Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 7853 ggr
Klarizz
8

Är min kanin dräktig?

Jag har parat min kanin med en kaninhane. Jag hade läst att hanen skulle "svimma" tre gånger för då skulle det vara klart. Han gjorde det men jag är inte säker på om hon är dräktig. Hon äter mycket, hon är lat, lite sur ibland, och jag har sett och känt "knölar" som farit ut från magen. Men ibland så är hon pigg och glad. Finns det några andra tecken på dräktighet eller tror ni att hon inte är dräktig?🙂

Tacksam för svar!

PS. Nu är hon inne i tredje veckan.

Idlil
16

Hur mycket har du läst på om Avel osv? Det är ett väldigt stort ansvar Att ta en kull osv.. :) Men jag hoppas och tror att du har läst på och vet vad som väntar dig! 

Kaniner är väldigt luriga när det gäller dräktighet, om du sätter handen försiktigt på magen eller trycker lite med handflatan och du tycker att du känner väldigt tydliga rörelser så kan det vara ungar där inne.. Sedan så är det från kanin till kanin hur pigga osv dom är det kan ju bero på konditionen osv. :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Klarizz
5

#1 Tack så mycket :)

Jag har läst på väldigt mycket minst en gång per dag, så jag kan ganska mycket. Men har du några tips? om kaninungar osv. Har du haft en kull tidigare? Och om du har haft det hur har du sett att hon är dräktig? hur gick det för dig? Desutom bajsar hon i bolådan och jag vet inte om hon kommmer sluta att göra det när hon får ungar. Vet du något om det? 😃

Klarizz
4

Tacksam för fler kommentarer🙂

Klarizz
3

Putt

Victorica
2

Tass :)

Veronica

[Bolten]
7

Omöjligt för oss att veta om hon är dräktig eller inte :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Bolten]
18

#7 Det var väl inte speciellt trevligt kommenterat. Konstruktiv kritik är bra men provokationer finns de ingen poäng i.

Klarizz
4

Nej…. jag är inte 10 utan 14. Och jag har pengar om det skulle hända något. Jag har också läst på väldigt mycket och så men det var det jag undrade över var om det fanns några fler tecken på dräktighet?

CorneliaAndersson
8

Det är nästan omöjligt att veta om en hona är dräktig. Även fast hanen trillar omkull 3 gånger, så behöver det inte ta sig och ibland behöver hanen inte ens trilla, för att det ska ta sig :)

Vissa honor får ''betéende-förändringar''. Vissa blir lite mer reserverade, andra blir kanske mer rädda om sin bolåda etc. Det kan ju vara ett tecken.
Sen att du kände ''knölar'' i magen, kan vara hennes kropp, liksom att det helt enkelt rör sig inne i magen på henne, det behöver alltså inte vara kaninungar :)
Vissa brukar inte kunna känna riktiga fosterrörelser förrän precis någon dag innan födslen :)

Jag brukar aldrig vara säker på om det ska komma ungar, mina honor brukar typ aldrig visa några tecken. Men jag förbereder ändå allt, ifall det skulle komma ungar. Ibland kommer det, ibland har honan gått tom :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[LarresKaniner]
5

#7 Det där var inte snällt? Om man jag får fråga hur gammal är du? Du kanske är en p12 ;)

Itchy
5

#11 p12a var jag för 12 år sen…

You can't spell Bitchy without Itchy

[AnimalLover1]
3

TS: om von är dräktig så kanske hon kommer samla hö eller stora pälstussar i munnen som hon placerar fint i boet, men hon kan också vara skendräktig? om hon gör så ;)

farvendal
5

#7 vilken otrevlig kommentar! Jag som gillar dig i övrigt. TS - man kan aldrig veta säkert. Men om hon var i tredje veckan vid trådens start så borde det snart vara dags! Hon borde börja boa när som helst :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Biotoxina
2

hur går de, några fler tecken än? (som ungar ;) )

Klarizz
5

#15 Nu är hon inne i 28 dagen och hon har börjat att gräva… Hon har nu grävt två stora hål så vi har nu lagt kompostgaller i botten. Hon brukar komma fram när man öppnar buren men hon har slutat med det nu. Hon ligger bara. :)

Biotoxina
3

Spännande! Hänt nått? 👋

Klarizz
3

Hej! Hon har börjat bete sig väldigt konstigt, så dom kommer väll när som hällst! 😃

Biotoxina
2

😃

Emmetem
2

Vill gärna ha en update när/om de kommer ;)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Klarizz
2

Ja, hoppas verkligen att det kommer snart😃

Klarizz
2

Nu är hon i dag 35 och det värkar inte komma några ungar så vi funderar på att para om henne. Kan ungarna komma efter dag 35 eller är det ett tecken på att hon inte har några ungar? Hennes spenar är fortfarande svulna och magen är stor och spänd. Kan hon vara skendräktig??

PS. Hon har inte byggt något bo en 😕

Idlil
2

Min hona är också sådär nu. Det blev tre lyckade men hon har inte boat eller så och pigg men ändå slö.. Inget bo är heller.. Hon är i dag 37 och funderar på ultraljud. Men vänta ett par dagar du har kanske turen med dig? 👍

Klarizz
2

#23 Kan hon fortfarande ha små kaninungar i magen?

Hon har nu grävt ennu ett hål i gräsmattan kan det vara för att hon ska lägga ungarna där eller?

Idlil
2

#24 det kan ju komma inatt annars så kanske hon gick tom tyvärr.. :(

Klarizz
2

Inga ungar idag heller…😕

Vi kommer para om henne om några veckor igen😃

Hur är det med din kanin då har den fått några ungar?

Klarizz
1

Nu har jag parat om henne så jag hoppas att det blir några ungar denna gång!😃

Victorica
0

Det hoppas vi på😃

Veronica

Klarizz
2

Nu är hon inne i tredje veckan. Vi var tvungna och para om henne eftersom att det inte blev några unga förra gången. Men nu… Hon är rund som en ballong och är VÄLDIGT sur när man kommer och ska klappa henne. Hon brukar komma fram och vill kela men nu så springer hon bara bort.

Hoppas att det blir några ungar nu då!

Joie
0

#29 Ja hoppas! Du får hålla oss uppdaterade ;)

fridaaocrazy
0

Åh vad kul! Och till denna kullen så kan du ju tänka på att vissa honor faktiskt boar samma dag som de får ungarna (även om det inte är så vanligt). :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Beebii
0

Mina honor har alltid boat samma dag och precis innan "kalvning" hihi

Klarizz
1

Mini (mamman) gräver väldigt mycket och drar ut allt hö så det hamnar på marken så det är ganska stökigt i hennes bur men så när jag kom till buren med min lillasyster som gav henne mat i morse så trodde jag att hon hade städat buren men det hade hon inte. Men när jag kollade i bolådan så…. Hade hon börjat boa. Det ligger massor av päls och allt hö ligger inne i bolådan 😃 så snart kanske det kommer några kaninungar! Om ni vill så kan jag lägga upp en bild på boet 😃

Klarizz
0

En till fråga… Måste pappan vara dubbelmanad för att ungarna ska bli det också eller?

fridaaocrazy
0

Åh vad kul! Ja, sätt gärna in en bild! :D

Simslish
0

Har det kommit några ungar än? mina kom idag 😃

Klarizz
0

Nej, Det har gått 28 dagar om tre dagar så…

Hannhis
0

hoppas de kommer snart 😃

Mvh Shy och Hannah

Alvsas
0

Hoppas det blir några ungar!

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Klarizz
0

Nu har hon boat ännu mer!

fridaaocrazy
0

När började hon boa första dagen? Min väns kanin började boa (igår) 9 dagar innan ungarna är beräknade att komma så jag undrar om det är för tidigt, så att hon har gått tom? 🤔 Hon äter som en häst, har börjat boa och ägaren säger att hon blivit lite rundare… Så jag vet inte 😂Men för dig hoppas jag (fast är nästan helt säker) på att hon får ungar!! 😍

HelenaBuhr
1

Har det kommit några ungar?😃

Klarizz
2

Nu har dom kommit! 9 små kaninungar som värkar må jätte bra!

farvendal
1

Oj det var inte några ;) vad kul!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Klarizz
1

Lite bilder kommer snart på det små sötisarna

Klarizz
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
fridaaocrazy
1

Åh, små ninisar!! Vilka färger? :)

Finnsan
1

Så fina de ser ut att vara :) Grattis till bebisarna :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Klarizz
1

Vet inte riktigt färgerna men typ 3 vita och lite svart 2 helvita och 3 hel svarta och en blandning

[00emi07]
1

Underbara! Uppdatera gärna så ofta du kan, tror det är fler än jag som tycker detta är spännande!

Fridaaaa
1

#49 De som ser svarta ut kan även vara viltgrå 🙂
Blir spännande att se hur dem ser ut om några veckor 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllaElmgart]
1

Lägg gärna upp fler bilder av dem, vi är många som följer detta :D

[00emi07]
1

Bilder!

Fridaaaa
1

Ni som skriver bilder: Man ska inte hålla på för mycket med dem första veckan och inte ta dem ut och in ur boet ect för mycket heller. Bättre att vänta 1-2 veckor, minst, innan man börjar att fota osv, så att man inte stör för mycket osv.

Klarizz
0

Mini (mamman) bryr sig inte något när man håller på med dom och vi håller inte på med dom så ofta. Och om ni vill se bilder på kaninungarna så kan ni gå in på våran blogg http://klarahannakanin.blogspot.se

shubbybunny
0

hände samma sak med min hona.. jag trodde hon var skendräktig?.. men det kom 2/4 ungar …

Never Give Up With Your Dreams

hannaaxelsson
1

socker

Fridaaaa
0

#57 Socker?

hannaaxelsson
2

Hanen heter socker som hon parade sig med

[Lollo 97]
0

Va inne och kollade på ungarna på din blogg. Helt underbara ❤️ Så kul att det blev några denna gång.

Fridaaaa
1

Denna är från förra sommaren ;)

Inlägget är låst för nya kommentarer