Hittade den perfekta kaninbursbilden!
Nu har jag ÄNTLIGEN fått se en bild på en bur som jag preciiiiis skulle vilja ha här ute till mina egna.
http://h24-resize.s3.amazonaws.com/10271/1623289-iUWJe.jpg?name=Utebur.jpg
Gubben min bara suckade när jag visade bilden, men jag ska nog tametusan ta o fixa denna bur i sommar!
Ibland är det skönt att se bilder som verkligen beskriver de tankar man själv gått o haft men som man inte riktigt kan visualisera.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ser najs ut, i en sån bur lär frassisarna trivas fint 👍
Ja det hoppas jag med! Det behövs mer space nu å när jag ska spara två småttingar ur min kull :)
Hade skitsvårt o välja mellan den viltgrå brokade och en svart. Lösning = behåll bägge två. 😃
Linnea Adler
Ser ut som en kattbur eller? Man får nog knåpa lite så kaninen kommer upp överallt och kan utnyttja utrymmet, men inte ramlar och slår sig :) Stor och fin. Så skönt när det är högt i tak!
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Jo det är en kattbur, till ett pensionat! Jo absolut man måste ju fixa lite annorlunda inredning. Det jag gillade var väggarna som skyddar mot solen och TAKET så mina ninisar slipper all snö på vintern.
För jag vill verkligen inte ha dom inne i garaget en vinter till… Vill hellre ha de ute…
Så ja, en sådan här bur blir det, men med helt annan inredning :)
Linnea Adler
Tänk på att golvet måste vara upphöjt om det är året runt bur.
l'm back
Nä kommer inte ha upphöjt golv :) De får en bolåda/hus de kan ligga i som blir hyffsat isolerat, så gott det går.
Och ja, självklart hyllplan o sådant med.
Linnea Adler
Fast den måste vara upphöjd från marken enligt djurskyddslagen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det räknas ju som en ute Hage, plus att de kommer ha bodel och hus o annat. Kaniner klarar ju av att vara ute o skutta i Hage om vintern :) De kommer ju som sagt ha rejält med hyllplan o ett stort bra hus, det lär väl bli som en stor bur egentligen, själva huset, så då är ju hagen runt om.
Om ni förstör hur jag menar.
Linnea Adler
#8 du måste minst ha minimummåttet upphöjt, sen kan du ju ha resten oupphöjt men "buren" måste vara upphöjd på vintern.
Däremot måste du inte höja upp mycket, en dm el så räcker.
l'm back
Jojo exakt. Jo buren/huset kommer stå på ben, absolut :) Den kommer få isolering runt om och ha typ 40-50cm höga ben.
Inte vill jag ju att mina små snuttisar ska frysa. 😍
Linnea Adler
#10 tänk bara på att det ska vara minimåttet från jordbruksverket (minst) tex bo som sitter på en hylla på 0,7 kvm.
Jag är inte säker men som jag förstår det kan du inte räkna ihop de olika hyllorna utan samma hylla ("bur") ska vara minst 0,7 kvm (el 0,5 0,9 beroende på storleken på ens kaniner) el 0,35 (0,25 el 0,45) per kanin om man har flera ihop.
l'm back
Jo med tanke på att i denna bur ska tre franska vädurar och en dvärgkanin husera så måste huset vara gigantiskt för att de ska få plats allihop.
Hur stora behöver måtten på detta hus vara? Kanske är enklare att försöka bygga en hel sidovägg med hus/bur?
Jag är dålig på matte så om någon är kunnig o har en bra ide får mer än gärna hojta till :)
Linnea Adler
http://blogg.dt.se/kaninbiten/2012/08/22/matt-och-inredning/
jag tror att den mallen stämmer :)
Tack!
Linnea Adler
buren såg riktigt härlig ut! :)
#12 jag skulle tex sätta upp två hyllor på 0,9 kvm var (tex 130cm*70cm) el 3 på 0,9 kvm och en på 0,5 kvm. På dom hyllorna skulle jag ha ett el två hus och ev nån liten hylla till som är ovanför den hyllan så att den hör till "buren". På så sätt har du 2-4 upphöjda "burar" så jordbruksverket borde inte kunna klaga.
Sen kan man ju sätta mindre hyllor, tunnlar och annat kul både i "burarna" och resten av buren eftersom man kommit upp i de lagstadgade kraven i "buren" hyllorna.
Förresten behöver inte dom isolering bara bra med strö, isolering är inte bra för kaniner då det blir lätt ohyra i det och annat äckligt. (vi har inte alls haft problem med kyla och en uppfödare i Sorsele har inte haft problem med kaniner utan isolerade hus och Sorsele är ju ett betydligt värre kallhål än där du bor.)
Däremot går det oftast åt lite mera mat på vintern men våra kaniner är i princip aldrig i bona utan sitter hellre "ute" även om det är 25 minus eller så.
l'm back