Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 846 ggr
tlover
4

Nya regler för kaniner

Jag ville bara säga att det kommer nya regler för kaniner snart (15:e juli). Störst skillnad är det för folk med produktionskaniner (produktionskaniner har ju inte haft egna regler hittills, i alla fall vad jag hittat) men även för sällskapskaniner ändras reglerna.

Blandannat så ändras minimåtten för burar så det kan vara värt att läsa på om.

l'm back

Fridaaaa
1

Tycker det är bra, även fast ändringarna för sällskapskaniner inte är så mycket så är det ändå ett steg i rätt riktning 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
0

Värt att nämna är dock att man har fem år på sig (alltså tom 15 juli 2019) att bygga om/ändra gamla burar som inte håller måttet.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Mickis1994
0

Tycker det är strålande!

Men jag undrar om man får ta kull "i fel mått" under övergångsperioden eller inte? Som jag förstår det så måste det vara okej?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
0

Jag håller på att bygga nytt (eh eller jag håller på att städa ut ett område ur lagården men jag ska bygga där sen) och det var bra att jag såg det innan jag byggde.

De individuella burarna funkar för mig för har man genbank (för gotlandskaniner) ska man ändå ha minimum 1 kvm, men jag hade tänkt ha honorna i grupp (om det funkar för dom) och då kunde det lika gärna hänt att jag råkat få dom för små för grupphållning (2,5m*1,5).

l'm back

[neptunens]
1

👍👍
#3, Ja det får man!

Mickis1994
0

#5 Puh 🥵 Mina 130*60 är 0,02 m2 för små ifall man skulle vilja ta kull på någon som inte är dvärgvädur 😉

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ainan
0

Vart står det nya minimåttenför burar? Hittar inte i texten.. Galen

Ska just till att bygga och vore ju bra om det blev rätt då 🙂

Satinea's kaniner - uppfödning av dvärgvädur rex, satin, satinrex

tlover
1

#7 som jag förstått det är det samma för produktionskaniner som för sällskapskaniner och i "föreskrifter om kaniner för kött, päls och ullproduktion" står det

edit: tabell 28 om du inte vill läsa hela

l'm back

[vdotrota]
1

#7 sida 37 i den om sällskapskaniner :)

[vdotrota]
0

Finns det någon lista vad som räknas som strömedel? Eller är det en fri tolkning?

[Hallons]
0

Super bra intiativ!

[lejontina]
1

Bra att det ses över, känns ofta som att kaniner och gnagare glöms bort och inte tas på samma allvar som "större" djur.

RebeccaG
1

Va bra med nya burmått! :) Nu behöver ju jag inget göra då mina yrar fortfarande är bra mkt större än minimåtten :P

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tlover
0

Putt såg att några hade missat att det är nya regler snart

l'm back

moomiis2
0

Vad är det Nya minimåttet? :) Bra att de ändras :)

Fridaaaa
1

#15 Sida 8 i länken i #8 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moomiis2
1

#16 Tack, Då vet jag :)

claravincent
0

Gud va bra att dem ändrar minimåtten, tycker dem är alldeles försmå nu. :)

claravincent
0

Gud va bra att dem ändrar minimåtten, tycker dem är alldeles försmå nu. :)