Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 524 ggr
Dvärgis1234
0

Marsvin eller kanin?

Hej på er har tidigare skrivit här om att jag kanske skulle skaffa en kanin. Men nu har mamma ändrat sig. Hon vill inte ha det längre pga att hennes bror har kanin och sa att kaniner är jobbiga om nätterna och stampar osv. (försökt förklara att dom bara stampar om de är rädda) sen så säger mamma att marsvin är lättare och roligare men jag vill ha en kanin, marvin är inte roliga alls enligt mig. Till er som haft både kanin och marsvin vilket djur är lättast och låter minst om nätterna. Vill så gärna ha en kanin :(

Fridaaaa
0

De kan stampa även när de inte är rädda. 
Alla kaniner låter inte på nätterna, haft kaniner inne som varit tysta 🙂

Synd att du fått lite fel "bild" av marsvin. Jag har både och, och marsvin är roliga om man pysslar mycket med dem, ger dem bra med utrymme, bra inredning mm. Men kaniner kan man i regel göra lite mer med som till exempel hoppning om man vill det.

Mina marsvin låter lika lite som de flesta kaniner jag haft inomhus. Även haft marsvin som låtit på nätterna (dricka från flaskan bland annat).

Dock har jag inga i sovrummet längre, många rekommenderar även att man inte har det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dvärgis1234
0

#1 har inte fel syn på marsvin det är bara det att några av mina kompisar har marsvin har passat dom i ca 2 veckor jätte tråkigt. Hade än när jag var liten tyckte inte det var så roligt alls faktiskt. Vill inte har tt djur som jag inte kommer älska eller tycka om det är djuret inte värt. Men om man måste välja mellan kanin eller marsvin vilket låter minst?

Fridaaaa
0

#2 Kan inte välja, beror helt på individerna. 
Ja alla föredrar vi olika djur 🙂 Men många har fått fel bild av marsvin, tyvärr, att det är tråkiga djur. Men studerar man dem gör som jag skrev i #1, så blir de mycket roligare 🙂

Dvärgis1234
0

#3 Okej :) Någon annan?

[AnimalLover1]
0

Alla kaniner låter inte på natten, marsvin kan väl också låta på natten lika mycket men kanske inte via stampandet? Jag tycker att du ska skaffa dig en kanin om du så gärna vill ha en, så den får mycket tid, om du inte vill ha ett marsvin och inte tycker de är roliga tycker inte jag du ska skaffa marsvin om du ändå inte vill tillbringa mycket tid med de, och det är ju onödigt att skaffa ett husdjur man inte tycker om, så jag tycker du ska ha kanin :)

Fridaaaa
1

Grejen är: Väljer du marsvin måste du ha minst två, väljer du kanin räcker det med en.

[SisselaJ]
2

Jag har ju inte marsvin, och har aldrig haft marsvin, men jag har en kanin i innebur bredvid sängen! 
De gånger jag vaknar av honom är när han på morgonen får för sig att bädda (gräva) eller flytta på vattenskålen. Annars är han hur tyst som helst och sover nog mestadels av natten ändå! :) 

Var ska ni ha kaninen om ni skaffar en? I sovrummet, vardagsrummet? Beror ju helt på individ men tror inte man störs så mycket om man har dem i ett annat rum? 

(och jag tror att både marsvin och kaniner blir lika roliga individer om man lägger ner tiden. det är tid och intresse som bygger en relation, inte en djurras!)

Dvärgis1234
0

#7 jo jag vet det men eftersom jag haft marsvin för kanske 5 år sedan så tyckte jag inte det var roligt alls. Skall ha kaninen i mitt rum. Men mamma tror att kaniner luktar mer illa. Egentligen om man håller det rent så är det väll mest hö som luktar?

Fridaaaa
0

#8 Nja okastrerade hanar som skvätter luktar. 
För övrigt, om man städar regelbundet och så, luktar kaniner i princip inget tycker jag.

[AnimalLover1]
1

#8 Jag tycker inte hö luktar illa, det är mest doften de gör ifrån sig från doftkörtlarna, och kisset och bajset :P Edit: Förlåt råka skriva #7 fast jag menade #8..

Dvärgis1234
0

Har även hört att hanar är lättare och blir inte lika sura som honor men vad är bäst?

Fridaaaa
1

#11 Har du hane inne bör du kastrera. 
Honor kan bli tjuriga vid brunst ja, jag har dock bara honor nu, och är få av dem som blir tjuriga vid brunst, lite individuellt.

Dvärgis1234
1

#12 tack för tipsen :)

Svado
1

Jag har bägge delar, både marsvin o kaniner.

Jag tycker så här:

Marsvin är lugna och mer stilla när du pysslar med dem, generellt väldigt lättskrämda, men otroligt mysiga och snälla. Däremot inget djur som du "gör" massa saker med, utan marsvin funkar som en perfekt liten boll med hår som du kan ha i knäet i timmar.
Ett marsvin är oerhört mysigt att sitta o klappa o lyssna på deras oerhört gulliga ljud.

Kaniner är mer nyfikna, vill inte sitta stilla länge utan har mer behov av att röra sig och undersöka. Är inte lika extremt lättskrämda, försöker inte kila in i tröjärmen på dig exempelvis. Du kan ha dessa i koppel ute och skutta med, de blir som små katter/hundar om du ägnar tillräckligt med tid. Dock kräver dessa mer stimulans, mer rörelseförmåga, större burar. De kan bo ensamma även om de är bäst o ha två, men ingen lag på att ha två.

Men alltså, det beror ju på vad du själv vill göra. Vill du helst vara inomhus o mysa o vara lugn o stilla o inte göra så mkt aktiviteter me djuren, ja då är marsvin bättre.

Vill du däremot kunna ha med dig djuret ut mkt o så, o ha ett djur som är lite mer aktivt, då ska du ha kanin.

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman