Det här med tjyvparningar...
Jag blir fundersam, hur håller folk kaniner som tjyvparar sig?
I min värld finns det inte att två kaniner lyckas så att säga "smita in" till varann. Om kaninerna är ute och lyckas komma in till varandra, då har ju ägaren varit alldeles för slarvig o slapphänt o byggt en dålig bur.
Och detsamma gäller ju om man har de inomhus. Jag har sett så många gånger folk som skriver saker i stil med "o när jag kom in igen DÅ satt kaninerna ihop" alternativt "dom parade sig genom staketet".
Wtf liksom?
Sen när har man kaniner vägg i vägg på det viset med bara ett galler emellan? Vet ni inte om att kaniner kan börja bråka med varandra och skada varandra ORDENTLIGT om de kan komma åt varann genom ett gallerstaket.
Är detta något som folk helt enkelt skiter i?
Att överhuvudtaget sätta en okastrerad hane preciiiiiis intill en hona så att de faktiskt bara har ett galler emellan blir ju otroligt stressigt för hanen, alla hans hormoner slår ju bakut o han kommer bli stressad o uppjagad. Varför? För att folk inte kan tänka utifrån ett djurs perspektiv utan bara ifrån sitt eget okunniga närsynta perspektiv?
Tänk lite på djuren, tänk på att hålla de åtskilda och sluta slarva med burar/hagar osv.🤓
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Vet dock flera uppfödare som har fått tjuvparningskullar med vanligt trävägg emellan. Kaninerna gnagde sig igenom det under natten. Träskivorna var då ganska tjocka, OBS - skivor
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag har kompostgaller (ute som hage) eftersom jag vill ha stora rymliga som lätt går att flytta på. Och då kan vissa kaniner som är rymmare smita ut och jag hade en kanin lösgående utomhus (över hela trädgården) förr, en hane och när honorna rymde så blev det någon PARNING. Dock har jag bara kaniner av "samma" ras (dvärgvädur ned olika päls struktur) så det blev ju ingen sk "gatukorsning". Hanen som gick lös finns dock inte kvar nu och problemet finns inte längre. Men burarna är rymningssäker och numer har jag alltid hanen i den säkra hagen (som är mindre, men galler i botten och tak/trekantsgård) och honan i kompostgaller (honan jag har nu är ingen rymmare) :) Men ja jag har haft tjuvparningskullar och förr var det samma tänk för mig "det ska aldrig ske" men sen på grund av att jag ville ha min ena hane lös blev det som det blev en sommar. #1 osb skivor är typ som hårdpressad spån
Har man nga honor o hanar hemma o vår o brunstighet kan det nog hända den bästa 😉 De kan vara otoligt finurliga o klipska för att ta sej ut om de verkligen vill.
Själv haft en tjuvparning ( på ca 6 år), som resulterade i kull, trodde hanen var för ung så gjorde mej ingen brådska få bort honan men har nu lärt mej kolla på hanen när kan "skjuta skarpt" ..
Haha detta har jag också funderat på, började nästan fundera på om mina kaniner är ovanligt dumma eller något eftersom "alla" säger att deras är så jäkla listiga och tar sig igenom även betong typ för att para sig👍
#4 Mina är nog också rätt dumma isåfall :P De har aldrig tagit sig ut, fast iofs är min hanne kastrerad så han känner nog inte att besväret att gnaga sig ut är värt det 😃
Linnea Adler
Jag har haft en tjuvparning då två kaniner lyckades rymma ifrån varsin rasthage samtidigt. Lyckligtvis så var det två friska kaniner och en hona som hade tidigare erfarenhet av ungar, men jag mådde ändå väldigt dåligt över det. Direkt efter att det hände så kontrollerade jag hagarna och numera är de nästan överdrivet säkra.
Ett misstag kan hända vem som helst och jag tycker inte att man kan döma någon för en eller två tjuvparningar, men när det händer flera gånger för samma person så håller jag med om att det blir misstänksamt. Har man haft en tjuvparning så borde ens första prioritet vara att försäkra sig om att det inte händer igen.
#4 & 5 har ni haft många kaniner genom åren..?
Hade en tös som klättrade som en liten apa, hon kunde ta sej över ca 2 m galler, satte förstås taknät när jag såg det jag knappt kunde tro på..😃
Du har heeelt rätt. 😃
Aktiv på kanin.ifokus.se
Självklart kan misstag hända, men jag tycker många av skälen till att de händer är rätt oförsvarbara.
Vilken människa som helst inser väl att det inte är någon bra idé att sätta två kompostgallerhagar precis intill varandra utan varken tak/botten exempelvis.
Linnea Adler
#7, Jag har haft kaniner sedan 2001 och uppfödning sedan 2004, så ja, en hel del.. Alla lika korkade tydligen 😎
Har haft en kanin inan den jag har nu och han var rymnings galen och kunde göra vad som helst för att vara fri.
#7 Jo de är ju verkligen individuella, o vissa är ju def mera okreativa o passiva än andra 😉Finns ju uppfödare med 200 kaniner som det aldrig händer med men de är nog knappast ute i nga hagar..
Jag har haft MÅNGA olika kaniner i 11 år där en av dom var RIKTIGT finurlig. Han fick verkligen sitta i en bur/hage som var helt säkrad med galler i botten och tal för han kunde båda gräva och hoppa ;) Det är han som stått för ett par tjuvparningar och sedan då den jag hade lös men annars har jag haft kaniner som inte rymt och smitit utom i kompostgaller men det är väldigt enkelt att smita ur. :P kanske 50% har varit "korkad"/snäll och inte rymt någonsin ur något. Men annars har de antingen grävt eller hoppat Haft 3 tjuvparningar på 11 år och det var under den korta period då jag hade min rymmare i kompostgaller samt en hane lös (alltså med olika honor inte så att en och samma par fick kullar alla gånger)