In från hagen
Jag har två kastrerade honkaniner på ca 10 månader som bor tillsammans. I buren och i famnen fungerar allt prima, verkligen härliga små tjejer. Men på dagarna får dom springa ute i en ganska stor kompostgallerhage vilket är väldigt uppskattat. Så pass uppskattat att jag blir sedd som bov när jag väl måste ta in dom igen. Den ena går rätt lätt att fånga in men den andra är helt hopplös, någon som har några knep?
Antingen så får jag fånga upp henne när hon kommer springandes förbi mig, eller så får jag smyga fram till henne jättesakta men det är ju inte som att det funkar direkt utan då får jag försöka gång på gång vilket jag tycker känns mer som att jag jagar henne och det vill jag ju inte.. Så finns det nåt bra sätt att öva infångning på och hur i sådana fall? Hur gör ni om ni har en kanin som inte är så glad åt att gå in?
Ja, det är rätt fascinerande hur hon kan veta precis vad jag tänker göra, för klappa henne får jag i hagen men så fort jag ens tänker tanken att lyfta henne så vet hon det och springer iväg till andra sidan x)
#2 Är precis som dessa två 😉 De andra är betydligt enklare. Knaskaniner xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina kaniner som gick bort för ett par månader sedan var likadana som dina . :) Den yngsta honan kunde gärna komma fram men den äldre, nej, aldrig i livet det vara bara ibland som hon gärna kom fram.
Fast jag hade alltid ett knep, det var att sätta upp som infångare men Toffee (den äldre) var ju hoppkanin så de gick ju inte, antingen hoppade hon över eller kröp under, Lakrits (den yngsta) stannade snällt och åt sitt godis hon fick.
Men mitt knep på Toffee var att ta med sig någonting som skramlade och hade alltid godis eller mat med mig så då kom hon fram. Ställde också in deras transport bur som de älskade rent ut sagt så då kom de glatt in
du kan också träna på att gå ut till hagen försöka få tag på dom, sedan gosa och ge belöning sedan bara släppa ut dom igen så att det inte betyder att när du kommer är att "nej, nu ska vi in…" förstår du? :) det funkade faktiskt lite på mina, sedan kunde Lakrits vara lös då hon var så mamma kär i toffee då var det alltid lättare att fånga henne. Men toffee kunde inte vara lös, hon sprang. ;) så träna på de kanske? :) allting tar tid men de lönar sig :D
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
De känner väl av våra tankar xD Ibland får jag väldigt svårt att få in henne, sätter jag en pinne eller en lång sopborste framför så hon inte kan gå.
Det var en komposthage :) Gör som jag gör med en av kaninerna, dra ihop hagen i mitten o sedan mindre och mindre så kaninen blir kvar i ett hörn. Om du förstår hur jag menar.
#7 Har man så pass stort som jag har på mina ena (vet inte hur pass TS har) så går itne det, och mina sitter ihop med buntband 😛
Om man gör kanske en del i hagen som en "fålla", får in kaninen där och sätter för med annat galler?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har ett fastsatt tak och alla galler är fastsatta i marken med tältpinnar så att göra en fålla blir nog lite svårt :/ annars är det en väldigt bra ide :)
#4 Jo, att träna massa är nog en bra idé :) ska jag göra det när hon är ensam i hagen tror du? och ska jag fortsätta att bara fånga henne i förbifarten?
Har omedvetet utvecklat en ganska "universal" infångningsmetod genom åren som även fungerat med stressade kaniner (har praoat på en zooaffär)!
Istället för att fånga kaninen i farten väntar jag tills den satt sig ner, förslagsvis i ett hörn. Sedan lägger jag ena handen över ögonen och använder den andra till att klappa lugnt på ryggen och ner mot armbågarna. Många kaniner får då en reflex att lägga ner dem mot marken, och står inte lika beredda på ett språng. Då tar jag bara ett stadigt tag och lyfter.👍 Med vissa individer måste man vara ganska kvick efter att man "gömt" dem med handen, medan andra kräver konstant lugn för att det ska fungera.
Lycka till!
#11 Den metoden brukar jag också använda mig på när det gäller andra kaniner men när hon förstått att jag ska ta in henne så kommer jag inte i närheten av henne tyvärr så får aldrig chansen :/
#10 nej, du kan göra det när din andra kanin också är i hagen gör likadant med den. locka först med godis så att det inte blir - matte kommer in o hagen o vi ska gå in. för när du har mat/godis med dig så får du ju mer uppmärksamhet för de är något gott som matte har ;)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
#12 Ajdå, skulle det kanske fungera om du begränsade utrymmet först och sedan tog upp kaninen genom att "gömma" den? Så länge kaninen inte smiter förbi brukar det vara effektivt.🙂
#13 Då får det bli upplockningsträning här hemma om dagarna då :P
#14 Lite svårt att begränsa, hon är så fruktansvärt liten och snabb så hon tar sig förbi det mesta, och då taket sitter fast så är ju min rörlighet ganska begränsad eftersom jag måste vara hukad x)