Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2484 ggr
ToraBella
5

Ekologiskt foder till kanin?

Undrar om någon har något tips? på ekologiskt foder till kanin? Surfar runt lite och hittade på zooplus ett Meister Lampe komplement vitalmix, som ska vara ett kalorifattigt fodertillskott. Meister Lampe (Som är det enda märket jag hittat som odlar ekologiskt?) har också Bioflakes som är 100% biologiska ängsgrödor och utan konstgjorda tillsatser och med rena naturprodukter. Eftersom jag ska nu skaffa min allra första kanin, vet jag inte riktigt hur jag ska tänka. Men, jag är nogrann med ekologisk mat till mig själv, jag vet att min kropp mår bättre av det och det gör vår natur också, därför vill jag ge samma förutsättningar till min kanin… Kan jag köpa Hö och sedan ge min lilla pälsboll en blandning av vitalmix och bioflakes? Eller ska jag ge honom pellets (som jag inte hittar några ekologiska producenter på?) och vitalmixen och bioflakes fungerar som "lördags godis?".. Hur mycket ska jag ge? Ska skålen alltid vara full? Jag håller på att bli lite smått galen här på hur jag ska tänka ^^,

KitoBonito
0

Jag gav mina Meister Lampe Bioflakes när jag hade kaniner, och de älskade det :D Kändes oerhört bra att kunna ge dem bra och rent foder! Och sedan ekologiskt hö till det också. :)

ToraBella
0

#1 Det är det jag hade tänkt mig att göra! :D Gav du dom något annat foder som komplement till det, eller enbart bioflakes? Utbudet på ekologiska varor är verkligen tråkigt för kaniner. :/. Väldigt synd :/

ToraBella
0

.

Zabbio
0

Många uppfödare för köttkaniner ger nötfor. Det har samma pris som rabbfor (''artanpassat'' foder) men kaninerna mår helt enkelt bättre på nötforet, håller hullet, ser bättre ut invändigt osv.
Själv ger jag idissla eftesom det inte innehåller soja,en produkt jag anser är dålig (och i stort sett finns inte GMO fri soja efterso fälten korspollinerar varandra)

Det finns ekologiska nötfor-variantr, det var dit jag ville komma. Läs innehållsförtecknigen - är det några ingredienser som är sämre för kaniner? Hur är protein? Kalcium/fosfor? osv. Jämför värdena med något erkänt bra kaninfoder om du är osäker.
Många anser att växt-tråd är jätteviktigt - jag hör inte till dem. Eller jo, självklart är det viktigt, men inte just i pelletsen. Pellets är ett kraftfoder och tillskott, och eftersom svenska kaniner äter hö som bas så får man räkna in växttråden från höet när man räknar ut värdet. Så länge de inte äter enormt mycket pellets är just växttråd något jag inte tittar närmre på.

Vissa säger att man inte ska ge foder för idisslare/med annat matsmältningssystem. Fast så länge ingredienserna är ok och värdena är ok för djurarten som ska äta det.. så spelar det ju mindre roll hur ett annat djur spjälkar sin mat. Pelletsen är tillverkade på samma sätt oavsett djurslag. Men smältbart råprotein blir inte exakt, eftersom just det värdet är uträknat  för sin djurart.
Jag har gärna lite högre protein i min pellets just eftersom det är ett tillskott för att öka energi och protein.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2

Man behöver inte ge pellets alls till alla kaniner om inte man vill att dom ska växa snabbt (till tex köttproduktion), ge många kullar, ge ull, hoppa mycket (kaninhoppning) eller liknande (däremot så behöver jättekaniner oftast kraftfoder vad jag förstår)

Vi ger inte pellets till våra kaniner alls (Gotlandskaniner), behöver dom lite extra kalorier så får dom havre (bäst är det om man groddar först) och sen grönsaker, torkade örter och liknande får dom för vitaminerna/mineralerna.

Det finns en hel del andra här på kif som inte ger pellets heller vad jag förstår.

Däremot är det individuellt om dom klarar sig bra utan kraftfoder eller magrar av men jag tänkte att du behöver inte köra in dig på att kaniner måste ha pellets för det måste dom oftast inte.

l'm back

ToraBella
2

Det är just det jag egentligen vill komma ifrån, massproducerade pellets och foder som inehåller en massa E-ämnen och annat galet som egentligen inte är "normalt" att få i sig. Jag (och nog en stor del av befolkningen i Sverige) har ju börjat reagera på att mycket av det vi stoppar i oss inte alls är "rent" eller utan tillsattser. Jag som en gång trodde att den rökta skinkan i butiken faktiskt var rökt och inte hade en tillsats med rökarom eller att blockchokladen faktiskt innehöll kakao och inte smör och socker med smakämnen… Vi har vant oss vid tillsatserna, det har kaninerna också, men om jag kan, så vill jag gärna komma ner till en så naturlig kost som möjligt för min lilla gullunge. Jag läste på en vetrinärsida, där en vetrinär skrivit följande om kaninfoder: "Som komplement till hö är den bästa födan bladgrönt av olika slag. Helst ska man variera så mycket som möjligt och försöka få med tre olika sorter varje dag. Tillgången på färska bladgrönsaker kan vara sämre på vintern men på sommaren kan man plocka mycket utomhus. Några exempel på bra bladgrönt är gräs, maskrosor och annat ogräs, blad från fruktträd och andra vanliga lövträd, sallader av det mörka, lite grövre slaget, blaster från olika rotfrukter, färska krukörter, hibiskusblad från obesprutade plantor, broccoli med blad, kål av olika slag samt spenat och mangold. Spenat, mangold, kål, brysselkål och broccoli bör man inte ge allt för mycket av då de kan orsaka ämnesomsättningssjukdomar men i en blandning och i mindre mängder går det bra" När jag läst hela artiklen (Detta är bara ett urklipp), förstod jag att hon i princip tycker att man kan ge sin kanin, Bra hö och en bra variation på bladgrönt. Det skulle ju göra det enklare för mig, då kan jag äta samma sak som min lilla pälsboll, köpa ekologiska och obesprutade grönsaker till honom, (även om jag vill belöna honom med te.x en morot är det enkelt att välja ekologiskt och krav) utan att tvinga i honom en massa tillsatser. Jag kan äta, det som han äter, och det är enkelt och lätt att ge honom färsk och fräsh mat. Jag har dessutom grönsakshandlare bara strax neanför gatan, vilket gör att jag hade kunnat handla nytt varje dag om det hade behövts. Hur ser ni till detta? Tänker jag helt galet fel, eller hade en kost på bara Ekologiskt och bra hö med färska och obesprutade bladgrön faktiskt kunnat gå att ge till en kanin? Jag tror, i min vildaste fantasi, att detta hade varit det mest naturliga och bästa för dem, men som sagt… Jag är ovetande, och detta är bara hur jag resonerar :)

KitoBonito
0

Nu har jag inte läst allt ni skrivit, men som jag förstod det på den tiden jag hade kanin så var "pellets" bara ett tillskott till sitt hö, om höet inte höll "standard". Och i min värld är det då pellets gjort på gräs det enda som räknas. För som jag förstod det var gräs (hö) det enda kaniner behövde i sin kost? Mina kaniner hade ständig tillgång till hö och sedan gav jag dem kanske 3-4 bitar vardera (de är ju stora som en tumnagel på båda håll om jag minns rätt) 1-2 gånger om dagen. Mina kaniner var två hermelinblandningar, så de var ganska små! Jag gjorde aldrig någon stor grej av maten, bara de åt var jag nöjd. :P Haha

tlover
0

#6 det är ju så vi gör, vi ger dom naturlig mat istället för pellets men eftersom vi också avlar (bevarar en utrotningshotad ras) så ger vi (om det behövs) havre just för kalorierna (vi håller på att lära oss att grodda säd istället vilket är ännu mer naturligt och ännu mer nyttigt).

Våra äter i princip bara hö ("vitamin/mineraltillskotten" är sååå liten del av det hela) vilket är det absolut viktigaste för en kanin.

Det var faktiskt därför vi valde den rasen vi har, det är en gammal rest av kaninerna som hölls på bondgårdar för kött och dom är inte avlade med/för pellets utan man har bevarat "nättföddheten" istället.

Faktiskt så rekommenderar man inom föreningen att man inte ska ge pellets, i alla fall till dom som ska gå till Avel.

l'm back

ToraBella
1

#7 + #8 Men vad skönt att höra att jag inte tänker helt galet då. :) Man vill ju dom små liven de bästa, och kosten är en viktig del för att alla levande organismer ska må så bra som möjligt. Jag tycker det här med groddningen verkar strålande!! Härligt att höra att uppfödare tänker på detta, frågan är ju hur insatta människro som köper kaniner egentligen är? Det är ju lätt att gå in i en butik och köpa kaninfoder och sen tycker man att det är färdigt. Samma med Hund och katt… En naturlig kost har i många fall ändrat både pälsglans och temprament på mina f.d djur iallafall. Även hur länge dom levt och munhälsa m.m. har allting varit positivare ju närmare det naturliga jag gav dem. Jag ska köpa ett bra Hö och göra ordetliga grön blandningar till honom så att allt blir så naturligt som möjligt.

tlover
0

Det finns en bra bok i ämnet som heter "Beyond the pellet" som handlar om vad man kan ge förutom pellets (I usa är det ju inget krav på hö ens utan många ger bara pellets så man får vara beredd på lite kulturkrockar tex varför kaniner behöver hö).

Den är andra boken i en bokserie om att hålla köttkaniner (första heter "Backyard meat rabbits", tredje heter "Rabbits in colonies" som Zabbio här på forumet är medförfattare på.)

l'm back

ToraBella
0

#10 WOW vad spännande!!! Tack för tipset!!

tlover
1

#11 var så god, jag har inte läst hela beyond the pellet än utan har hoppat och läst delar som varit intressanta, men det jag läst har varit bra (däremot har jag läst hela rabbits in colonies och den är jättebra. Zabbio har helt underbara bilder på hennes kolonier och dom får en nästan att vilja bli kanin hos henne 😃)

edit: förresten finns det en tråd om att grodda säd som kanske kan vara inressant inne på hållbar livsstil

l'm back

Zabbio
0

En liten nypa salt, helst med selen, någon gång i veckan är bra att ge om man kör utan pellets :) våra jordar är selenfattiga i landet och utan möjlighet att gräva upp rötter och nära sig på mineralrika jordar kan lite tillskott behövas.

ToraBella
0

#12 tack igen! Det är otroligt tacksamt när jag får så mycket hjälp som jag får här, och boktipsen ska bli kul att kolla upp!! Spännande när man lägger den där lilla extra energin att skriva böcker och inspirera till att värna om sina djur :)

Zabbio
0

#12, 13 Tack :)

ToraBella
0

#13 Hur ska jag ge honom saltet? Ska jag hälla det över grön blandningen eller ge honom det på något sätt vid sidan om i en egen skål? #15 Så lite så! Tack själv!! :))

Zabbio
0

Vilket som tror jag. Du kan ju lägga det i en skål, vill han inte ha så behöver han det väl inte :) Exempelvis kan du krossa lite salt-mineralsten till häst och bara ha en liten bit tillgänglig. Jag har hört om kaniner som satt i sig en halv sten på en natt och dött av saltförgiftning. Men har man bara en liten bit tillgänglig så har man mer koll på att de inte äter för mycket på en gång.

ToraBella
0

#17 Strålande tips? och ideér!! Tack så mycket! :)

tlover
1

Vi tar en stor saltsten i bitar och ställer in det då och då. Börjar kaninen slicka/gnaga i sig urin så behövs salt.

Använder du pellets däremot (av nån anledning) så behöver du inte ge salt/saltsten, därför brukar folk säga att man inte ska ge saltsten.

Vi har ju större bitar men kollar så att dom inte slickar för mycket helt enkelt (och tar ut bitarna efter ett tag)

l'm back

ToraBella
0

# 19 Hur vet jag när han fått i sig tillräckligt och jag ska ta ut den igen?

tlover
0

#20 vi kör mest på känn men våra kaniner brukar leka leken "gömma saltstenen" då dom slickat färdigt, då brukar vi ta bort dom.

l'm back