerat länge/tingat tidigt.
#9 nej dom skulle jag aldrig sälja till
men det är inte så troligt med mina vanliga köpare, dom vill ofta ha så gamla kaniner som möjligt (upp till 1 år) eftersom man vill ha avelsdjur och ju äldre djur ju bättre vet man temperament och man slipper betala för dess uppväxt.
Därför kostar våra kaniner mer ju äldre dom är (upp till vuxen men inte pensionerad ålder)
l'm back
Vid 7-8 veckor är det lagom tycker jag, men inte tidigare än så. Vissa kaninungar behöver ju lite mer tid, vissa mindre. :)
Vänliga hälsningar Ellen 

Jag kan tänka mej och har sålt vid 6 veckor när det vart typ som lättast att fixa transport. Men är det möjligt att fixa transport vid ett annat tillfälle eller att personen brukar vara i närheten så får det vänta tills 8 veckor. :P
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Låter bra att ni allihop tycker som jag. Skulle nog oxå tänka mig att sälja någon dag tidigare om dert är enda sättet att ordna med transport om köparen bor långt bort, dock var det inte så i dessa två fallen. #9 Nej jag hade inte sålt om jag fått mer pengar, hem och kaninens välmående går före. #12 Håller med, att spontan köpa en kanin, eller djur över huvudtaget, brukar inte sluta bra. Då är det bättre som du säger att slösa pengarna på något annat.
Enbärets kaniner - lejonhuvade kaniner
Jag kan tänka mig att släppa vid tidigast 7v om transporten är ett problem senare. Men annars har jag kvar mina tills dem är 8-9v gamla.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
En fråga, ni som kan tänka er att lämna iväg ungen tidigare ifall transport kan ordnas, tänjer ni på gränsen för de andra kullsyskonen också eller måste deras ägare vänta 8 veckor? Om ja, varför? För att ungarna blir mer mogna då? Borde inte den som fick åka också mogna till sig eller klarar den det själv? Varför klarar då inte de andra ungarna sig själva?
Ingen pik mot någon, bara nyfiken på hur ni tänker. Har med sålt ungar innan 8 veckor pga transport. Men var självklart noga med att se till så att ungarna skulle klara sig utan sin mamma. Sätter jag ut annons eller har köpare redan innan så säger jag till dem att de får hämta sina kaniner då de är 8 veckor.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#18, Jag tycker nog helt enkel att ungarna ska få vara med min mamma och sina syskon tills de är 8 veckorför att de känns "snällast" Och de behöver tid med sin familj. Däremot tror ag inte det är nödvändigt för dem, och det är därför jag kan tänja något på gränserna. Den som år åka något tidigare klarar sig alltså bra, om det bara handlar om några dagar. De andra klarar sig egentligen också av att lämna några agar tidigare men som sagt, om man har möjlighet så är det väl snällast att låta dem vara med sin familj ett tag till.
Kaninungarna räknar inte dagarna, men vill ha åtta veckor som en riktlinje. Jag behåller dem gärna några veckor till ;)