Färghjälp - teckningshjälp?
Sitter och försöker skriva ett härstamningsbevis på våra kaninungar och undrar lite över teckning/färg på några kaniner.. Hoppas att ni kan hjälpa mig.. =) Bilder kommer i inläggen nedan.
Sen en fråga till, det finns ju ingen ras som heter 'dvärgkanin'. Kaninerna i inlägg #1 har lejonhuvat i släkten, exakt var det kom in vet jag inte.. Men renrasiga lejonhuvade är de ju inte.. Vad ska man skriva då?
Puffar upp mina funderingar. :)
#1 svart otter wienertecknad. #2 chinchilla eller viltzobel wienertecknad. #3 svart otter wienertecknad #4 chinchilla eller viltzobel wienertecknad #5 vågar jag inte riktigt svara på men skulle vilja säga zobel av något slag. Jag skulle skrivit lejonkorsningar.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 jag tycker den ser ut som chinchilla wt #4 viltzobel #5 viltsiames
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Nr 5 ser ut att vara viltsiames
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Japp! #11&12 är viltsiames! :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Fick tidigare en annan gissning på femman, schwarzgrannen. Vet inte riktigt hur man ska se vad det är..?
Tack för all hjälp #8 #9 och #10 :)
Vad är det för färg på föräldrarna och mor- och farföräldrar? Går förmodligen utesluta färger på så vis.
#16 mamma är white svart, pappa vit blåögd, mormor och morfar är kaninerna i inlägg 1 och farmor och farfar vit blåögd.
#14: Man kan säga att en schwarzgrannen är en gul chinchilla. :)
-' Malin Hultman
#18 så han är en viltsiames då? vad är Zobel för nåt? haha.. försöker lära mig, men det finns ju hur mycket som helst.. :)
#19: kolla på www.kaninfarg.se under A-locus så hittar du information där. Lite jobbigt att skriva via ipaden ^^
-' Malin Hultman
Blev inte mycket lättare tyvärr, eftersom vit blåögd är som en kork på färgtuberna. Den vita färgen döljer alltså kaninens riktiga färg, om du förstår hur jag menar. En vit blåögd är alltså egentligen en annan färg "under" det vita.
#20 Kikar in där.. Tack för tipset. 🙂
#21 aha, ja då blev det inte lättare förstår jag.. men tack för hjälpen iaf. 🙂