Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1247 ggr
[AnimalLover1]
0

Sätta på selen?

Idag när det är så fint väder vill jag försöka få på selen på min nya kanin igen. Testade ju för ca 1 vecka sedan och det var jättesvårt att få på selen, blev lite bråk med att få på den, problemet var ju att jag inte kunde få runt magremmen för hans kropp är så hård och kompakt till skillnad från honan, och ja, det var svårt, han tyckte inte alls hon att bli tagen på magen.. Hur ska jag göra nu då? Vågar inte igen! Jag har inte heller lärt mig bära honom heller, jag försökte, men det gick inte heller, för han sprattlar hela tiden, nu vågar jag inte det heller, jag kan bära honom lätt över marken i några sekunder men jag är rädd att han ska skada ryggen då det är lätt hänt.. Hur ska jag göra då? Jag vill inte bära honom i nackskinnet.. Har haft honom i snart 3 veckor, och jag vill att han ska börja utforska trädgården eftersom jag planerat massa roliga grejer vi ska göra under sommaren 'utanför' buren. Mycket tacksam för svar.

Mickis1994
1

Fortsätt och att öva och ge inte upp! Märker man att kaninen kommer sprattla (alla har säkerligen lite olika tecken) så håll i den lite hårdare och ta ett "nytt" stabilt tag. Se alltså till att den är nära ditt bröst. Släpp inte ner kanin när den sprattlar för då lär den sig att den kan komma "lös" från dig när den vill. Vilket enbart skapar problem.

När du sätter kaninen i buren; sätt alltid in rumpan först!

En del gillar inte att ta på sig selen men har inga problem när det väl är på. Var lite envis här också. Testa! Sätt på selet först kanske halsremmen och sen kanske magremmen. En rem i taget med andra ord med lite mini vila emellan.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[AnimalLover1]
1

#1 Tack för svaret :) Jag testade båda igår, men kanske bara för han var lite rädd, jag vågade varken bära eller sätta på selen i buren så jag la honom i en låda och tog in honom i huset och där var han ju lite osäker och lät mig typ göra allt på honom, han rörde sig knappt ens, sen när vi väl var ute började han sprattla jättemycket och han är typ för stark för mig så det gick inte att hålla emot.. Sen gick det inte att bära honom tillbaka i buren, för han sprattlade hela tiden, när jag skulle ta upp honom och när han var i famnen, så var han inte när han var inne :(

Elisesjolin
1

Jag skulle säga at alla kaniner behöver bli uppfostrade på olika sätt. Vissa kanske är lite mer som hundar och behöver ett nej, andra behöver man följa deras villkor och sluta om kaninen inte vill, och så får man försöka tills kaninen tycker det är ok. Det beror ju helt enkelt på om kaninen är envis, rädd eller aggressiv osv. Testa olika tekniker och se vad som går bäst för just honom. hopps allt kommer gå bra sen :)

[AnimalLover1]
1

Släppte just in honom i buren igen, samma sak idag, han var jättelugn och hur snäll som helst inne i huset och lät mig bära och så, och ute blev han som panikslagen, värsta vildingen, och sprattlar vilket han inte gjorde inne.. Han känner sig säkert tuffare utomhus?

Bloopii
1

Han har vant sig vid miljön inomhus. Massa nya läskiga lukter utomhus, som han inte är van vid. Så han blir bara lite stressad/ivrig nu i början. Träna och belöna till slut kommer han känna sig trygg. Har lärt mig ett grepp: Frambenen: håller man höger hand med tumme, pefinger mellan frambenen och långfinger Bakbenen: håller du ett stadigt tag runt båda benen med vänster handen. Håll kaninen ifrån kroppen. Då kan kaninen inte ta sats med bakbenen (hoppa ur famnen) helt omöjligt för kaninen att sprattla. Allt för att se till att kaninen inte skadar sig när de är stressade/ivriga.

Bloopii

[AnimalLover1]
0

#5 Tack! Men det var första gången han var inne så han hade nog inte vant sig, han kanske var rädd.. Ja, det kan jag testa men tänk om han hoppar ur greppet när han sprattlar och jag råkar släppa även om jag försöker hålla emot och han skadar sig?

Bloopii
0

Om du har ett stadigt grepp om kaninen är det näst intill omöjligt. Man kan bli lite stressad själv när kaninen sprattlar och släppa på greppet. Börja med att sitta på huk och lyfta på golvet/sängen (jag övade i sängen för att han skulle landa mjukt) lyft bara liten bit ifrån marken och håll honom fast till han är stilla. När han är helt stilla släpp ner honom och belöna med favorit godiset. Då får både du öva på fast grepp och han på att bli lyft. Träna träna till slut är både du och han bekväm med att lyfta. Han litar på dig mer och då är det inte alls lika svårt att få på selen. Man får öva ofta varje dag både lyft och sele. Så vänjer han sig ^^

Bloopii