Imprignerat eller målat virke?
Hej! Nu till sommaren ska jag bygga en till bur. Likadan som mina två utekaniner har nu. Där ska bo två dvärgvädurar. Det kommer bli en Hage med minknät, 3x2x1 meter (längd x bredd x höjd). Sedan kommer det vara en upphöjd bur som funkar som vindskydd och vinterbur, men de kommer alltid ha tillgång till hagen. Buren som jag har nu är byggd av obehandlade reglar och målad med linolja. Men jag tycker inte att det ger så bra skydd mot väder och vind. Så nu till min fråga. Är det bäst att använda imprignerat virke eller måla? För det blir ju giftigt hur man än gör.. Vad tycker ni och varför? Mvh, Ninni :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
det blir intressant och se vad folk svarar, vi har inte vågat chansa så vi har byggt burarna så att man kan byta delar som utsatts värre än andra utan att behöva ta ner hela buren.
l'm back
Jätteintressant frågeställning! Jag tycker det är rena djungeln. Jag har själv ställt mig samma fråga nu i våras och jag känner mig inte mycket klokare alls. Vad jag har förstått så är impregnerat virke nått man ska använda i undantagsfall. Mycket gifter/kemikalier, som dessutom inte verkar stanna kvar i träet. Många med småbarn verkar av den anledningen tex avstå från sandlådor som är impregnerade då man inte vill att barnet ska sitta i ångorna, eller riskera att äta sand där rester från impregneringen läckt ut. Det finns även dem som hävdar att det numer finns snällare metoder att impregnera med (tex linjolja). Impregneringen verkar dessutom vara olika farlig beroende på vad det impregnerats med. Så lättast är väll kanske att fråga vad träet är impregnerat med och sedan googla/ be om fakta om just dessa kemikaler och ämnen för att bilda sig en egen uppfattning.
Lite likadant verkar det vara med färg. Snälla färger håller inte lika länge, utan behöver mer omsorg. Tillsätt en extra drös med kemikalier så håller färgen bättre. Men det torde finnas bättre och sämre alternativ även där. Hur mycket kemikalier som lämnar färgen har jag inte lyckats hitta. Men även i plast är kemikalier flyktiga och kommer upp till ytan. Så jag blir inte förvånad om samma sak gäller färg.
Jag ville egentligen ha helt giftfritt. Inga kemikalier eller andra krusiduller. Men buren vi bygger är måttanpassad till ena sidan av balkongen och det kommer vara ett helvete den dan vi behöver byta ut något. Vi räknar med att buren ska hålla i sju år. Med det i huvudet valde vi en vattenbaserad fasadfärg. Visar det sig att kaninerna äter på någon del av buren/voljären. Så kommer vi helt enkelt täcka dessa regler med lagom tjock trädstam som är tillrättasågad.
Det ska hursomhelst bli väldigt intressant att följa den här tråden. För jag känner mig som rena novisen i frågan, och det är ett oerhört intressant ämne/frågeställning
Jag har imprignerade plankor som min pappa köpte. :) Jag tror att de är ekologiska, så att de inte gör något om kaninerna gnager på det.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#3 Vad är skillnaden mellan ekologiskt och vanligt virke? :-)
Hälsningar,
Menade Ekologisk imprigment
#5 Jaha, men vad är skillnaden mot vanligt? :-)
Hälsningar,
Vet inte….ena är ekologiskt :) mina plankor är typ gröna. Fråga i nån byggmarknad.
Det gröna är väl impregneringen som är giftig!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Blandar man oljetempera själv så kan man välja ett giftfritt pigment.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 hur länge håller sig den innan man behöver bättra på?:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Oljetempera är inte som andra färger som spricker med tiden, utan man pysslar om den skulle man kunna säga.
Här kan du se en dokumentär om traditionella färger:
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Aldrig impregnering. Eller målarfärg. Där kaninen ska vara så bör du helst undvika alla former av kemikalier, typ färg, impregnering, oljor osv osv.
Kaninen kommer gnaga o få i sig skiten. Bästa är att du gör som #1. Bygg buren utefter att du kan byta ut alla delar under årens lopp då o då när de blir utslitna.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#12 Tyvärr så är det omöjligt i det här läget. Då får det istället vara vassa kanter på insidan, vilket absolut inte är ett alternativ. Hittills har de som har en sådan här bur låtit allt trä vara, men man vet ju inte. :-)
Hälsningar,
Så vida kaninen inte gnagar på burväggarna (vilket en kanin som får tillräckligt med stimulation inte skulle göra?) är det väl ingen fara med färg?
Men obehandlad trä ska det vara givetvist! Man får olja in med linolja. Jag målade de yttre och inre burväggarna vita med vanlig vit oljefärg och golven smetade jag på med kallasfalt. Har hållit i 9 år nu.
Men, nu är jag mer medveten om gifter vilket jag inte alls var på den tiden, så jag skulle valt och rekommenderar giftfria miljövänliga målarfärger. Finns såna alternativ också dock så är dem mycket dyrare än så länge vilket är jätte synd för då skippar folk med tajt budget dessa miljövänliga produktern :/
Jag har tänkt lite och förmodligen blir det linolja i alla fall. Det är ju giftfritt och det håller ju bättre än obehandlat i alla fall. Men nu har jag kommit på ett nytt problem. Vinterburen ska ju stå inne i hagen och den ska alltid vara öppen, så att de kan springa in och ut. Vinterburen vill jag ha vit, men om den står där inne så kommer de ju kunna gnaga på benen.. Tror ni att man kan måla den med vattenbaserad färg och sedan sätta galler runt benen? Då kan de ju inte komma åt att gnaga! :-)
Hälsningar,