Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 892 ggr
JonEwe
0

Min kanin är ett vilddjur...

Hej! Jag har en kanin som heter Dumle och fyller 1 år den 16 juni. Han är jätte otam. Han bor i en tvåvåningsbur och när jag kommer för att ge honom mat så brukar han sitta på övervåningen. Jag försöker klappa då på honom men då stampar han och springer ner i panik. När jag får tag i honom så sprattlar han otroligt mycket. Så jag får rivmärken överallt. Men jaga vill ju att han ska sitta i rasthagen och äta gräs minst en gång per dag. Så jag gör det där för hans skull. När jag väl får tag i honom sätter jag mig när på en bänk och har honom i knät. Då är han jättego och slickar mig. Samma sak är det när han ska gå från rasthagen till buren. Jag sätter mig på huk framför honom och jag behöver bara sätta mig ner så stampar och springer iväg i panik. Han är omöjlig i rasthagen som i buren. Jag blir ju ledsen när han håller på så. För jag får ont och måste hålla i en skräckslagen kanin som rivs. Jag vill ha en kanin som gillar att gosa med mig och kommer fram nyfiket när jag kommer till buren. Nu till frågan: Hur ska jag lyckas med att få en nyfiken och rolig kanin istället för en Rädd kanin?

JonEwe
0

Putt :)

Klara16
0

Det bästa är nog att sätta sig bredvid buren och kanske läsa högt eller något som han vänjer sig med din röst till en början. Sen kan du ju i rast hagen sitta där och låta han nosa utan att du gör någonting. Du kan ju ha med dig något han gillar bredvid dig. På de här viset kan du få honom att bli mer och mer intresserad och nyfiken på dig. Hoppas de blir bättre!

Elisesjolin
0

Sitt med honom i hagen och gör något helt annat som att läsa en bok eller hålla på med mobilen. Och om han kommer fram sitt bara stilla eller ignorera honom. När han märker att du inte är läskig kan han få något han gillar om han kommer fram. Varje gång du kommer till buren kan ha få en liten godisbit, och lyft inte upp honom varje gång :) och om du lyfter upp honom kan han få en liten godis bit i famnen. Gör helst inte saker han inte tycker om nu i början, förutom att klippa klor och sånt som är viktigt ;) det Märsta har nog mycket med godis att göra, men kan vara ett smart tips? att ge hans pellets så istället så det inte blir för mycket godis ^.^ Lycka till!

JonEwe
0

Vad är godis? Grönsaker och frukt eller godis från djuraffären? Dumle är inte någon matglad eller godisglad heller. Har ni några tips? om det eller ska jag ta den frågan i en ny tråd?

Elisesjolin
0

Hemma gjord torkade bananer är en poppis här, även solrosfrön :D

JonEwe
0

Någon som har mer ideer? :)

Elisesjolin
1

maskrosblad da? det kan han väll inte motstå XD