kanin rejält skadad
Min andra hona har atackerat mika. Känns så hemskt! Som att man är en usel ägare! Hagen åker antagligen bort eftersom den inte var säker. Arashi kom in där och bet mika i örat rejält. Vi ska åka in till hbg djursjukhus (akuten) så fort vi kan! Men mamma svarar inte! Och vi har ingen annan att fråga om skjus! Är så orolig ! Tog på henne , kände att de va blött. Trodde de va vatten…. men vände på handen och såg att jag hade blod över hela handen. Man ser igenom örat. De är alltså bit märken som gått rakt igenom örat. Vi vet att dem inte fungerar ihop. Därför har vi varit säkra med galler m.m ! Och se att vi ändå inte lyckades hålla dem isär känns fruktansvärt!
Låter inte så bra, men är det bara i örat kommer hon inte direkt att avlida. Åk till veterinären med henne när ni kan och få veterinären att se över det. Tvätta rent såret med ljummet vatten och hade jag varit du hade jag lagt ett litet förband på det för att stoppa blödningen. Djuren slickar inte rent sina sår, de slickar in infektioner i det ;) Då ska man oftast ha krage, men tror nog inte det är nödvändigt nu.
Som sagt, så åk gärna in till veterinär så att de kan se över det. Vissa saker kan behöva sys, men är det i örat är det nog inte så stor risk för att behöva sy.🙂
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Försök att stoppa blödningen och ta henne till vet. Låt sedan henne vara och lägg en handduk över buren, låt henne vara så att hon kan få vara ifred.
Vi har varit där nu. Hon har fått en salva som hon ska ha två gånger om dan:) Nu kommer vi inte ha ute dem samtidigt i lägenheten! Utan de får hälften av dagen var ute i lägenheten. Synd då får dem vara mindre ute men kan inte riskera fler skador. Och eftersom arashi tar sig igenom kompost galler så får den ena vara i buren medan andra är ute . Ska snart hem. Är hemma hos mamma en stund och hon är ute på gräsmattan. Dagens planer blev förstörda. Men så länge min älskling mår bättre så!:) Salvan kosta 100 kr dem tog inte ens betalt för själva undersökningen! :D
Bra att ni tog henne till veterinär! Skönt att det ordnade upp sig för er och att hon nu mår bra 🙂
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.