Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1929 ggr
sannadetejag
0

dvärgvädur franskvädur

Vad är det för skillnad på en dvärgvädur och en fransk vädur såg en bild på en fransk vädur precis å den var lika stor som en dvärgvädur men gissar ändå på att det är storleken som skiljer den åt.

[RC1393]
0

Ja, storleken skiljer väldigt mycket. En fransk vädur ska väga över 5,5 kg och en dvärgvädur får väga max 2,2 kg för att få poäng på utställning. 

Temperamentsmässigt ska jag inte säga så mycket eftersom jag aldrig haft en fransk vädur utan bara beundrat dem på avstånd.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Håller med ovanstående talare. Dvärgvädur har också rundare kropp och huvud än en Fransk vädur. Storleken skiljer ju också såklart! :)

Svado
0

Jag har ägt bägge delar.

Storleken, smidigheten, temperamentet skiljer åt.

En frasse väger mycket mycket mer, är lite allmänt "klumpigare" i kroppen, de är ofta vänligt sinnade på ett sätt som inte går att jämföra med små mindre kaninraser.

De är precis som "kallblodshästar" skulle ja säga. Lugna o lite hundlika i beteendet, orädda för människokontakt o så. Precis som me alla andra djur skulle ja vilja säga, så följer lynnet me storleken. Småkaniner kan visst bli tama o goa, men på ett annat sätt. Stora kaniner, stora hästar, stora hundar osv osv är lugna på ett helt annat sätt.

Sen har dvärgväduren ett mer "boll liknande" utseende medans frassar är längre i ansiktet, kroppen osv :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Peak303
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utseende messigt tror jag det beror på vilken fransk vädur man kollar på. Denna som jag har fotograferat ser rundare ut än många andra, som jag har sett. Beror nog helt och hållet på hur kaninen är framavlad. 

Som jag läser det är även frassen rund om huvudet och rund kropp. Jag skulle vilja säga att dem ska se ut som en dvärgvädur till ett ungefär bara några gånger större.

http://soldvagenskaniner.weebly.com/rasstandard.html

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

sannadetejag
0

Tack så mycket :)