Allså, så det är antingen fett, päls, eller skinn/kött? Hon skulle vart väldigt smal ifall det var borta. Jag ger pellets enbart på kvällen, vilket jag alltid gjort, och bara typ 2 msk som de två får dela på så det tar slut rätt fort, och de får massa hö och hon motionerar mycket, jag antar att blir smal snart då. Både jag och hon får banta, haha, efter sommarlovet ska vi vara smalare haha xD Andra sidan:
Ras, vikt och vad för foder får hon?
#3 Dvärgvädur, 2,8 kg, Bello Folk har försökt hjälpa mig på andra inlägg men jag ville bara visa.
#4 Aha, okej. :)
Om du tänker på vad skafs standard säger att en dvv ska väga(du kan ju ha det som en måttstock iallafall) så är hon väligt överviktig.
Så jag skulle säga fett.
Ta bort pelletsen helt så blir hon snart av med extrakilot.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#6 Ja, jag ska minska mer och mer. Hur mycket ska de normalt väga?
#7 Standard på dvv är 1,4-1,9 kg har jag för mig, men finns de som väger mer. Så ner till 2-2,2 kgs vikt tror jag hade varit lagom för henne
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Oj, då blir det att jobba på under sommaren ;)
#9 Ta det långsamt och ha koll så ser du när det är lagom🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du känner ju om det är tunn hud med ingentin inuti eller om det är fett i "valkarna"
Kaninen är 10 år.
Rör hon på sig, äter mycket hö, och ingen pellets så kan du nog vänta dig att det kommer ta låååång tid för en kanin i den åldern att bli av med någon vikt.
I människoålder är väl kaninen närmare 90år, så du förstår ju att det inte är något som kommer gå fort.
Vad som är viktigast nu när hon är så gammal som hon är, är inte att stirra sig blind på vikten. Det är livskvaliteten, att hon får i sig BRA foder med högt näringsvärde och får i sig sina vitaminer/mineraler som hon behöver.
Att banta ner henne för att hon "ska bli friskare" tror jag inte på, blodkärl/hjärta är så pass gamla o har klarat sig så pass länge ändå så det kommer inte bli så att hon lever i 5 år till bara för att hon går ner i vikt. Du ska vara glad för varje dag du får med din älskade kanin, och stirra dig inte blind på vikten. Se till att hennes sista tid i livet är meningsfull, och att hon får äta bra kvalitetsmat.
Lycka till!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#12 Bra skrivet!
Har sett på din instagram att du ger dom något gott/godis varje dag så kanske skippa det också?
#12 Ja, det har du rätt i, jag njuter av varje sekund tillsammans med henne! :) #14 Jodå, det slutar jag också med haha, men nån gång kan de väl få en bit gurka eller jordgubbe, och varje dag får de faktiskt inte, typ 2 gånger i vecka - en tsk mosad jordgubbe/banan och sallad och lite gurka en dag - inte varje dag, eller? Det vet jag! Kolla igenom bilderna en gång till ;) Och förresten, vem är du på insta?