Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 526 ggr
elvinmia
0

HJÄLP, Skada, vad göra?

Vi hade en hemsk upplevelse nyss.

Under en liten stund utan uppsikt lyckades en av områdets katter ta sig in till vår lilla kanin i hagen. Vi reagerade snabbt och var ute där på en nanosekund. Katt o kanin var då utanför buren. (Halva taket var avtaget pga av dotter som just lämnat hagen)

Kaninen skuttade iväg mot grannens tomt där vi hittade honom tryckt till marken. Inga problem att ta opp honom.

Han har några småskador på ena örat och ena kinden. Inget öppet.

Ska jag låta dem vara eller ska jag tvätta dem med nåt???

Kaninen är nu i sin vanliga bur. Vad gör jag med den? Låter den vara eller ge den extra mycket kramar? (det kan kanske stjälpa av att stressa opp honom i oro)

nickiee
0

tvätta av dom

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

petterssonP
0

Eftersom kaniner aldrig visar om dom haront pga att rovdjur inte ska se att dom är lättare byten då domär skadade så tror jag nog inte eran kanin kommer visa något heller att den är skadad. Om det inte är något öppet sår eller något så kan man låta det vara. Kanske badda lite med koksaltlösning ? Inget farligt.men, se till så inte rovdjur kan ta sig in eller att kaninen kan ta sig ut.det är alltid prio oavsett vilken bur,, men nu tror jagdetta var en olycka, men tänk pådet tillframtiden :)

LinaN
2

Tvätta med koksalt, klorhexidin, desivon eller något annat milt antiseptiskt.

Sen när det kommer till hur pass bråttom man har till vetrinären så skulle jag säga att vänta en dag eller två, för en bitskada på öron är ju ganska lätt att ha under uppsikt om det blir värme + svullnad + varbildning. Kinden kan ju vara lite svårare, men om ni kan så klipp rent runt skadan med en sax som har en rundad spets så ni inte råkar sticka kaninen om han sprattlar till. Så ser ni tydligare skadan under pälsen i ansiktet.

ta in kaninen och släpp lös honom på golvet för att se om det finns någon hälta eller rörelsestörning. Om det finns en stor sådan så skulle jag ringa och iaf rådfråga vetrinären. För även om de är duktiga på att dölja smärta så ett skadat ben kan man ändå se om man är van vid att bedöma hältor (som hästägare så har jag fått lära mig det även på hund, katt och kanin allteftersom man hade behovet, även bedömt hälta på råttor o hamster ^^)

Tvätta såret 2 gånger dagligen och håll koll på det, börjar kaninen bli allmänpåverkad så åk in. Då är risken stor för en bakterieinfektion från bettet. Katter har ju rätt mycket bakterier i munnen tyvärr.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

elvinmia
0

Har haft honom inne i soffan en stund. Märkte då att han har en stor tillit och trygghet hos mig.

Har varit i kontakt med en vet. (som jag råkar ha som jobbkund o därför har det privata numret. ;) 

Fick tips? och bra råd i chockbehandling.

Kaninen piggna på sig och lugnade ner sig. Har hoppat runt i soffan och gjort några äventyr på golvet.

Känner mig trygg nu och jag tror att vi fixar det här.

Matte516
0

vad skönt att han verkar må bra :)

Hälsiningar från mig

LinaN
0

Gott o höra :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.