Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1603 ggr
Rafflan
0

Hjälp att hitta utomhusbur?

Jag behöver en ny utomhus bur som får vara max 100 cm bred, så vill ha en djupare bur då och hittade Denna som jag gillade, skulle vilja bara ha dem 2 husdelarna på varandra och ingen Hage då kaninen ska vara på balkongen MEN:

* tror ni det blir för mörkt i buren?

* vart hittar jag där man kan köpa enbart husdelarna utan rastgård?

Anledningen att jag inte vill ha rastgården är pga dem små öppningarna gör det jobbigt att städa, HärKanNiSeDenLillaÖppningenTillRastgården

VildaVittra
0

Dom där har väldigt sällan lagliga mått, speciellt på höjden.

Tänkte tipsa dig om ett annat hus, då det är 100 brett, men enbart ett plan. http://www.lantbutiken.se/butik/kaninhus-for-er-kaniner-eller-andra-gnagare/4801-kaninhus-och-hus-for-gnagare.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
0

#1 självklart har jag kollat upp att huset blir lagligt, på det högsta punkten är det 73 cm högt på och på den lägsta punkten blir den ca 45 cm högt.
Det nedre planet kommer dock bara blir 45 cm högt när jag gör 2 våningar men det är lagligt att ha det så.

Huset du tipsar om har inge galler utom en liten liten lucka på en långsidan = inge ljusinsläpp och är verkligen inte lagligt för kaniner :)

VildaVittra
0

#2 Du vet att du bara får räkna bottenytan där höjden är över 50 cm för en dvärgkanin? 

Det är inte svårt att sätta in galler i en av de tre övriga öppningarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
0

#3 jepp. och ytan på över våningen kommer bli 0,5 m2 på den delen där taket är högre än 50 cm.

Inte svårt men blir sjukt fult… känns inge kul att köpa en bur och den "förstöra" den, då köper jag hellre "rätt" bur från början.

Svado
0

Alternativt låt kaninen va lös på balkongen? Lägg ut mattor som ni kan skaka rena o fixa en toalåda som kaninen kan kissa/bajsa i. Och ha bara en vanlig liten bur som "hus".

:)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

VildaVittra
0

#4 Den är gjord för att man ska sätta tillbehör på den (finns exempelvis värpreden att sätta på utsidan), så det är inget som blir "sjukt" fult eller förstört. 

ja, 0,5 kvm som delas av en vägg.

Rafflan
0

#5 finns inte tak/skydd emot snö, fåglar eller liknande på balkongen + vet ej exakt hur det ser ut emellan golvet och väggen, om det finns springor hon kan fastna i och sånt :/

Vill ha en tvåvånings utebur helst, med bolåda och mat+vatten på en våning och andra våningen där hon kan ligga och sträcka ut sig, + kommer jag ställa upp kompostgaller Hage utanförburen och öppna när jag är hemma och kan ha lite koll på henne så hon får mer utrymme att röra sig på :)
Problemet är att balkongen är så smal så behöver en smal men djup bur och det verkar ganska omöjligt att hitta :/

#6 sätter man på värpredet blir det för brett + det ger inge mer ljusinsläpp?

Hon behöver inte 2 hus, det räcker med huset på botten våningen och ha öppet på över våningen.

VildaVittra
0

#7 Värpredet var ett exempel på att det går att göra om huset utan att det blev "sjukt" fult eller förstört.

Rafflan
0

#8 ja men problemet med huset du tipsade om var att det var för lite ljusinsläpp enligt mig och ska jag göra om typ alla dörrarna utom 1 till galler kommer jag tycka att det blir fult.

Och värpredet ändrar inte det problemet?

VildaVittra
0

#7 Och återigen, du får inte räkna in bottenvåningens yta då det är för lågt. 

Så det blir 0,5 kvm delat med två så länge du har avdelaren på ovanvåningen kvar.

VildaVittra
0

#9 Var har jag skrivit att du ska köpa värpredet? Exempel= exempel, inte "ska köpa".

Men det är ju ditt val om du vill att din kanin ska bo trångt.

Svado
1

Tycker dock inte att buren du länkade till Vittra var särskilt bra heller, den är ju mer ett hus och ska förmodligen stå i en större Hage eller så. Det ser ju inte ut att vara tänkt som att den ska vara en bur, utan mer ett hus alltså. Alldeles för mörkt, även om du sätter galler på sidorna så kommer det ju inte göra någon skillnad då gallret kommer stå mot en vägg.

Hon som ska ha buren behöver ju en bur som är hög nog att ta sig upp över balkongkanten, samt ha stora öppna gallerytor på framsidan.

En låg bur med galler runt om blir ändå mörk då de flesta gallerfönster kommer vätta in emot en vägg.

Så nja, buren kanske är lagom i mått men rent praktiskt inge vidare att ha på en balkong.

Ska se om jag hittar nåt.

Linnea Adler

Rafflan
0

#10 läs vad jag skriver, om jag tar bort mellanväggen på över våningen så får jag en odelad yta på 0,5 m2 och med en takhöjd på över 50 cm = laglig bur, den får hon ju utrymme att röra sig även i den delen där takhöjden är 45 cm.

#11 1,0 m2 är väl inge trångt? vilket det blir på buren du föreslog utan värpredet dock blir den buren väldigt mörk och jag vill få in ljus i mina burar.

Buren jag funderar på (i #0 men inte hittar) blir det ca 0,56 m2 yta att röra sig fritt på och sträcka ut sig på och 0,56m2 yta för bodelen, mat + vatten.

Min kanin bor nu på 0,91 m2 med bodel, mat och vatten, och därför det är så viktigt för mig att få dubbel bur och inge en enkel så hon får ett plan för enbart utrymme + att jag tycker det är väldigt viktigt med ljus i buren :)

Svado
0

Och jag har svårt o tänkte mig att det spelar någon roll vilken våning av alla tre våningar som höjden är maximal på. Om man har 45cm på bottenplanet, alltså det som ska stå på golvet, så är ju inte det olagligt ifall man har två andra våningar som ska vara 70cm i takhöjd.

Kaninen kan ju faktiskt skutta överallt, förflytta sig mellan våningsplanen, och dessutom skulle tjejjen ha sin kanin ute på balkongen lös när hon var hemma.

Så i mina öron låter inte det som något problem alls. Visst lagen finns där, men den är faktiskt fruktansvärt osmidig och stram, ibland måste man kringgå saker för att få det att fungera. Summan av kardemumman blir ju ändå att kaninen kommer få en rejäl bur med högt i tak.

Linnea Adler

Rafflan
0

#14 ja och problemet, och därför jag skapade denna tråd, är för att jag inte hittar vart jag kan köpa burarna + för att få tips? om någon vet liknande burar med rätt mått jag kan köpa istället :)

tlover
0

#13 var hittar du att takhöjden är över 50 cm? Jag hittar det inte nån stans.

Tänk också på att höjden ska vara 50 cm från strö och upp till taket så är det tex vinter och du har 10 cm strö i en bur som är 55 cm hög är den inte laglig.

l'm back

Rafflan
0

Bur

120-46,5= 73,5 - golv och taket= ca 70 cm +/- några cm.
Så ca 70 cm på den högsta punkten och ca 45 cm på den lägsta punkten på kanterna.

Jag har matta i botten på min bur + toalåda, så det blir inge 10 cm strö :)

tlover
0

#17 den ska vara minst 50 cm över hela lagliga ytan så jag skulle kalla den där inte laglig eftersom den är så nära 0,5 kvm som den är, hade den varit 1 kvm eller så hade den kanske varit laglig men inte så som den är där.

Ska du ha kaninen ute så ska du också ha mer strö än en matta och lite toalätt på vintern, det ska ju isolera. Ska du däremot bara ha den på sommaren skulle det ju funkat om den hade varit laglig.

l'm back

Rafflan
0

#18 läs igen, sluta anta och fråga istället!

ja, jag har matta bur och toalätt/toalåda, skrev inget om vad jag hade i lådan, när det är varmt har jag bara spån i toalådan, när det är kallt har jag spån underst och massa halm över.
I denna dubbel bur få jag nog ställa en liten toalåda även på övervåningen.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Du kan gå in och titta på ( Teddytassen.se ) och ( http://t.zooplus.dk )

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Rafflan
0

#18 vet ej om du är bättre på mig än matte, men den ska stiga 25 cm i höjd på 47 cm i längden, så det borde göra att den ökar 1-1,5 cm i höjden för varje cm i längden = efter 5 cm är den 50 cm högt.

Stallets yttre mått: B 94 x D 76 x H 76

94-10= 84*76= 0,63 
80*70= 0,56 (räkna bort några cm då jag inte vet hur tjocka väggarna är, står att väggarna är 1 cm)

Rafflan
0

#20 kollat men hittade ingen passande :(

Love Lejonhuvadekaniner
0

Ok synd:(

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

tlover
0

#21 var hittar du att takhöjden är 45 cm på sidan?

l'm back

[vdotrota]
2

#21 Innermåttet är dock 84x61 Vilket blir 0,51kvm
Ska man därtill beräkna laglig takhöjd så får du dra av 14 cm om jag räknade rätt (räknat att minsta är 45 och högsta 76. Vilket gör en yta på 70x61 vilket blir 0,43 kvm i kvadratmeter. Således INTE laglig enligt jordbruksverket.

[vdotrota]
0

Dörren med galler är 37,5 x 43. Vilket inte borde ge så mycket ljusinsläpp med tanke på att buren är djup och den står på balkong. Beror dock en del på hur ljuset på balkongen rör sig. Vilket läge ligger balkongen i och hur högt balkongräcke m.m. det är.

Rafflan
0

#26 ja det var det jag oroade mig för, funderade dock på att byta ut den översta dörren vid bodelen mot plexi glas då jag kommer ha bodelen på neder våningen, men vet inte om det hjälper? :/

tlover
0

#19 varför är du så arg, jag vill bara informera så att du inte ska råka illa ut

edit: #27 läs #25 så ser du att det inte funkar

l'm back

tlover
0

#25 nu är jag trött idag men blir inte det 82x65 i inner mått, man måste ju dra av väggen också, sen förstår jag inte hur du fått till 61 ist för 65 men jag är tröt idag och kan ha missat det.

Hur som haver blir det ju ändå för litet

l'm back

[vdotrota]
0

#29 Buren ts är intresserad av och länkar till google bild till i första länken är inte samma som ts senare länkar till i samma inlägg (notera att första inte har utdragbar botten medan andra har det).

Det är alltså dessa mått som blir aktuella http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_utegard/340396  och den är 61 inte 65. Väggarnas tjocklek bör tas i beaktning också, tänkte jag inte på :)

tlover
0

#30 ok då fattar jag

l'm back

Rafflan
0

#30 tvärt om, den bilden på google är den buren jag vill ha, den jag länkade till på zooplus har för lite ingång i rasthagen och därför vill jag inte ha den buren :)

[vdotrota]
0

#32 därav blir det fel att ta måtten från bur nr två du länkat. Den jag länkade är den buren man satt ihopx2 för att få googlebilden du vill ha.

Rafflan
0

#33 menar du buren du länkat i #30? det är samma bur jag länkat längst ner i #0 som jag inte vill ha pga den lilla ingången i rasthagen.

Den jag länkat på google är annorlunda och det är den som inte har utdragbara botten och det är den dom byggt med :)

[vdotrota]
0

#34 Ja se på fan. Länken blev inte rätt :) Denna ska det vara http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_utegard/340393

Där har du rätt stall (hus som du säger) samt dess mått. Att leta reda på vart man bara kan köpa stallen är dock inget jag rekommenderar då ytan trots allt inte blir varken laglig eller stor. Har du funderat på att bygga eget? Då kan du få ut mesta möjliga yta av den lilla yta på balkongen du har, samt få de ljussläpp du vill ha.

Rafflan
0

#35 precis men som du ser finns inte den buren att köpa, bara rastgården, därför länkade jag till den liknande buren och skrev att den hade för liten ingång till rastgården så den ville jag inte heller ha :)

Vi ska bygga så mycket som det är så kommer inte finnas tid att bygga en kaninbur + allt annat + heltids jobb så tyvärr finns inte den möjligheten idag att bygga kaninbur.

tlover
0

TS du kan inte göra en "annons" här inne på kif och fråga efter nån som vill göra en bur på beställning.

Då kan man ju få den godkänd och allt.

l'm back

Rafflan
0

#37 har sökt på googel, kollade på fäbodens burar men tyckte inte dem var någe bra till vintern så dem inte hade nåt bo :/ Har någon några andra tips? på folk som bygge kaninburar på beställning runt mellan Sverige?

[neptunens]
1

#38, Har du fb så sök på "burbyggarn i värmland", Lars bygger burar på beställning och transport brukar gå att lösa.

Rafflan
0

Slänger in 3 till burar jag gillar, dock är dem större så är 99% säker att dem inte får plats :/ men får mätta och kolla exakt mått på balkongen…

Dessa 2 är dock frågan om dem är lagliga då dem också har lutande tak

http://www.zoosajten.se/utebur-valv-p-18183-c-313.aspx

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-mexicana-med-lada-eller-hage---du-valjer-116cm-1144.html

Denna hade dock rakt tak, men gallertak???? och inte heller hög nog :/

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar/flera_vaningar/346644

tlover
0

#38 sätt in en sökes annons härinne och kanske andra ställen som passar för är du med och designar så kan du ju vara säker att du får som du vill och att det blir godkänt.

l'm back

tlover
0

#40 Fösta kan man inte veta eftersom det antagligen är yttermåtten dom skrivit ut och det säger ingenting.

mellanburen är godkänd för mindre kaniner vad jag kan se.

sen nedre var också för liten vad jag förstod.

Däremot tycker jag du ska testa med sökes annonsen först för då kan man anpassa mer (eller så kan det ju finnas begagnad att köpa som också stått på smal balkong)

l'm back

Rafflan
0

#42 denna tråd var lite en sökes tråd, antingen efter den buren jag ville ha eller tips? på andra passaden burar, och se hur bra den blev…

tlover
1

#43 du har ju fått en hel det tips

Men jag tänkte så att det är tydligt både i rubriken och i första inlägget att du söker "bursnickare" och/el begagnade burar i rätt storlek för det alternativet ser man inte varken i rubriken el i första inlägget och få kollar längre om dom inte vet att dom är intresserade.

Det du snarare frågar är "är dom här burarna ok" enligt vad jag läser ut och det är en heeelt annan fråga.

l'm back