Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 584 ggr
[Linsenhejhej]
0

Försökte para sig med mitt huvud?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilade med huvudet på sängen bredvid min omkringskuttande hankanin på 5 månader. Plötsligt hör jag honom grymta till. Han springer runt mig och slickar mig i ansiktet. Sedan biter han tag i mitt huvud och försöker para sig med mitt huvud! 🤔 Jag lyfter bort honom, men han fortsätter att grymta och springa runt mig. När jag reser mig upp från sängen följer han med i sängen de håll jag går. Han andas jättefort och lägger sig raklång på sängen.

Beror detta på att han börjar bli könsmogen? Det har aldrig tidigare hänt någonting liknande. Eller tidigare under en skogspromenad i dag och i går sprang han runt mig i cirklar för första gångerna.

Kommer han fortsätta med det här beteendet hela tiden?

tlover
0

Mitt ben blev parat en gång då jag var liten (av min andra kanin tror jag det var) fast på benet, vi kastrerade inte nån av våra kaniner då jag var liten och jag var bara med om det en gång.

Så det kan fortsätta men det behöver inte fortsätta men jag tror nog han börjar bli könsmogen.

Blir det outhärdligt blir det säkert bättre efter en kastrering.

l'm back

pernillaoscarsson
0

Jag hade en okastrerad kanin som kunde hålla på så här väldigt ofta. Han parade sig med mina ben då han var ute och sprang och när han skulle få mat så parade han sig med armen. Mina nuvarande hanar har bara visat på detta beteende någon enstaka gång. Kan bli mer i och med att de inte ska kastreras. Men vill du inte ha beteendet och du inte tänker avla på honom så tycker jag att du ska överväga kastrering.

[Linsenhejhej]
0

Tack för era svar! 🙂