Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 681 ggr
Mita75
0

Antal kaniner tillsammans..?

I en bur som är 3 m * 60 cm - i två våningar (tillsammans alltså 6 meter * 60 cm) med en utehage på 2*3 m som alltid är tillgänglig. Hur många kaniner skulle ni säga kan gå på den ytan? Under förutsättning att kaninerna fungerar tillsammans naturligtvis 🙂

borkadottir
0

Det beror lite på vilken storlek kaninerna har. Vad som också har betydelse är hur många sitthyllor, bohålor och annat som finns i buren. Det är bra om alla kaniner, trots att de går bra tillsammans, kan gå undan och vara ifred om de behöver. Svårt att säga ett exakt antal utan att veta vad det är för kaniner och hur de är som individer. Hoppas det var någon hjälp på vägen. :)

*~HamsterHamster~*
0

Två jättar elelr tre normalstora eller dvärgar :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Mita75
0

#1 Det är dvärgisar vi har.. I buren finns fyra hus (två på varje våningsplan) som är 30*60 vardera där kaninerna också använder taket som sittplats, fyra sitthyllor, och ute i hagen kommer även två olika hus att stå, tunnlar och kvistar/grenar.. Det handlar i så fall om två vuxna systrar och ungar till dem. Lugna och harmoniska - just nu iaf.. :) #2 hmm.. jag tycker att det låter som väldigt få djur med tre kaniner på den ytan, då två kan gå på 60*150 - även om det inte alls är optimalt naturligtvis! hade hoppats på att få plats med några fler.. ;)

*~HamsterHamster~*
1

Nej, inte alls få. egentligen tycker jag tre kaniner från och med 9 kvadratmeter bottenyta… Om ni kanske kan förstora rasthagen med 2 kvadratmeter tycker jag att det kaaaanske skulle vara plats med 5 kaniner där…

mvh, HamsterHamster

tlover
0

#2 eftersom den bara är 60 cm djup får man inte ha jättekaniner alls där.

#3 lagmässigt får du ha fyra på ytan men beroende på blandannat hur den är inredd osv kanske det inte alltid är optimalt (exakt hur är jag inte hundra på men ju fler bon ju bättre och man borde inte ha gången mellan burarna så att en kanin kan blockera den (då kan en ranghög blockera så att en ranglåg inte får gå nånstans, flera matställen är bra av samma anledning.)

l'm back

Fridaaaa
1

Skulle också max ha 3 dvärgkaniner i den, jag är sån att jag vill att mina kaniner ska ha så mycket yta som möjligt 🙂

#2 Dock inte laglig till jättar eftersom den bara är 60 cm bred ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mita75
0

#4 ja hagen är inte byggd ännu, så den går att göra större.. :) oki, ja vi får se hur vi försöker, fyra el max fem är tanken..

*~HamsterHamster~*
0

#6 redan hört det ;) tänkte inte på buren bara på rasthagen :)

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
0

#8 Såg inte att någon hade skrivit det när jag skrev det 😉 För #5 hade inte kommit upp när jag började skriva 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mita75
0

Hmm.. Ja, Får kanske bli fyra iaf då.. :) eller tre och bygga ut den andra buren med en Hage också så två får bo där..