sommarbete för kaniner
vi har precis fått ett ja från komunen att vi får låna ängen utanför mitt hus, och ha kaninerna på sommarbete där. det är jag och några kompisar som ska ha våra honor där men den är jätte stor så det blir lite väl stort för 5 kaniner så jag undrar om någon av er skulle vilja ha era kaniner där t.ex. om ni har någon kanin ni inte får såld så kan ni ha den där fast fortfarande till salu så kan köparen hämta den här eller om ni har någon pensionerad hoppkanin som vill ha lite sällskap eller om ni ska resa bort.
alla kaniner får en daglig kontroll och hö och sen står det salt stenar i hagen för iaf mina kanner behöver det när dom inte får någon pellets.
om din kanin behöver pellets så får du ta med det själv och då får den komma in i en bur och äta det så inte dom andra äter upp det.
skriv i pm om du är intreserad. jag finns 10 mil norr om stockholm i hallstavik men kaninerna kan hämtas på tävlingar i stkh och ulkh annars får du komma och lämna dom här. mina kaniner släpps den 5juli och tas in 1september om det inte blir för kallt.
Wille, Puffe, Doris
Det låter ju jättefint, men har du/ni tänkt på att ha kaniner på en så stor yta helt öppet kan vara ett rent smörgåsbord för en hungrig räv eller örn.
Ska ni ha koll på kaninerna hela tiden eller ämnar ni lämna de ensamma större delen av dygnet i en helt öppen obevakad Hage?
Vad för slags galler har ni runt hagen? Antar att ni inte grävt något nät under, vad händer om någon kanin gräver sig ut?
Vill inte vara pessimistisk men att ha "kaniner på sommarbete" är inte riktigt lika enkelt som att ha en häst på sommarbete. Kaniner gräver tunnlar, och är rovdjursmat.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Tänkte bara fråga om ni har några speciella krav på kaninen/erna ex.
vaccinerade, kastrerade, låga/höga i rang osv 🙂
#1 jag ser dom hela tiden från mitt fönster och vi kommer ha som kompostgaller men det är inte de som är ca 150cm högt och nergrävt ca 50cm så totalt är det 2m högtdet kommer vara tak över ungefär halva och vi kollar igenom hela hagen varje dag morgon och kväll så vi ser att ingen har börjat gräva sig ut
#2 hanarna måste vara kastrerade men annars är det inget speciellt krav men ingen kanin får ha någon smittsam sjukdom
Wille, Puffe, Doris
Ni kanske ska tänka på att ha tak på hela ? Ni ska väl inte ha kaninerna ute på natten?? Då måste ni verkligen ha tak på hela och nedgrävt en bra bit. Annars kan kaninerna rymma eller så tar räv/fågel dem. Är det en Hage i ett samhälle? Så kan ju även människor ta kaninerna eller göra annat dumt . Väldigt viktigt att allt är rätt om ni ska ha andras kaniner där också:)
Sen är saltsten inte bra! Det är farligt för njurarna.