Sätta ihop två honor
Mina två honor, Zelma ca 6 år och Loke 3 år bor var för sig och är även delade ute i hagarna. De har bara ett kompostgaller mellan sig och ligger allt som oftast tätt intill varandra. Det hade varit kul, och praktiskt, ifall de kunde gå tillsammans i en enda stor Hage. Mer plats för dem att springa av sig på, mysigt med sällskap osv. I burarna skulle de dock fortsätta få vara ensamma då jag inte anser att burarna är tillräckligt stora för två kaniner.
Jag har vid tre olika tillfällen provat att sätta ihop dem men Zelma vill bara para sig med Loke. Jag förstår att det är en dominansgrej kaniner gör men Loke uppskattar det absolut inte och ger sig på Zelma som inte ger sig. Till slut har jag två kaniner som tumlar omkring med tänderna som vapen. Varje gång jag särar på dem så lyckas jag själv bli biten. Ingen av kaninerna får dock några blodiga bett, antar att de mest biter av varandra pälsen. Men hur mycket bör jag våga riskera? Borde jag ge upp eller kommer deras beteende lägga sig efter en stund? Är risken stor att de skadar varandra illa eller är detta fortfarande bara en del i dominansritualen? Vill självklart inte att kaninerna skadas, då låter jag dem hellre gå var för sig men ändå så att de kan gosa, vilket de verkar gilla väldigt mycket.
Så vad säger ni?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
De flesta kaniner bråkar väl mycket i början, mina två också, de bråkades rejält, då blev jag ju orolig och särade på de men folk sa åt mig att låta de vara så då gjorde jag det, nu är de rätt bra vänner fast igår var de typ bästisar men helt plötsligt började honan rida på kastrathanen helt utan anledning.. Aja, du kan ju testa :) Detta bettet fick min hona andra dagen de bodde tillsammans, bettet såg hemskare ut i verkligheten än på bilden!