Döda kaninungar
Min ena hona började igår vid ca 20.00 att rycka pälsen och var då inne på dag 30. väntade en halvtimme, gick sedan ut och tittade och hon ryckte fortfarande pälsen. Så tänkte att jag väntar ett tag med att gå ut igen. Gick ut vid 22.00 då var hon inne i boet och man hörde att hon förlöste och gav ifrån sig ljud. Efter ett tag slutade hon leva om och det lät som hon diade, så kände att jag inte ville störa då det var hennes första kull. Så gick och la mig. Idag har jag jobbat så efter jobbet tänkte jag kolla, men då var Enya fortfarande i boet, så jag lockade ut hon med nå maskrosblad. Tillslut kom hon ut och jag fick chansen att kolla till dem. Men då var alla 5 kaninungar döda. Alla såg ut som dom skulle och jag kände i magen att dom levde senast igår under dagen. Vad är det som gått snett? Tycker det är väldigt tråkigt då jag försökt få denna tös dräktig ett bra tag. Hon verka väldigt mån om dom då hon varit hos dom väldigt mycket, så det kan ju inte vara att hon övergett dom. Ska jag para om på en gång eller bör jag vänta ett tag?
Väldigt tacksam för svar.
Vet inte säkert vad som hänt, kanske hade hon ändå ingen mjölk.. får de ingen mjölk lever de ju inte så länge spec inte om det så varmt som det varit nu.. 1-2 dagar som längst skulle jag gissa, såg deras magar platta/insjunkna ut? inga sår? Trist för dej o mamma kanin 😕
Första kulle kan var lite så där. Dom förstår inte riktigt hur och vad dom ska göra. Så hon kanske inte värmde dom eller gav dom mjölk. eller så kunde dom har varit sjuka. Det finns hemskt många orsaker.
Det har inte varit särskilt varmt här, då det varit regnigt och mulet, runt 6-10 grader varmt.. Tycker inte magarna såg särskilt insjunkna ut, har en bild men frågan är om jag får lägga upp den här? kanske om en Medarbetare sätter (x) i rubriken?
#2 Jo precis.. Men hur brukar nästa kull bli om det beror på att dom inte riktigt vet vad dom ska göra?
Låg dem alla i boet tror jag inte de fryst ihjäl. Att alla 5 skulle haft samma dödliga sjukdom tror jag oxå mkt osannolikt. Såg de tvättade ut o omskötta (ej söndertvättade ex), o låg i ett pälsat bo är det nog trol amning som ej fungerat ändå..
#5 Dom såg ut att vara bra tvättade, och hon såg som sagt ut att vara väldigt mån om sina ungar.. Men om det är amningen som är felet, kan det gå bättre på nästa kull isf?
Det vet man aldrig säkert men testa tycker jag du ska göra en gång till, para om henne kan du göra om ca 1 v
En hade lite blod kvar på sig vid ögat men annars var dom väldigt ren och fin
Så tråkigt! 😕 Men svårt att säga vad orsaken var. Tycker absolut du kan para om henne, och hoppas det går bättre nästa gång, vilket det förhoppningsvis gör!
Du kan nog lägga ut bild om du vill, det värsta som kan hända är att tråden märks med x eller att bilden tas bort. Alternativt om du lägger bild i en ny tråd, x-märkt.
#9 Väldigt tråkigt😕 När kan jag tidigast para om?
Oh de ser ju fina ut, tråkigt 😕
Jag har hört att det är bäst att para om några dagar efter… men vet inte om det stämmer?
Vilken kan betyda att mamma kanin inte hade mjölk, eller inte hade rivit loss tillräckligt me päls så de kunde komma åt, eller att ungarna var svaga o inte orkade suga.
Prova igen, para om direkt IFALL honan är i gott hull, har hon magrat/suttit mycket stilla i en liten bur så vänta. Har hon fått vara ute mkt o har god muskulatur kan du para om.
Lycka till! 🤗
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Du kan para om direkt, honorna kommer i brunst efter förlossningen. //Linda
Tror jag väntar nån vecka med att para om åtminstone, då jag tycker hon magrat av en aning.. Hoppas på bättre lycka nästa gång!