Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 3108 ggr
FlutterShy
3

Att ha koloni, massa frågor.

Hej. Hade tänkt att i sommar bygga något slags hägn och ha en koloni kaniner där. Men har massa frågor då jag är ganska obekant med ämnet.

1. När man ska göra själva staketet, ska jag gräva ner det lite eller finns det annat man kan göra? Har sett att vissa som haft el stängsel men tror inte jag har möjlighet till det. Och vad ska jag använda för staket isåfall? Helst inget belgiska jättar skulle kunna hoppa över lätt..

2. Eftersom kaninerna kommer bo ute året runt kan man skippa att ge dem pellets? Eftersom på sommaren får de massa med grönbete och vintern får de ju hö. För pellets är ju liksom ändå hö fast i annan form. Sedan får de såklart grönsaker med jämna mellanrum.

3. Om de nu ska bo året runt. Hur ska de ha det vara med husen? Jag förstår ju att de ska vara isolerade osv men hade gärna behövt lite tips? om hur man gör det.

4. Jag har ingen aning om hur många som ska bo där osv, men kan ni ge mig ett nåt? T.ex att varje kanin får såhär många kvadratmetrar (ej minsta lagliga utan nu frågar jag efter mått som är någolund liksom)?

Svara gärna i nummer ordning..

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Mannez
1

1. Ordentligt fyrkantsnät kanske? Då kan man själv fixa en passande höjd.

2. Pellets är inte alls som hö, innehåller mycket mer som man tillsatt. Däremot är hö gräs i torkad form. Men har man ett bra hö med bra näringsinnehåll så kan det ersätta pelletsen, men har man ett ganska klent hö kan det behövas pellets, speciellt på vinterhalvåret. Och hö skall även serveras under sommarhalvåret, gräset kommer nog även med stor chans att betas ner fort. Sedan bör du även ge grönfoder, alltså frukt och grönsaker.

3. Isolering behövs egentligen inte, och faktum är att man måste kunna isolera exakt rätt, annars kan det få motsatt effekt att det istället blir kallare. På vintern får kaninerna vinterpäls och då kan de lugnt klara -25 om de bara har någonstans att gå in. Jag föreslår att du har lika många hus som kaniner så alla får chans att dra sig undan och vara ifred, de bör även vara upphöjda över marken så att kyla inte tränger in genom golvet och så en massa gosig halm.

4. Jag tycker att man skall ha MINST 2 kvadratmeter per kanin, men eftersom du kommer ha jättar så skall de ha minst 3 kvadratmeter per kanin tycker jag. Ju större desto bättre.

Hälsningar Amanda och kaninerna

FlutterShy
0

#1 Förlåt menade såklart på fråga två att de har ju höet på vintern istället för grönbete. Det är klart att de får hö på sommaren med. :P
Ger alltid mina niner grönsaker som sagt. :)
Tack för infon! :)

[YukiOni]
0

1. Gräv gärna ner minknät under hela marken, så blir det inga jättegropar om en nin skulle få för sig att gräva tunnlar.
Jag skulle nog byggt som en hundgård, alltså ram m. nät(gärna minknät, alternativt minknät med ett kompostgaller "längst ner" närmast marken för att bli stabilare) samt ett tak av t.ex. plåt😃
Skulle vilja haft det högt nog så man kan stå raklång, alltså 2 meter eller så(för mig som är kortväxt räcker 170 cm, men andra kanske inte ska slå i pallet😛)

2. Ett bra hö räcker mer än väl :) Pellets kan behöva ges under den kalla delen av året😊

3. Jag skulle sätta minst 1 hus/individ, så de kan få vara ifred om de vill, samt att dessa ska vara stora nog för 2-3 st så de kan knö ihop sig om de vill🙂Själv är våra bolådor gjorda av plywood med en massa mysig halm. Man kan lägga in fleece med om man vill. Ofarligt att tugga på då det inte 'trådar' sig + att en fleecefilt kostar typ 20 spänn på Rusta😛

4. Minsta måttet för en kanin under 3 kg(just nu) är välldigt litet, tyvärr, men skulle vilja ge dem minst 1kvm var, gärna 2-3 om det skulle vara möjligt. Detta + var sitt hus då🙂

FlutterShy
0

2-3 kvm blir nog inga problem. :)

Hade tänkt att jag kanske ska gräva ner en del av kompost galler (eller nåt galler) en bit bara rakt ner så att de inte får för sig att gräva sig under staketet (eller att nåt rov djur får för sig att gräva sig in, inte för att det finns så många här men ändå då vi bor i en villa med stor trägård mitt i ett samhälle) sedan tror jag inte mer än 150 cm blir nödvändligt i höjd på staketet.

[YukiOni]
0

#4 Låter toppenbra ju!😃

FlutterShy
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En enkel skiss blev nåt helt annat haha.. XD
men detta blir isåfall nästa stora kanin projekt. :P

slarvigt
0

Hur går det med projektet, ts? :)

Svado
0

Du måste ha galler hela vägen under buren, gör inte som jag gjorde i somras o tro att kaninerna inte gräver sig ut, för har du en enda kanin i din hög med kaniner som gillar att gräva så kommer den garanterat till 100% gräva sig ut om du inte täckt hela golvet med nät.

Dom är förjäkligt duktiga på att gräva och finns det bara ett påbörjat grävhål så kommer alla sitta där o skava, kan ja säga ;)

I övrigt, skaffa tak, men inte nödvändigtvis på hela buren, du vill ju även att gräsmattan de sitter på ska få lite fukt då och då, annars kommer den ju torka ihop till slut om inget regnvatten trillar ner :)

Vilken härlig idé att ha koloni, det vore skoj att prova! Dina kaniner kommer få ett superliv, precis som alla kaniner borde få ha det :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Niniz
0

Vi har haft kaniner i koloni :) (Belgiska jättar o blå winer)

1. Vi la tegelstenar längst kanterna, och ingen av våra kaniner grävde sig ut :) Om dina är jätteduktiga grävare så kanske det inte funkar men för våra halvt grävande kaniner fungerade det utmärkt

2. Pellets kan inte ersätta hö. Så här har vi gjort: Finns de tillräckligt med näringsrikt gräs i hagen så behöver de inte pellets/hö. Men när det börjar bli nerbetat så ger vi bra hö! Under vinter får de dessutom lite pellets/havre

3.  Köp färdig isolerade burar kanske? våra verkar ALDRIG frysa ;) Det viktigaste för dem är att de har ett tort vindskydd. De värmer även varandra och gosar när de lever i koloni :)

4. Ju större du kan dessto bättre! Vill du slippa få ner gnaget gräs så behöver de en ganska stor yta! Gör så stort du bara har möjlighet till, tycker 2-3 km är alldeles för lite om man kan göra större.