Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2627 ggr
SmillaM
0

Vill ha ta EN kull.

Hej, får jag börja med så vill jag hemskt gärna skaffa en hane av samma typ som Bobbo och Vitsippan. Jag och min vän har tänkt på att vi kanske skulle kunna para våra kaniner. Som jag sedan vill spara en hane från den kullen. Har tänkt på omständigheterna om jag inte får sålt på alla ungar. Jag har pratat med personalen på Ludvikas djurbutik (jättebra djuraffär som behandlar djuren väldigt bra) om dem tar emot kaniner, dem svarade att dem gärna tar emot kaniner nu på våren. Jag vet att ni är så emot att man föder upp egna bland kullar hemma, men jag vill verkligen ha en hane från min kanin. Jag gillar verkligen dess päls och färg. Och jag har pengar om veterinären skulle behövas. --------- En till sak, mina två älsklingar Vitsippan och Bobbo har jagat varannan, ridit på varann och Vitsippan har fått en köttsår på ryggen som nu har läkt igen (Bobbo har bitit). Men, dem sover tillsammans, tvättar varandra och myser alltid ihop sig med varann. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. --------- Det jag vill: Sälja/ ge bort Vitsippan, behålla Bobbo, ha kvar hanen (har två burar) . Vitsippan är hon som är dominant, hon bits, rivs och attackerar min hand ibland. --------- nu har ni fått reda på mina tankar

Aktiv på kanin.ifokus.se

VildaVittra
11

Tänk på att när kullen är leveransklar så är det inte vår längre och att om du planerar att para vitsippan, så kan ungarna ärva hennes beteende.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SmillaM
0

1# Jag hade tänkt att para Bobbo, hon är jättesnäll, hon är bara dum när hon bråkar med Vitsippan

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Hallons]
4

Att ta en kull är alltid roligt och spännande. Men innan man tar en kull, ska man tänka på mycket! Har jag råd? Hur får jag sålt ungarna? Jag hade inte lämnat in till djuraffär utan hittat bra hem åt kaninungarna, tycker att det är ens uppgift. Precis som #1 skriver så går temperament i arv. Sedan är det också så att jag tycker att man ska ha ett, gärna flera bra syften. Alltså inte bara för att man vill behålla en kaninunge. Utan man ska ha syften. Finns flera hundra kaninungar i världen, så varför sätta nya till liv? Jag har ett gott råd: läs på :)

Cotast
41

Ursäkta mig men nu blir jag lite förbannad #3… Du är väll knappast rätt person att flänga ur dig det? Du själv ville ju ta en massa blandraskullar kors & tvärs innan du blev 'uppfödare', utan syfte utan enbart för att sälja, gjorde en medveten syskonparning & skyllde ifrån dig på din syster för att du skämdes & du har hoppat med en sjuk kanin som du hade hemma hos dig i ditt "pensionat", trots ägarens order om att kaninen inte skulle hoppa alls, du lyckas övergöda en kanin så grovt att hon inte ens kunde ha en vanlig sele på sig. Och var det inte något du skrev om "Jag har verkligen inte plats för 10 ungar, så är jag grym ifall jag avlivar dem som jag inte har plats för?" 
Jag tycker att du inget ska säga. Du är inte perfekt så haspla inte ur dig en massa mot någon som är helt ny inom ämnet😟

TS: Ta du en kull. Se bara till att du har ett par potentiella köpare innan du tar kullen, så du vet att kaninerna du inte ska behålla hamnar hos bra människor. Och se till att du vet vad du avlar på👍
Lägg gärna ut en intresseanmälan, jag är ev. intresserad🙂

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

VildaVittra
11

#4 Står det "Låt oss diskutera Hallon" i TS?

Tycker du kan ta det där privat istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
9

Jag säger som jag alltid sagt. Syften hit o syften dit. TS verkar ju jättebra, hon har pengar till veterinär, en plan för ungarna, samt önskemål o visioner om sina kaniner. Låter bra i mina öron :) Säger som cotast: ta en kull. Du verkar ha tänkt till :) Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

pernillaoscarsson
4

Tycker med det är ok att du tar en kull, men försök att undvika djuraffär genom att innan du parar se till att ha så många köpare som möjligt. Även om djuraffären tar hand om djuren på bästa sätt så tycker inte jag att en liten kaninunge ska behöva hoppa mellan flera hem. Tyvärr brukar inte djuren få så mycket stimulans i djuraffärerna då de mest bara sitter i sina burar. Så ha absolut inte det som ett syfte. Dessutom så lovar jag dig att det kommer kännas mycket bättre ifall du själv får välja nya ägare. Finns inget tråkigare än att inte veta var djuren hamnar. Jag har lämnat ungar till djuraffär då jag var ny på det här, och jag ångrar väldigt mycket att jag inte vet VAR dessa ungarna tog vägen. Se hellre till att du har flera burar så att du kan behålla överblivna ungar några veckor längre.

Mannez
8

4# Jag tror att du tidigare har varit MYCKET tydlig med detta om Hallon och att hon förstått vad hon gjorde för fel då. Men hon tog ansvaret och läste på och är nu rätt duktig, varför får hon då inte ge tips??! Man lär sig av sina misstag och jag tycker att du kan lämna henne ifred nu eller ta detta privat och inte i TS tråd! TS: Du verkar ha en genomtänkt plan och känner du att du har kunskapen för en kull så kör på. :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

sannaa107
0

ska inte frågan om syfte komma snart?

[neptunens]
16

#9, Var det där verkligen nödvändigt? Du skriver samma sak i alla trådar. Vill du diskutera det så gör en ny tråd med det som topic.

[annloo]
3

Det viktiga är ju att ungarna får det bra, alla andra motiv tycker jag känns markant mycket mindre relevanta :)

kaninjosse
2

Strunta i vad negativa folk säger, är kaninerna friska, honan yngre än ett år, och du är påläst, gör det. Var pigg på att hitta köpare bara. MVH

Ang. bråket, se till att buren är tillräckligt stor och inredd med hus o.s.v. för att de ska kunna vara för sig själva utan att ens se varandra, annars separera dem.

MVH

VildaVittra
1

#11 Är alltså hälsa är mindre relevant?

sannaa107
0

#10 ja jag tyckte det var nödvändig var nog därför jag skrev.. I alla trådar? Nu är du bra rolig! Det här är första tråden jag skriver detta i :)

sannaa107
0

Och nej inte ute efter att starta tjafs och bråk

*~HamsterHamster~*
4

Jag kann bara säga att det är frukansvärt onödigt att producera en massa kaniner! Bara för att man själv tycker det är roligt? Förlåt men jag tycker inte om sådant…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

RebeccaG
5

#16 Jag tror snarare TS vill ha en hane efter sin hona, alltså vill hon spara unge. Det finns ju chans att det inte kommer fler än 1 eller 2 ungar, så en 'massa' blir det ju inte direkt. 
Jag är inte för 'bara för att avel', men TS vill ju bara ta 1 kull. Det finns bra mycket värra 'uppfödare som tar 11-12 eller fler ungar per hona & säljer av, så TS är ingen bov i dramat.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[annloo]
1

#13 har de det bra om de inte mår fysiskt bra? Det är väl helt uppenbart att det är en väsentlig del :) men det är också väldigt viktigt att de får leva ett innehållsrikt liv med en ägare som verkligen bryr sig tycker jag.

Fridaaaa
0

#12 Honan kan vara över 1 år med, om hon är i bra hull mm vilket hon ska ju vara ändå, alltså ha bra hälsa, då kan hon var upp till runt 2 år med innan första kullen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svado
3

#16 Skulle man lyda ditt råd skulle det ju inte finnas några djur kvar till slut att köpa alls :) 

Tänk till lite innan du postar nästa gång!

Chansen att man tar någon seriöst är så mycket större om personen inte postar totalt emotsägelsefulla kommentarer. ☝️

Linnea Adler

*~HamsterHamster~*
1

#20 Då har du helt missförstått mig … Det finns mycket äldre kaniner som söker nya hem. Dessutom Finns det uppfödare som gör det väldigt seriöst och precis vet vad som ska göras och för dessa har jag respekt. jag har respekt för sådanna som vill avla på en ras som är nästan utrotad,men Jag är emot dessa privat produktioner framförallt barn brukar göra det, Para hit para dit det är ju så gulligt med små söta kaniner, tycker att man först borde tänka på alla äldre kaniner innan man producerar nytt som ändå kommer säljas lättare bara för att dom är så gulliga. 

Jag är inte emot Uppfödning så länge det inte sker i massor som det gör just nu ;)

Jag tänkte mycket väl på det jag sa, jag har ju själv 8 äldre kaniner och en som är ett par månader gammal, men han var svårt sjuk och ingen annan skulle tagit emot honom. Tog tre ungar samtidigt men två dog tyvärr av den sjukdomen.

mvh, HamsterHamster

Quirinia
0

#21 Orkar inte läsa ditt inlägg, men i varje fall, kan du får någon gång vara lite positiv? Du måste inte hålla på att skriva dina åsikter gång på gång.

*~HamsterHamster~*
1

#22 Gång på gång? Jag har hållit mig ute ur de flesta trådarna nu för tiden.

mvh, HamsterHamster

*~HamsterHamster~*
0

Kan tyvärr inte hantera, jag sa en massa, det är en annan sak Att ta en kull, märkte nu att det står EN kull, mysigt okej… Kul med ungar okej, har inte något emot en kull, men jag har något mot att producera onödigt mycket, #22 du säger i direkt att jag inte får yttra mina åsikter längre. Läs igenom mitt inlägg :) det är inte ens långt. Jag skriver vad jag inte tycker om jag vet. Men jag får säga det jag tänker och jag har inte kränkt någon som du ser :P

PS: Vet inte vad jag ska tycka positiv om att blocket rinner över med kaniner sm söker nya hem ;) om du tänker positivt över det, gör det men jag gör inte det det är bara imn åsikt som jag får yttra :)

mvh, HamsterHamster

VildaVittra
4

#22 Om folk inte yttrade sina åsikter, så skulle forum vara vansinnigt tråkiga. Däremot sin åsikt hör inte till trådens ämne och är vansinnigt onödig och dessutom felaktig.

Svado
1

#24 ja det finns många oönskade kaniner på blocket.

Jag tog kull på min hona för att jag ville spara en unge själv.

Att köpa en kanin på blocket har inte varit något alternativ, den kaninen är ju inte släkt med min kanin. Varför skulle jag vilja köpa en kanin som inte är dotter/son till min kanin när det var det jag ville ha?

Vill man bara ha en kanin, no matter what så att säga, ja då är väl blocket bättre än Att ta en kull.

Men känner man att man vill ha en unge efter just DEN speciella kaninen, ja då funkar ju inte hela blocketidén.

Eller tycker du att folk inte ska få ha djur efter speciella föräldrar bara för att andra nötter inte kan avla ordentligt eller tänka sig för innan de köper ett djur o sen lägger ut på blocket?
(med nötter menar jag alla dessa ogenomtänkta människor som köper kaniner o sen blir allergiska efter en månad, eller inte "har tid" efter några veckor)

Det tycker jag är otroligt elakt tänkt, det är ungefär som att säga till någon "ja men det finns ju så många ungar i världen, varför adopterar du inte istället för att skaffa ett eget barn?"

Svaret är enkelt för många; ja men det barnet är inte mitt (mina gener), jag vill ha en avkomma efter MIG SJÄLV.

Eller som i fallet med kanin, jag vill ha en avkomma efter MIN kanin.

Det kanske är kortsiktigt och något egoistiskt att tänka så, men fullt förståeligt. En kanin efter en kanin som man älskar o tycker om kommer ha ett annat värde utöver det vanliga.

För övrigt, #22 forum är till för att diskutera på, så länge alla håller god ton och inte kränker någon så tycker jag att man måste acceptera varandras olikheter o åsikter.

Linnea Adler

*~HamsterHamster~*
0

#26 NJA, så länge man inte tar fler kullar än en är det kanske okej enligt mig. Men att ta onödigt många kullar var det jag prata om egentligen. Du kanske tycker att det är elakt tänkt men jag tycker att det är elakt tänkt att inte så många tar emot någon äldre kanin. Man kanske vill ha mammans egenskaper på ungen, javisst ta EN kull då och till det kan man ju rädda en eller flera kaniner som skulle behöva det.

mvh, HamsterHamster

Quirinia
0

#24 Jag menade inte så, utan du har så himla tråkig attityd i alla trådar jag har sett dig. Framför dina åsikter på ett trevligt sätt istället.

VildaVittra
0

#28 Varför inte prova att läsa inlägg så som att de är skrivna med gott uppsåt istället? Eller pma den du stör dig på?

*~HamsterHamster~*
1

#28 Jag skulle tippsa om att du läser ditt inlägg själv nu :)

mvh, HamsterHamster

Svado
0

Absolut, det finns ju ingen anledning att sitta o ta 2-3 kelkaninskullar "bara för att".

Då förstår jag ditt tänk, och jag tror att vi står på samma planhalva #30 i den åsikten 🙂

Linnea Adler