hur ser en vitscheck ut?
Precis fått veta att man inte ska para manteltecknad med manteltecknad eller brokad och brokad eller mantel och brokad! Men hur ser en vitscheck ut?vet de är ett anlag som inte måste synas utanpå. Men på ett ungefär?? Har någon bilder?
Det går inte att se om en kanin är vitscheck. Däremot så har de ofta magproblem och dör vid tidig ålder.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Som #1 säger så går det inte att se. Ofta är det dock vad jag har hört en brokad kanin med väldigt lite brokning. Min ena kanin har alla tecken på vitscheck, förutom att han är frisk som en nötkärna. Han kommer från en brokad mamma och en mantlad pappa. Han är helt vit med bruna ögon, vid perioder har han en svagt grå nos, så jag gissar att han iallfall har de yttre tecknen på vitscheck. Han är idag 2,5 år och har inga konstigheter med magen hittills.
Enda sättet att veta säkert är att ta ett par kullar med en enfärgad partner. Blir alla ungarna brokiga är det en vitscheck, men om så bara en unge blir enfärgad så kan det inte vara vitscheck. :) Scheckar med dubbelt brokanlag har sällan sidofläckar, ofta bruten ål och bruten nosfjäril. Manteltecknade/ej scheckar brukar ha enstaka mörka fläckar, ingen nosfjäril och jag tror? Ibland färg på öronen? Jag är inte helt hundra på icke-scheck vitscheckar dock. och de kan ha mycket färg också. Eller ha lite färg utan att vara vitcheck genetiskt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.