Vår hane bet vår hona
Vi skaffade en liten kaninhona, född den 12 februari detta året, i hopp om att hon och vår kastrerade hane, född 14 december 2013, skulle kunna leva tillsammans.
Vi lät de först träffas en stund på köksbordet varje dag, vilken fungerade utmärkt. När vi sedan tog in dem i rummet som vi ville att de skulle leva i blev det lite bråk men det var absolut ingenting onormalt, har läst att det är vanligt att de jagar varandra och päls flyger lite. Men efter att ha separerat dem och försökt skrämma dem med dammsugare lite funkade de riktigt bra ihop!
Efter några dagar utan bråk testade vi att sätta dem i samma bur och även där fungerade det bra. Det var dock en ganska liten bur men vi hade planerat att skaffa en större så snart som möjligt.
Allt fungerade bra i lite mer än en vecka men igår, när båda var ute ur buren och sprang lösa i vardagsrummet, så började de slåss jättemycket!
När vi lyckades separera dem såg vi direkt att vår lilla hona hade blivit biten i foten! Han hade lyckats slita av en liten hudbit och man såg både ben och senor på henne, det var helt sinnessjukt!
Vi åkte direkt till veterinären och de fick sy ihop det. Nu är hon hemma igen och vi har dem i två olika burar.
Nu vet vi dock inte alls vad vi ska göra! Trots att vi inte haft henne så länge är jag väldigt fäst vid henne och gråter på bara tanken att vi kanske måste lämna tillbaka henne till uppfödaren. Men samtidigt är vi livrädda att försöka få dem att bli vänner igen. Jag vill så gärna försöka igen, men ett till försök betyder ju att vi får vänta tills nått liknande händer igen, och det vill vi inte riskera!
Veterinären tyckte inte detta var en anledning att sluta försöka dock, då hon tyckte att det var bättre att försöka igen än att de får leva ensamma resten av livet. Jag ska också prata mer med uppfödaren om det. Men vill gärna veta om någon varit med om något liknande och vad ni gjorde.
Sen har jag ingen aning om vad som utlöste bråket. Det känns ju inte som det var helt oprovocerat och hon börjar ju bli könsmogen vilket kanske gör han osäker eller något. Uppfödaren nämnde att det kanske kunde bero på avundsjuka? Vår hane är för övrigt en jättemysig individ och har aldrig visat tecken på aggressivitet mot oss.
Oerhört tacksam för svar!
Varför skulle ni behöva lämna tillbaka henne till uppfödaren? Har man skaffat två kaniner får man räkna med att de kanske inte kommer överens och då se till att ha separat plats för båda två.
Tycker inte ni ska ge upp. Kaniner bråkar ibland, så är det. Kan det ha varit så att hanen ansåg att det var hans revir? Brukade han vara där mycket förut när honan inte bodde hos er?
Jag tycker inte ni ska hålla på att ha dem ihop små stunder varje dag. Det ökar riskerna för att de inte ska kunna gå ihop.
Se till att det inte finns några revirlukter kvar från hanen. Och skaffa större bur, om ni inte redan har gjort det.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Åh tack för ditt svar! Vi hade precis flyttat innan vi fick henne så han har endast varit där en dag mer än henne. När jag tänker tillbaka minns jag att jag kände en stark urindoft precis innan de började bråka. Så någon av dem försökte säkert visa revir. Kanske är det hon eftersom hon är den som börjar bli könsmogen och han är kastrerad? Förmodligen väntar vi till foten har läkt och sen försöker igen! Vi har även funderat på att kastrera henne, men det är isåfall ett tag till dess. Ska deras burar vara brevid varandra så länge eller är de bäst att ha dom i vars sitt rum?
#2 Jag skulle säga i alla fall i samma rum kan du ha burarna :) De ska ju förhoppningsvis bli vänner längre fram.. Och är de i två olika burar kan de inte skada varann =)
Köper man två djur får man ta ansvar för dessa två djur även om de inte bor ihop.
Sen kanske ni har någon personlig överrenskommenlse med uppfödaren vad vet jag, men generellt är det så att jag skulle inte tycka det var okej att ta tillbaka en kaninunge som någon köpt bara för att den inte kan bo med deras andra kanin.
Skaffa en till bur och ha de åtskilda.
Vill inte låta otrevlig men detta är min åsikt.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#4 Jag håller fullständigt med dig! Jag har dock pratat med min uppfödare och hon har själv sagt att hon kan ta tillbaka henne, men det är absolut ingenting jag vill eller kommer göra! Det är bara jobbigt att de inte kommer överrens, och jag får sådana jobbiga tankar. Jag vill ju verkligen att de ska fungera ihop, och jag ska inte ge upp. Är bara så rädd att något liknande händer igen och jag vet inte riktigt hur jag ska låta dom umgås med varandra. #3 Det känns som att de kommer fortsätta bråka även fast jag köper en större bur till dem. Hur undviker jag om det händer?
Jag var faktiskt nästan i samma situation som du, vi skaffade en kastrerad hane till vår hona, först bråkade de jättemycket och blev nästan aldrig vänner, dagen efter hade honan ett bitsår på örat och ett läskigt sår på sidan av magen :( Nu tror jag de har gjort klart om rangordningen, jag tror den nya hanen är ledaren, honan är lite rädd för honom för hon rusar alltid iväg när han kommer nära och nu undviker de oftast varandra, ibland kommer hanen och försöker bita honan…:'(, men jag har ju ändå bara haft honom i 3 dagar så de kan bli vänner om kanske några veckor eller så. Men mitt tips? är att de får bo bur mot bur ett tag, sedan kan du släppa ihop de tillsammans, de kommer bråka men sålänge de inte slåss på riktigt eller riktigt vilt så kan du låta de vara :)
Om man tänker på hur kaninerna har det i det vilda, så är de ju kolonidjur. De är ute tillsammans och delar grävsystemet, men har sin egen håla. Mitt förslag är att dom kan få sin egna bur, men vara ute tillsammans.
Jag skulle aldrig våga släppa ihop dem i samma bur där de sedan ska befinna sig ensamma medan du är i skola/jobb ifall den ena bitit den andra. Kanske var det bara dominansbeteende men vem säger att det inte kan bli så igen? Kanske bara jag som är feg. Mycket möjligt att det skulle gå att få dem till att bli vänner.
Som #7 säger, jag hade absolut haft separerade burar i samma rum, kanske intill varandra ifall det är möjligt. Och sedan när de är ute och rastas så kan du ha dem ihop. Ifall det är möjligt och de inte bråkar igen såklart. Men att lämna dem när man vet att de skadat varandra skulle få mig att sitta på spikar :)
Det är ju också möjligt att det visar sig att de blir bästa vänner efter några veckor ute i hagarna, och då kanske du kan prova igen att köpa större bur och låta dem gå i när du är hemma så att du kan se hur de beter sig. Hasta inte fram utan låt dem lära känna varandra ordentligt :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson