Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 2159 ggr
michellekrantze
1

Kan detta vara en vit lant?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sen hade en person brutit sig in i ett stall och dumpat av ett gäng kaniner i olika åldrar varav några var i riktigt dåligt skick… Vi tog med oss två hem, en vit rödögt unge som ska vara född i julas. Mamman fanns även där och hon var STOR. Samma färg. Nu till frågan, kan det vara vit lant? Blandras? Annan stor ras?

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

michellekrantze
1

Okänd vs hermelutt

michellekrantze
0

.

MarHai
0

Jag tror mer på en belgisk jätte blandning.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Zvintos
0

Instämmer med Martina.

[hästängeln-love]
0

Det ser ut som en Belgisk jättekanin! verkligen stor och fin!

[Rabbitte]
0

Jag instämmer att det ser ut som en belgisk jätte. 
Vad fint att ni tar hand om dem❤️hur går det?

michellekrantze
0

Oj, undra hur stor han kommer bli.. Mamman var ju läskigt stor, som en hund. Vägde säkert 6 kg :) Det går bra, jag har bara svårt att se vilket kön det är… Ser ut som en hane men han har blivit jätte bra kompis med min kastrerade hermelin :) Den andra ungen vi tog är en blå dvärgvädur, men hon (eller han) håller sig undan :( har ett sönderbitet öra också så hon har antagligen bott trångt med fler andra kaniner… En av ungarna där var jätte liten, kal på ryggen och med brutet ben, jag hoppas dem tar död på den… Den vita är väldigt nyfiken och slickas men sprattlar när man bär så det får vi öva på :) måste klippa klorna på honom också! Joker ska han heta om det är en hane annars blir det Baboschka :) Hoppas det trillar ner kulor snart så man kan kastrera ev hanar, annars blir det lite fler niner än vad vi tänkt oss…

michellekrantze
8

Nu har jag läst lite fort om den belgiska jätten… Oj. Kan han bo ihop med en hermelin och dvärgvädur i framtiden? För tillfället bor dem utomhus i ett hus med öppning till en stor rasthage men när jag sedan flyttar in till stan vill jag ju kunna ha honom frigående, precis som Ramse alltid varit. Har två hundar också, en Grand danois och en schäfer blandning.. Hur ska detta gå? :)

aggabagga
2

Skulle du inte kunna skriva här om hur han utvecklas och så, som en liten "dagbok"? Det skulle vara jätteroligt! ;)

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

[morotochcesse]
0

så söt

KaterinaPetrova
0

Vilken stilig kille, med stotliga öron! :D

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

michellekrantze
0

Jo det kan jag göra :) sitter nere hos kaninerna i skrivande stund! Han är en hon och heter nu Mocustle (uttalas mokuschla). Den blå dvv är en hane, uppskattningsvis 5 månader :) dem kommer överens super bra trots att det är två hanar ihop! Mocustle har en lustig päls, tunn och ser ovårdad ut… Ska jättar ha sådan päls eller kan det bero på hennes tidigare omständigheter? Min hermelin har ju en tät, glansig, ren och len päls. hon har även kiss/bajs i rumpan och gula tassar, vågar inte bada… hermelinens tassar är kritvita och han är ren överallt :) Hon är väldigt nyfiken, kommer fram först av alla! Tycker om att bli klappad och slickas :) det märks att hon känner sig hemma nu! Skuttar omkring och busar :) försöker vänja hon och dvv vid hundarna, hon bryr sig inte ett dugg! Lägger upp ett par bilder på dem tre musketörerna tagna idag :)

michellekrantze
0

Ramse

michellekrantze
2

Alla tre

michellekrantze
1

Försökte ladda upp en film men lyckades inte :(

[hästängeln-love]
1

Så otroligt söt, hur kan någon vilja lämna bort en sådan sötnos? :D

[RC1393]
0

Alla mina vita kaniner har alltid varit skitiga om tassar och bak (dock inte bajs), tills de blivit lite äldre. Min 8mån dvärgvädur är gul om tassar och bak medan min 3åriga tyska jättescheck var ren. Han bor i hägn och när värmen kom nu så blev han skitig tack vare att bajset som legat på backen blev blött, men under normala förhållanden håller han sig ren själv :)

Helin_
1

Cet inte hur mycke du kan om kaniner. Men stora raser blir könsmogna sent. De ser ut som en belgisk jätte korsning som du har. Du har ingen möjlighet att lägga upp en bildpå mmamman och väga henne. Om hon bor kvar i stallet aå kanske de finns en hövåg som du kan låna o väga henne med. Jag brukar hänga upp en ikeapåse på en hövåg och väga mina kaniner. Vita kaniner blir lätt gula om tassarna av vissa typer av underlag tex halm. Ni bör sära på hanar och honor. Hanar blir könsmoga innan de går att kastrera och en hane av liten ras blir könsmogen vid ca 12 veckor. En belgisk jätte blir könsmogen senare. Att låta en kanin ac större ras bli dräktig innan 8 månader och en mindre ras innan 6 månader är inte att rekomendera då kaninerna inte växt klart i kroppen eller i huvet innan dess. Rekomenderar inte att ha en hermelin med en jätte då jätten av misstag kan göra hermelinen illa med sin tyngd och stora kropp. Rekomenderar att man har kaniner i samma storlek om dom ska gå tillsammans.

michellekrantze
0

Okej hoppas hon håller sig ren själv :) jo, jag läste det om jättar, lilleskutt (dvv) ska kastreras men vill att han ska äta upp sig lite först och att dem gamla såren ska få läka. Jag såg mamman men vägde henne inte, hon var stor och jag skulle gissa på 5 kg. Vem pappan kan vara har jag ingen aning om, fd ägaren hade iaf dumpat en vuxen dvv hane så mycket möjligt att detta kan vara pappan. Jag lär ju märka med tiden :) nu är hon ca 3 månader och lika stor som min hermelin pojk (fast större öron och längre huvud). Dvv är även han i hermelinens storlek för tillfället, jag skulle tippa på att han är minst 5 månader. Jag tänker fortsätta ha dem tillsammans så länge det fungerar och dem verkar trivas av varandras sällskap. När jag sedan flyttar till egen lägenhet kommer dem bli frigående, (hermelinen och jätten). Funkar det inte får jag helt enkelt hitta ett nytt hem till jätten, men det är saker som jag inte vill grubbla över utan det får jag ta då.

slarvigt
0

Uppfattade inte riktigt hur det var med det där bajset och kisset i rumpan, men om det fortfarande är kvar så rekommenderar jag starkt att tvätta bort det med ljummet vatten. Det kan annars leda till fluglarvsangrepp (speciellt på sommaren, men jag skulle inte chansa). Om du inte har hört talas om det så googla, eller låt bli eftersom det är så obehagligt… 

Sjukt fina kaniner i alla fall och så himla fin och stor bur de har, där trivs de nog :)

michellekrantze
0

Måste dessvärre meddela att mocustle inte finns längre… Vi vet inte vad som hänt men hittade henne död idag när vi gick ner för att fylla på med mat och byta vatten… Tråkigt, hon var social och mysig! Slickades och sov i knät när man klappade henne… Kommer leta efter en ny kanin tjej, barnen kommer bli jätte ledsna när dem får reda på detta, speciellt Isabelle eftersom att mocustle var "hennes"…

dorishermelin
0

#21 Vad tråkigt att den inte klarade sig :(

Vart bor du?

Jag har en franskvädur/hermelin kull(vet dock inte kön än) och väntar en hermelin kull om du söker en ny hona. :D finns i västmanland men kan transporteras :D

michellekrantze
0

Ja, helst vill jag hitta en ny kanintjej innan fredag då barnen kommer… Ålder spelar ingen roll, men gärna en vit och helst då med röda ögon… Jag finns i Östergötland mellan Linköping och Norrköping :)

dorishermelin
0

Tyvärr är mina för unga för att flytta än, hoppas du hittar något som passar :)

Helin_
0

Jag har en viltgul belgisk jätte hane som söker nytt hem men behöver kastreras om han ska gå med andra kaniner. Han är annars jätte snäll med både kaniner och människor. Född aug2012

Candy123
0

Hittade ni någon ny kanin? :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

sannadetejag
0

Vad fint dom bor :)