kan pellets bli gammalt?
Den pellets jag köper kommer ifrån arken zoo svindyr. Över 200 kr för 2 kilo. Tänkte leta någon annansranns och hitta 8 kilo för 299! Min fråga är blir pellets gammal? Isåfall hur lång tid tar de?
Hos oss fick vi slänga pellets som börjat lukta illa. Det tog mindre än ett år (ninen fick små mängder pellets som godis bara). Jag skulle inte köpa storpack om jag inte hade väldigt många kaniner.
Det brukar finnas bäst-före-datum på förpackningen. Om du beställer på nätet kanske du kan mejla och fråga om de kan garantera en viss hållbarhet efter att du öppnat förpackningen. Jag gjorde precis det till en firma som säljer ekologiskt fågelfrö och de svarade snällt :-)
Japp kan bli gammalt. Gäller att förvara det rätt. Jag har mitt i fodertunna. Håller många månader då.
Vad är det för pellets du har som kostar så pass mycket?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om det förvaras torrt brukar det inte vara någon fara med att det ska bli dåligt, däremot brukar det finnas ett bäst före datum där det står när näringsvärdena börjar sjunka.
Det låter som en väldigt dyr pellets du har ja, köper man på säck är det inte alls speciellt dyrt faktiskt.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#2 Cuni eller selective är min gissning.. Jag har för mig att jag betalade 260 kr för 2.5 kg cuni. Stört när jag kan få 8kg för typ knappt en hundring mer på zooplus.dk
OT Pellets håller läääänge om man förvarar det rätt. Långt efter bäst före. Det som kan hända är att värdena sjunker lite.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#4 Ja jag hade lite dem i tankarna med. 😛
zooplus.dk är toppen 👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 vad är rätt? Menar du svalare än rumstemperatur? Det jag slängde senast var Cuni complete som förvarats torrt och i tät förpackning men i rumstemperatur. Det luktade härsket fast det inte passerat bäst före. Är det bättre i kylen?
Jag köper 50kg åt gången(det blir billigast så, betalar 500kr) och mitt räcker i 3-4 månader. Jag förvarar mitt i plåttunnor med lock & det har inte blivigt dåligt.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ja mina äter cuni complete :) precis Farvendal att det är svindyrt med 2 kilo för 260. Jag tänkte bara för någon timme sedan att jag måste se om jag kan hitta de billligare! Gick in på zoo plus och såg att man då fick 8 kilo för ungefär samma prisklass! Men jag försöker köpa 8 kilo och ser om de vill hålla sig:) Tack för era svar allihopa. Och även dem med mindre antal kaniner kan behöva köpa kilo . Mina äter 700 gram var Per månad. Och de blir väldigt dyrt och köpa små förpackningar :) Nu ska jag hem till mina älsklingar! Varit borta sen igår i Lund på hotell känns som en vecka!xD
Köper 25 kg för 200 kr. Det har aldrig blivit gammalt. Så länge det förvaras torrt, svalt och mörkt är det ok. Jag har bara två kaniner nu tex. Förr hade jag ca 6 st men alltid haft samma pellets märke i 10 år. Haft allt mellan 1 kanin till ca 10 st vuxna och 10 ungar.