Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 3438 ggr
Leoponken
0

Kala fläckar - pälsen försvinner?!

Förstår inte vad som händer med min älskade kanin! Under hakan börjar han nästan bli helt kal! Ett parti päls har lossnat på något sätt och han är naken på ett ställe under hakan (som bara blir större), ser väldigt otäckt ut faktiskt.. Runt ögat börjar det också lossna, varför blir det så? Han är visserligen 7, snart 8 år gammal, men ändå väldigt pigg och glad för sin ålder.. Börjar verkligen bli orolig för min kanin och ska försöka fixa tid hos veterinären så snart som möjligt men tänkte ändå höra här också om ni kan veta vad det rör sig om.. Ser väldigt läskigt ut och det försvinner mer och mer för varje dag.. :(

Tacksam för svar!

juliafrojd
0

Bild?

[zendaimimon]
0

En del djurkliniker har en särskild tid då du kan ringa och gratis rådfråga en veterinär :)

Leoponken
1

#1 Håller på att ladda in blider nu, ser inte bra ut alltså.. :(

#2 Åh tack, så kolla upp det genast!!

Leoponken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså usch jag mår så dåligt över att se det här, ser jätteilla ut.. Men han är ändå väldigt glad och sprallig som vanligt så ingen förändring i beteende.. Men det ser fruktansvärt hemskt ut och det blir större o större för varje dag verkar det som. Pälsen runt om är liksom tovig och lite varig men jag vet inte om jag vågar tvätta bort det, eller asså huden som är naken kanske är extra känslig mot vatten? Eller försvinner det mer om jag tvättar.. Usch, känns som att jag misskött honom, förstår inte hur det blev såhär.. :( Här om dagen när jag gosade med honom kände jag att det var liksom en kal fläck under hakan men då var det inte så stort område, men blev ändå orolig, och nu är det större och över under ögat. Kan det ha göra något med varet? Vågar jag tvätta runt där? Åh snälla hjälp, vet inte vad jag ska göra, älskar min lilla kanin så mycket som jag haft så länge.. :(

Leoponken
0

:(

Leoponken
0

Usch det ser riktigt otäckt ut..

Leoponken
0

Och såhär ser det ut vid ögat

Pälsen är liksom tovig och varig men vet inte om jag vågar tvätta o lösa upp det??

sannadetejag
0

Men fy då, stackars lilla kaninen. Jag hade ringt till veterinären och hört med dom och eventuellt åkt in

Leoponken
0

Vet ni någon veterinär som man kan ringa för rådgivning nu idag, lördag, som svarar/har öppet under helgerna? Bor i Stockholm men det kanske går att ringa till någon nånannanstans för rådgivning? Försöker googla men hittar inte många som har rådgivning på helgerna..

[AnimalLover1]
0

Fråga Marianne Tornvall på veterinären.nu. Hoppas det blir bättre :'(

Svado
0

Jag skulle tvättat upp honom med ljummet vatten bara o se till att de variga försvinner, han kan ju ha fått ett bett av något slag av ett djur, en geting eller något.

Ser ut som en allergisk reaktion iaf i ögat eftersom det ser rinnigt ut. Nä, tvätta rent iallafall. Det skadar inte :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Leoponken
0

Ok, tack! Han är inomhuskanin men ibland har vi ju fönstrena öppna nu under sommaren och eventuellt kan ju nåt kryp ha flugit in.. ska tvätta honom lite o se om det blir bättre, o sen försöka få tag i nån veterinär som har öppet under helgen. 

Ni får gärna komma med fler tips? om ni kommer på, behöver all hjälp jag kan få.. Tack!!

farvendal
0

Roslagstull har nog öppet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se