Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2538 ggr
[thildaaaa]
0

Hemgjord rasthage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen är mitt byggprojekt klart!! Det började som en utebur och sedan som en utebur med Hage å nu bara en Hage haha men nu ör den klar! Snvände en massa restvirke som ja hitta i garaget så det blev ganska billigt :)

[thildaaaa]
0

Öppningen gjorde jag i taket, med hönsnätet som gångjärn :)

[thildaaaa]
0

Invigning :)

Ninwe
0

Fin! Här stor är den? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[thildaaaa]
0

Tack! L 160 h 60 b 120 :)

Fridaaaa
1

Ser fin ut!
Men ett tips: byt ut nätet. Hönsnät är inget vidare och inte särskilt säkert mot rovdjur och annat. Mycket bättre med svetsat fyrkantsnät 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninwe
1

#4 Bra mått! :D Men håller med #5, jag själv skulle säkra en kompostgallerhage för en kaninunge igår (som endast används under uppsikt) och när jag drog i hönsnätet för att spänna så gick de av på ett ställe… Så det är ju inga problem för en kanin att gnaga igenom. Dock finns det säkert starkare och svagare hönsnät.. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[thildaaaa]
0

Jag tog ett med så små maskor som möjligt, fyrkantsnätet var så himla dyrt… det finns bara katter här typ och jag tror nätet klarar av att stå emot min kille och en katt :) min kille biter inte på så mycket så det är nog lugnt :)

VildaVittra
2

#7 Det finns små rovdjur som mink, hermelin osv i precis hela Sverige, de tar kaniner. Sedan har vi numera ganska stabila rovfågelsstammar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[thildaaaa]
0

Tråkigt att det enda du kan säga är negativt.

[thildaaaa]
0

Det är tråkigt att man i princip inte kan lägga upp något utan negativa kommentarer. Att ge tips? med en snäll ton är en sak, som är både ok och bra, men att bara vara negativ och nedlåtande förekommer alldeles för ofta.

VildaVittra
4

#9 Hur är konkreta fakta negativt? 🤔

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sparkle
3

#10 På vilket sätt var VildaVittra ovänlig?

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

[thildaaaa]
0

Jag tyckte inte det var så trevligt… :( kändes hårt och surt, du skulle kunnat säga typ det va fint men det finns fler rovdjur som du kanske ej vet om, tex…. osv 

Jag har tänkt mycket på detta och läst på, men att betala 800kr för ett nät hade jag som 16 åring inte lust att betala. Kom inte å säg nu att jag inte borde ha skaffat kanin i så fall. Har lagt ner hur mycket pengar som helst på honom redan. bor i ett tätt villaområde och kollar till honom rätt ofta när han är ute, tycker att det är säkert nog för honom att vara i den ca 3h om dagen.

farvendal
2

När jag var 16 kunde jag knappt slå en spik i en bräda. Det kan jag iofs inte nu heller när jag är 23 😃 Bra byggt :) Kul att man kan få någon användning av spillvirke.

Nätet är ju inte det bästa, mina dvv gnagde hål i det efter någon månad (men rymde aldrig), men har man koll på ninen när den är ute så ska det nog gå bra :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[thildaaaa]
0

Tack! Jo men precis, koll har jag :) det är ju skönt för honom att komma ut lite!

VildaVittra
5

#13 Fakta är aldrig hårt, det är bara fakta. Och man måste inte klämma in en massa smileys, onödigt kvitter osv i en text för att den inte ska läsas som otrevlig. Försök att tänka på det i framtiden.

En rulle rovdjurssäkert nät kostar inte 800 kr, utan 529.

[thildaaaa]
0

"onödigt kvitter" kan också kallas för trevligt småprat/positiva kommentarer men du gör precis som du vill

VildaVittra
0

#17 Är då dina skolböcker otrevliga?

[thildaaaa]
1

det är ett helt annat sammanhang? visar jag upp något jag arbetat på mycket för mina skolböcker? dålig jämförelse.

Sparkle
1

Du tyckte att fakta var otrevlig verkade det som… ;)

*no hate*

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

Cahira
2

Jag läste VildaVittras inlägg som i all välmening jag. Är ju snällare att veta att dessa rovdjur finns överallt så man kan förbereda sig än att upptäcka det det tråkiga sättet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
0

#19 Det är en korrekt jämförelse.

[[Rabbitsforlife]]
2

Håller med dig TS om att det är inte så kul när man byggt och kämpat med något som man är stolt över och det första folk gör att att komma med negativa kommentarer och leta fel!

Hönsnät är inga som helst problem att ha när kaninen bara ska vara där någon/några timmar per dag under uppsikt.

Det är när man lämnar dom utan uppsikt och åker iväg eller har dom där över natten som det inte är det lämpligaste.

Tycker det är ett jättefint bygge! :)

Ifall du är orolig för fåglar så kan du binda band i taket på buren, dom rör sig sen när det blåser. Kaninen vänjer sig vid det men fåglar brukar tycka det är läskigt och hålla sig borta! :)

[thildaaaa]
0

#23 tack så mycket för tipset! :)