Gräs istället för Hö?
Hej! Har ett litet lejon här hemma! Han har alltid ätit sitt Hö med god aptit, jag har även gett honom gräs till det. Nu har han helt plötsligt slutat äta Hö och väntar enbart på gräs. Jag har testat blandat ut gräs i hans hö och minska på hans pellets mängd. Just nu får han 2 msk cuni complete och om jag minskar mer blir han jättetunn! Nu till frågan.. Kan jag ha gräs i hans bur typ hela tiden men såklart även Hö.. Egentligen är ju Hö torkat gräs, så varför skulle det inte gå? Kan även tillägga att han äter ju lite Hö fortfarande men inte lika mycket som han gjorde innan och att jag har bytt Hö-sort, jag har tänkt att köpa lite av det gamla höt och blanda ut det i det nya.. Men frågan där uppe 👆
Nej. Klippt gräs jäser och ska inte ges till kanin. Att man repar lite grann då och då är ok, men att lägga in gräs som om det vore hö skulle inte vara bra för kaninen. Bättre att du minskar pelletset ännu mera så att kaninen blir tvungen att äta höet. Den kommer inte att svälta ihjäl sig så förr eller senare kommer den ta höet. Många kaniner lever bara på hö, så blir din kanin tunnare så kanske du ska försöka leta upp bättre hö? Nu vet jag dock inte vad du har för hö, det kanske är bra.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Ja, det går alldeles utmärkt att byta ut hö mot gräs.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ni skrev två helt olika saker 1 och 2 så vilket e rätt?:p

Tryggt med två helt skilda svar *tass*
Mvh Ellenfyrkant
Ja, du kan ge gräs istället för hö. Men det duger inte med gräs från gräsmattan, utan det ska vara långt, grovt och fint gräs.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ja man kan ge gräs istället för hö om det är lite grövre gräs & varierande samt inte klippt med gräsklippare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Givetvis mitt. 😉
Det jag tror #1 utgår ifrån är kortklippt gräsmattegräs, medan jag menar på vall/äng, alltså långt och relativt grovt gräs.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi tar från fälten samt hörnor med grovt långt gräs! :)
#7 Japp, du har rätt. Tänker inte så långt ibland ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Det kan ibland bli "för mycket vätska" att bara ge gräs (lös i magen) men plockar du grovt långt gräs från tex en åker eller skogen är det bättre (variera) inte bara från gräsmattan :) och det blir ju mer jobb för du måste plocka MYCKET varje dag och slänga allt som blir över. Färskt gräs tar ju mer volym ön torkat så om tex mina kaniner äter två stora tussar hö per dag kanske de behöver minst dubbla om det är färskt. Hästar går ju på bete och äter enbart gräs sommartid. Kaniner kan göra det även dom.
#10 vi har tre fält utanför vårt hus, tänker givetvis inte ge enbart gräs vintertid. Bara sommartid, mina andra kaniner har nästan alltid gått på gräs sommartid 👌😄