Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1313 ggr
[AnimalLover1]
0

Vad kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev ju ett inlägg förr om hennes svullna buk, idag när jag bar henne så kände jag en liten rund bula, drygt 2 cm bred som kändes som ett myggbett på hennes svullna buk, den är typ inte svullen, den känns som en boll som är mjuk och sitter på sidan av hennes mage, det enda jag önskar är att det inte är något farligt.. :'O ;'C

VildaVittra
0

Det kan vara en tumör, en böld osv. Oavsett vilket så behöver du ta kontakt med en veterinär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gia91an
0

Jag tycker det ser ut som en böld. Men jag har dock ingen koll på om kaniner brukar få något speciellt som ser ut så. men min bästa gissning är en varfylld böld. Har sett liknande på katter och häst som jag behandlat båda två. Inte farligt om man kommer till veterinären i tid. Så det skulle jag göra, åka in. Speciellt nu när det är varmt är det extra viktigt att åka in med djur som har skador och så!

[AnimalLover1]
0

Kollade nu genom mina gamla bilder, och kolla, på dessa hade hon också en sån utstickande boll..? Eller? Vissa bilder är från förra året

[AnimalLover1]
0

Syns det på den här också? Den här var den allra första bilden jag tog på henne när hon kom hem till oss för 3 år sen.

[neptunens]
5

Well med tanke på att hon ser ganska överviktig ut så kan det ju vara en fettvalk typ..

Svado
0

Visst är det den här honan som är typ 10 år?

Det kan vara både tumör, böld, fett eller typ att tarmarna ramlat ut lite inuti så att säga o lagt sig så där.

Oavsett bör/ska du kontakta en bra veterinär omgående som kan röntga/se vad det är. 

ÄR det en tumör eller nåt skulle då inte jag sätta igång världens maskin me medicin o annat för att få henne frisk, utan snarare låta henne leva med tumören/bölden tills dess att den blir plågsam o då ta bort henne.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[AnimalLover1]
0

#6 Aa hon är 10 år. Och med tanke på att hon haft den rätt länge, nu när jag tänkt efter så lever/beter hon sig precis som vanligt, pigg, glad, skuttande, sprallig, asså hon verkar inte ha ont även om kaniner är väldigt diskreta med att visa smärta. #5 Ja, hon är rätt överviktig och ja, jag har också undrat ifall det bara är fett då det är mjukt, och man kan liksom klämma på den och aa..

RebeccaG
4

Jag skulle sätta henne på en sträng hödiet & se till att hon tappar lite vikt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[AnimalLover1]
0

#8 Ja det kan jag göra men den andra kaninen behöver ju pellets?

Sasa Allie
0

Jag skulle ta med henne till veterinären för att vara på den säkra sidan

[AnimalLover1]
0

#10 Ja den är ju bäst, men i o med att hon klarat av den troligen i flera år, tänk så har hon haft den i hela 5 år eller längre? Hos den gamla ägaren..

[neptunens]
1

#9, Sära på dem och ge honom pellets? Inte jättesvårt att lösa 😉

Marsvinsmamman
0

Om du har en kaninkunnig vet i närheten så är det ju bra om du kan låta kaninen bli undersökt. Men jag säger som Svado, jag skulle inte utsätta en såpass gammal kanin för några allvarliga ingrepp (sövning och operation är ju en risk även för en ung och rask individ).

Om kaninen är fet så kan du ju se över dieten lite, rikligt med gott grönt utifrån istället för tex pellets.  Men inte heller dietmässigt skulle jag göra några alltför snabba eller stora förändringar. En tioåring skulle jag försöka ta det lite nätt med. 

Men som sagt, en vet-koll är inte fel. Då kan ju vetten även kolla allmäntillståndet, lyssna på hjärta och lungor etc. Och det är ju alltid bra på seniordjur att vara lite extra uppmärksam.

[AnimalLover1]
0

#13 Ja det är det jag inte vill, att hon ska genomgå operation, sövning osv, tror inte hon skulle klara av det, och sålänge hon inte lider av det, vilket jag inte heller tror att hon gör/gjort.. Men jag kan ändå ta henne till vet och undersöka. Såhär ser hon ut när hon sträcker på sig:

RebeccaG
0

Att ta bort pelletsen är ingen jätteförändring, foderbyten är värre. Så att 'ta det lite i taget' är inte nödvändigt när man tar bort all pellets. 

Ta bara ut den andra kaninen när han ska ha mat & sätt ihop dem igen när han ätit färdigt.

| Youtube

[AnimalLover1]
0

Kolla som magen petar ut! Alltså hon är inte dräktig va?! Nej hon har inte träffas nån okastrerad hane..

[neptunens]
4

Nä, sådär ser de inte ut när de är dräktiga, det där ser ut som fett/böld eller liknande. Ta henne till veterinären.

Myrra
0

Tycker nästan det ser ut som hon har brock.

Gia91an
0

Tycker den blir större, ta till veterinär medan det fortfarande går att åtgärda!

[SisselaJ]
0

På hamstrar förekommer det ofta bölder, och de är jättemjuka och kan bli hur stora som helst. Så det kan kännas som fett fast det är en böld. Det ser ju inte direkt ut som en "naturlig fettvalk" enligt mig! 

Oavsett om hon lider eller inte kan ju veterinären förhoppningsvis avgöra om hon kan fortsätta leva med den eller den bör tas bort. 🙂

gabriella mosbach
0

min kanin hade en böld men det gick bra för vi fick antibiotika från veterinären ( hon var ca ett halvår ) som vi gav henne varje dag.

Fridaaaa
1

#21 Antibiotika är dock kunniga kaninveterinärer försiktiga med att skriva ut till kaniner, vilket är tur. Kan det läka själv utan det, tycker de att det är bättre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
0

Idag är det ju stängt hos veterinären, men imorgon, ska man förtidsboka, alltså några timmar innan eller ska man bara gå dit? Då måste man ju vänta och hon kanske blir stressad..

Fridaaaa
1

#23 Veterinärer brukar inte ha drop-in för sånt, utan man får ringa och boka. De flesta veterinärkliniker har telefontider på morgonen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

#23 du ringer och bokar tid. om du får en tid samma dag, dagen efter eller några dagar senare beror på hur allvarligt de ser på saken

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[AnimalLover1]
1

Har nu bokat tid tills imorgon, får bara hoppas att det går bra.

[AnimalLover1]
0

Kom nu hem från veterinären, det gick jättebra, veterinären sa att hennes mage var i jättegott skick, bara att hon var lite tjock. Också fick hon en vaccinspruta som ingick i priset :D Och det är ju jättebra, är nu väldig lättad och för den delen, lycklig :D❤️

[neptunens]
1

#27, Vad sa det att "kulan" var då? 🙂 Pga att hon är fet?

Sasa Allie
0

Så skönt för dig. 🥵🙂

[AnimalLover1]
0

#28 Det var väldigt konstigt för innan när jag bar henne kände jag inte den där "kulan"/"myggbettet", utan en annan tror jag och de sa att det var revbenet, vilket jag tidigare borde trott, hehe xP Men den svullna magen sa de att den kändes bra som en normal kaninmage ska kännas och att hon bara var överviktig :) #29 Ja verkligen :D

RebeccaG
0

Va bra, då kan hon börja banta då så kommer du säkerligen ha henne kvar ett par år :)

| Youtube