Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1744 ggr
Carl-Philip
0

Döende kaninunge, vad är detta!?

I skrivande stund, detta kan bli lite rörigt!

Skulle titta till mina tre veckor gamla kaninungar och deras mamma, en av kaninungarna låg på sidan helt orörlig. Jag blev helt förskräckt och plockade upp den, då började den böja huvudet bakåt och "springa" med benen. Jag har tagit bort den från ungarna nu, lagt den i en handduk i en temporär bur och mamman får också vara med den sjuka ungen nu. Vi har försökt ge den lite vatten från fingret, som den drack, men den gör inga försök att ställa sig upp, den ligger bara helt lamt på sidan. De har varit jättepigga och friska allihopa, detta kom helt plötsligt! Nu skriker den också!! :/ Den ser ut att dö. Vad kan detta vara, någon som har varit med om detta innan?

RebeccaG
12

Jag skulle avlivat den på en gång. 
Kaniner skriker vid dödsångest. 

Kan du inte avliva själv så åk in till veterinären på en gång och få stackarn att somna in. 
(Och att veterinären har stängt är ingen ursäkt, det finns jourveterinärer)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
0

Har den ramlat omkull och vinglat? Lever den än? Lutar huvudet bakåt (ser ut som nacken ska brytas)?

Kan vara listeria.

Carl-Philip
0

Vill bara uppdatera här och skriva att kaninungen dog kort efter mitt meddelande här. Den dog ganska direkt, den gav ifrån sig ett pip som jag skrev, och några minuter senare slutade hjärtat slå. Den låg på sidan hela tiden, den gjorde inga ytterligare försök att resa sig upp utan den bara låg där helt frånvarande… och jag fattar inte vad som hände, över huvud taget! Nu väntar bara en begravning, det känns onödigt att ta den till en veterinär nu, de kan ändå inget göra, men funderar ändå på att ringa dem i morgon för att bara få rådgivning kring vad det handlade om. Är det nån sjukdom? är det någon här som vet? De andra ungarna se helt friska och pigga ut. Detta var den unge som var minst i kullen. Utvecklades inte lika snabbt som sina syskon. Kan det ha med saken att göra?

RebeccaG
0

#3 Det här kan låta barbariskt men jag skulle bett en veterinär göra en obduktion på kaninen för att se vad felet kan ha varit.
Ifall det är någon parasit, virus eller bakterie så du kan behöva behandla/isolera dina andra niner.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
0

#3 Vad trist. Jag beklagar. Har du fler kullungar? Ett tips? är att frysa ner ungen ifall någon fler kaninunge avlider sen. Kan handla om ett utbrott, det är inget att leka med.

Vad har du gett för mat till kaninerna? Kan vara kontaminerat foder.

Underbarn
0

Alla mina kaninungar har alltid klarat sig friska om de klarat de första dagarna. Så aldrig varit med om liknande. Hemskt

Carl-Philip
0

Jo den döda kaninungens fyra kullsyskon lever fortfarande. De är väldigt pigga och äter mer och mer fast föda osv. De har inga synliga fel, det hade inte ungen som dog heller. Jag får avvakta och se om det händer igen, med någon av de andra ungarna..

Maten de har fått är bara vanligt hö och lite pellets då och då från djuraffären. Pelletsen säljs i plastpåsar så jag har ingen aning om märket. Höet är bara vanligt ängshö. Men jag tänker att om det skulle ha med maten att göra borde de andra ungarna också uppvisa symptom, och det gör de inte. :/

Svado
4

Det var troligen så att den ungen hade inre fel, naturen behöver inte alltid sortera ut sjuka djur direkt de föds. Till slut så kunde kanske inte hjärtat eller hjärnan orka med o då dog kaninen.

Jag tycker inte att detta är något konstigt då du beskriver hur kaninen var innan, liten o underutvecklad.

Att den överlevt så pass länge som den gjorde kan bero på att den var ovanligt stark trots sina fel, men att till slut så hjälpte inte det heller.

Att tillskriva diverse allvarliga komplikationer, parasiter o annat tycker inte jag man ska göra. Kaninungen är död nu och syskonen som är större o starkare o fullt friska kommer förmodligen inte att dö.

Lycka till och gräm dig inte för mycket, kanske är det just tack vare din vård o omsorg som kaninungen fick hinna bli ett par veckor istället för ett par dagar bara.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

fossingen
1

#7 Läste precis att ungen var mindre än det andra, beror nog mest på det. Hoppas det går bra för alla andra :)

#8 När man föder upp kaniner ska man givetvis ha i åtanke att parasiter/smittor händer, även andra komplikationer. Men nu såg jag att ungen var mindre (såg inte tidigare), annars hade jag vart lite orolig. Man ger inte tips? om sånt till TS för att det är "kul" utan för att man vill hjälpa TS om så skulle bli att fler avlider.

tlover
1

Sälj inte kaniner på ett tag nu, helst 2 månader el så för skulle det vara en smitta så vill man ju inte att det ska spridas.

Kolla upp om du kan skicka in en kaninunge för obduktion om nån mer dör (det kan vara bra att veta hur man ska göra ifall det skulle hända) för dör nån mer så ka det ju vara nått smittsamt och det vill man ju veta.

l'm back

Carl-Philip
2

#8 Det är din teori jag mest gissar på. Förmodligen som du säger var ungen underutvecklad, för den var verkligen märkbart mindre än de andra, den sov även mer, och hade kanske dött tidigare egentligen men överlevde "av misstag" liksom, så pass länge som den gjorde. Det är bara att acceptera att naturen är jäkligt hård… Inget veterinärbesök krävdes denna gång utan det var bara att begrava och säga hejdå till en enstaka individ. :/
Men jag ska däremot vara uppmärksam på de andra ungarna nu. Om de drabbas av något liknande får jag gå till botten med det.