Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 427 ggr
[AnimalLover1]
0

Jättar lever inte jättelänge?

Varför är det så att jättekaniner, och stora hundraser i genomsnitt inte lever så länge? Och dvärgkaniner lever längre? Och på tal om det, råd innan man skaffar kanin: "Kaniner kan leva mycket länge, friska kaniner kan leva till 8-12 år om de mår bra, så tänk efter ifall du kommer ta hand om kaninen hela dess liv". Och jag önskar verkligen att kaniner lever längre än så! Jag önskar verkligen verkligen att min 10 åriga Skutti och 2 åriga Pix kommer leva med mig i många många många år till, något av det värsta som finns är att förlora någon av de, önskar att Skutti levde med mig när jag var vuxen också men så kan det ju inte bli. Jag kommer fortsätta ha kaniner i framtiden om det inte finns något hinder, kaniner kommer alltid vara en del av mitt liv. Detta var lite blandade ämnen, bland annat att jag ville skriva av mig men svara gärna på det första :)

starhawk
2

Livslängden beror inte på storleken utan på hastigheten på ämnesomsättningen, hundar har en högre ämnesomsättning än t.ex. katter så katterna lever längre. Rekordet i kort livslängd har kanske näbbmusen som dör efter nio månader av ålderssvaghet, men det är ett intensivt liv! I andra änden har vi väl sköldpaddan som kan leva till över hundra år

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus