Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 711 ggr
Svado
0

Angående plastburar.

Jag blir lite förbryllad att det finns så många sådana där plastburar med gallertak o plastlåde botten ute i Sverige som INTE är godkända för att ha en kanin i.

Minimihöjd är alltså 50cm, och detta är bara för den allra minsta sorters kanin. 

VARFÖR produceras ens lägre burar av denna typ när det inte är lagligt? Nu har väl denna lag funnits så pass länge att producenter booooorde hunnit göra om sina beställningar o produktioner vid detta lag.

Varför tar affärer/butiker ens in dessa sorters burar då de inte är godkända? Har de inga lagar o regler att hålla sig efter?

Det är ju ingen mening med att ha en lag om sen ingen bryr sig om den, då måste man ju antingen införa strängare straff eller gå ut o informera alla djuraffärer/andra butiker som säljer djursaker.

Det måste väl finnas något riksförbund som den här typen av affärsverksamhet är anslutna till och de ger väl i sin tur ut tidningar o andra papper med information om nya och rådande bestämmelser?

Hur kan detta få fortsätta, trots att det är olagligt med lägre än 50cm?🤔

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
0

Vad jag förstår så är såna burar godkända för tex hamster el liknande djur så dom borde ju få säljas däremot borde dom inte kallas "godkänd för kanin" el liknande.

Vissa som säljer kaninburar på nätet har jag däremot sett att dom skrivit "den här är inte godkänd på höjden så man får sätta till en bur som är godkänd" el liknande

l'm back

Lexie82
0

Min bur är 55cm hög, så den klarar sig då =P Dock har den mest använts som ett "hus" åt kaninen, eftersom buren nästan alltid är öppen. Då blir ju hela lägenheten som "bur". Och har man så kan jag tycka att en något lägre bur kan vara okej.

Men jag håller med, det känns konstigt att det säljs burar som inte håller lagliga mått. Många som köper djur läser inte på, utan litar på att det som finns på djuraffärer ska vara bra!

Em_
3

Gissar att burarna inte tillverkas i Sverige. Minsta höjd för marsvin är 25 cm, så tekniskt sett kan lägre burar användas till dem. Problemet är egentligen marknadsföringen i affärerna, att låga burar säljs som just "kaninburar". Vilseledande reklam kan anmälas till reklamombudsmannen.

Svado
0

Ja jag tycker också att är kaninen ute hela tiden, eller iaf minst halva dygnet i stöten (o bara sitter i en bur på nattetid) i stor Hage eller i lägenhet, då gör de inget om den så bor i en liten bur. 

Men folk som köper kanin o ska ha den i en liten plastlådebur i hela kaninens liv, kan ja inte förstå att de köper för små burar.

Det borde ju också ligga i djuraffärens intresse som djurvänner (kan man väl förutsätta om man väljer att jobba me djur) att informera kunder som köper en kanin/kaninbur vilka typer av bur som passar.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

farvendal
0

Burarna kan användas till marsvin eller andra smådjur och därav kan de köpas in. Sedan om folk köper dem till kaniner vill inte butikerna ta något ansvar för oftast…

Så länge efterfrågan finns gällande burarna så fortsätter man köpa in dem antar jag.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

sfut
0

Djuraffärerna köper in standardburar från tillverkare som finns utomlands. Tillverkaren kallar den för kaninbur eftersom det utanför Sverige inte är alls samma regler som gäller och djuraffärerna antar att det är samma.

Jag påpekade för en djuraffär att deras "kaninburar" inte var lagliga på höjden, försvaret var att det var standardmått på kaninbur.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se