Tanden har gått av!
Hej märkte idag på en utav kaninerna att ena framtanden gått av!
Det ser inte alls bra i munnen enligt mig. Eftersom det inte är min kanin har jag inte heller haft koll innan hur det har sett ut.
Tänkte besöka veterinären på måndag, men tänkte höra hur ni tycker det ser ut. Och vad ni tror man kan göra åt det?
Linderholms kaniner

oroa dej inte, tanden kommer växa ut snart igen (gnagartänder växer ju livet ut)
men håll koll så att h/n äter & dricker normalt
You can't spell Bitchy without Itchy
Okej, men tycker att den andra framtanden ser sne ut! Men kanske bara är att hålla ett extra öga på tänderna?
Han äter oh dricker helt normalt
Linderholms kaniner
Eftersom ena tanden gått av så har ju kaninen gjort sig illa på något sätt, så kanske inte så konstigt om den andra tanden är något sne (dock tyckte jag att den inte så så väldigt sne ut, kanske bara ser ut så för att den är ensam?).
Den avbrutna tanden kommer att växa ut, under tiden gäller det att ha koll på så att den andra tanden inte växer iväg. Skulle den inte slitas normalt tills den andra tanden kommer upp, utan bli lite för lång så går den att korta av med tång.
Den ena fram tanden på min kanin ser ut som om den gått av alla hans framtänder är olika långa, borde jag söka veterinär?
#4 om bettet är korrekt men att någon tand har slagits av så skulle jag avvakta
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#4 detta är en gammal tråd.
Men jag håller med #5, en "tappad" tand växer oftast ut helt korrekt inom någon vecka.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Inte behöver du uppsöka veterinär för det där :)
Kaninens tänder ser kanonfina ut, alltså inte snea eller så. Den tand som är av kommer växa ut i ett hujj, kanintänder växer som sjuttan :)
Kaninen använder ju inte framtänderna för att tugga med, utan bara för att bita av/gnaga av pinnar o hö i lagom portioner, riktiga tuggtänder sitter längre bak.
No need to worry!
Lycka till!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Tack :)