Att tänka på nu?...
Nu ska jag alldeles strax iväg för att hämta hem min första kanin någonsin =) Jag är väldigt exaltherad och tycker att detta ska bli en spännande upplevelse!
Eftersom jag fick reda på att min bur är för liten för en Frasse, så bestämde jag mig istället för att åka ut till en uppfödare och diskutera med henne om vad som kändes rätt och blev bäst för kaninen. Hon plockade fram en kille som är en satin lejonhuvad dvärgvädur och han är en super fin liten pälsboll, som också är han som jag ska hämta om en stund.
Har ni några tips? och råd till mig om vad jag ska tänka på under dagen eller de första dagarna?
Tar tacksamt emot allt ni vill dela med er av =)
//Vicky
Å vad härligt :) Grattis :)
Lär känna plutten i lugn och ro i början kan dom va lite reserverade i den nya miljön och kanske även mot dig men det brukar alltid släppa sen.
#1 Tack! Ska jag bara lägga in honom i buren och sen får han själv bestämma sig om han vill lägga sig i huset eller vart han vill ta vägen? Eller ska jag lägga honom någonstans där han ligger lite i lä?
Oj ja du jag tycker att han kan få bestämma själv vart han vill gå i buren så han kan utforska den.
Sen sägs det ju mycket att man ska låta kaninen vara ett dygn i sin nya bur och att man ska låta den vara men så har inte jag gjort med några av mina kaniner utan jag har pratat å klappat och pysslat med dom och det har blir super bra
#3 Tack så jätte mycket för tipsen =)
så lite så :)
Vad kul med din nya kanin, jag fick hem en satin dvv hane igår och satte bara in hono, o släkte lampan. Fick han väldigt sent å sambon va hemma vid tolv i natt. Men nu mumsat han hö och det. Jag brukar låta mina nya vara ifred dem tre första dagarna ev längre. Som min nya satin dvv hona, hon har var oröd i ca 2v pga brunst och väldigt väldigt sur samt skendräktig?, men börjar nu bi mer lung och vill hälsa.
Vad kommer din kanin ifrån?
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
Jag tror alla sätt kan funka! Jag fick höra både att man skulle låta kaninen vara och att man skulle vara med den från första stund! Jag gjorde en liten Hage av kartonger på min matta och lät honom utforska där, han sökte kontakt väldigt fort!! :) jag tror man märker på kaninen om den vill vara ifred å då e det ju bara å lämna den helt enkelt :)
#6, okej, tack så mycket för att du delar med dig! =) Han kommer ifrån Hanekullens uppfödning som ligger en liten bit utanför Malmö här nere i Skåne =) #7 Jo, det är klart, jag får hoppas att han visar tydligt vad han vill och inte vill eftersom jag är så ny så är det bästa med "raka rör" ^^ Jag ska försöka läsa honom på bästa sätt, tack så mycket =)
#8 vad kul. Tror allt du ser väldigt fort, alla är olika, men kommer dem fram, så e de bara låta han lukta på dig. :) För senare bära å det.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.