Barnen kan inte bära kaninen?
Vi har en kaninunge som är ca 15 veckor. Han kommer alltid fram och hälsar när man går nära buren/hagen och då och då kommer han fram och nosar när han springer lös. Ganska sällskaplig alltså.
Problemet är att när man bär honom sprattlar han ofta till våldsamt. Oftast i samband med att man lyfter upp honom eller när man kommer nära hagen då han vet att han ska få komma ner.
Problemet är framför allt att mitt barn (9 år) inte vågar hålla honom pga detta.
Hur kan jag träna honom på att bli lugnare när man lyfter upp honom. Jag tänker att det är bäst att lära honom nu medan han är ung.
Många kaniner tycker det är lite obehagligt att bli upplyfta, men ofta lugnar de ner sig när de kommer nära kroppen och känner att de har stöd under alla tassar. Knepet är att få dem att hamna i rätt i famnen redan från början. Börja med att sätta ena handen under magen på kaninen och stick fram fingrarna mot frambenen. Ta ett grepp med pekfingret mellan frambenen samtidigt som du böjer ned din egen kropp mot kaninen och tar andra handen för att från början ge ett rejält stöd under bakbenen. På så sätt får du "det tryggare" greppet redan vid golvet och handen under bakbenen hindrar att kaninen sprattlar. Gör samma sak när ni sätter ned kaninen. Böj er framåt så ni har kroppskontakt med honom fram tills han är nere vid golvet. Lycka till :)
Han klarar bra av att bli upplyft när jag lyfter när jag lyfter. Förmodligen för att jag gör det snabbt och utan att tveka. När barnen börjar försiktigt treva efter frambenen för att hitta rätt grepp sprattlar han direkt.
Han blir som du säger trygg när han väl fått fötterna mot min kropp och ett fast grepp. Men ändå får han rätt vad det är för sig att han vill ner och då sprattlar han ordentligt.
Jag håller nu på att lyfta och sätta ner honom säkert 10 gånger om dagen så att han ska bli mer van. Tror ni det hjälper?
Om han bara reagerar så när barnen lyfter så är det inte kaninen utan barnen du måste träna. Kaniner tycker i allmänhet inte om att bli upplyfta och då är det betydligt lättare och snällare att alla runt den lär sig hur den ska lyftas, inte kaninen som lär sig tolerera att lyftas på ett dåligt sätt.
Börja med att visa barnen hur de ska hålla kaninen, sätt den i famnen på dem och instruera och gå sedan vidare till att lära dem lyfta upp kaninen på ett bra sätt? :)
Och när han sprattlar i din famn så vänta en stund med att släppa ner honom så att han inte lär sig att han får komma ner på det viset.
Kan inte barnen förflytta honom till och från hagen i en transportbur istället tills de blir vana vid kaniner?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ett jättebra tips? som brukar fungera, fast det tar ett tag innan de lär sig- är att du inte sätter ner kaninen förrens den är lugn. Då lär sig kaninen att det ända sättet att komma ner är att den är lugn. Andledningen till att den sprattlar är ju för att den vill komma ner. Tyvärr lär sig många kaniner att det lönar sig att sprattla för de flesta sätter ner kaninen när den gör det. Men om du bara sätter ner den när den är lugn så lär den sig att vara lugn! Detta har fungerat på alla våra kaniner- dock kan det ta ett tag innan de lär sig och det kan vara tidskrävande. Men det är det värt! Lycka till!!
#2, Ja det borde hjälpa! Övning ger färdighet. Och kom ihåg att den bara får komma ner när den inte sprattlar :)
Han reagerar så även när jag bär, men jag blir ju inte rädd utan tar bara ett fastare grepp och struntar i att jag blir lite riven. Det klarar inte mitt barn.
Ja det försöker jag att han bara får komma ner när han är lugn.
En nioåring kan säkert lära sig att ta ett fastare grepp (det får du försöka lära ut) men har du yngre barn skulle jag helt enkelt vänta några år innan jag låter barnet lyfta kaninen.
Släpp inte ner kaninen för än den slutat sprattla :) då lär den sig att det inte spelar någon roll om sen sprattlar för den kommer ändå inte få komma ner
Har en lejonhuvad kanin. Han gillar verkligen inte bli lyft rivits och bråkat, lite bångstyrig när han var yngre. Mycket roligare att leka och utforska än att bli lyft. Men mycket mycket träning och en liten godis bit när han gör rätt. Så går det hur bra som helst! När kaninen väl har vant sig lite o blivit lugnare när du lyfter kan du låta dina barn försöka men under uppsikt av dig.
Bloopii
Kaniner som har lite bråttom till buren kan man bära bakfram så den inte ser buren och när du ska släppa in den så har du den fortfarande bakfram då ser den inte sin bur förrän den är i den :)